Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Borde vi använda ett annat ord än ”spegelfri/spegellös”

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
Från Wikipedia (som refererar tidningen Motor från 1952):
"MOTOR lanserar här ordet moped. Det karakteriserar fordonet exakt*) - motor och pedaler. Är det en motorcykel med hjälppedaler eller en pedalcykel med hjälpmotor? *) Benämningen 'moped' är MOTORs egen ordkonstruktion, inte författarens."

Väldigt få av dagens mopeder har pedaler. Däremot har väl alla ”elcyklar” både motor och pedaler. De borde alltså kallas mopeder.

Medan dagens mopeder borde heta pedallös moped. Eller?
Ordet moped härleds ur "motorvelociped" och velociped ur "snabb fot." (http://runeberg.org/svetym/1197.html)

Pedal härleds ur latinska (väldigt mycket kommer från latin) "ped" som betyder fot. Jämför med engelska "bipedal" som betecknar något som går på två ben/fötter.

PS. Det skulle vara kul att se en cykel konstruerad för en "tripedal"
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nya Nikon Z har lite färre platser för minneskort. Less Cards. Den borde kanske kallas cardless? Men inte cardfree då sen ju faktiskt inte är helt befriad från kortplats.
:)

Moped förklaras även på engelsk Wikipedia härstamma från svenskans motor och pedal.
I England skiljer man på scooter och moped beroende på pedaler eller ej. Men tydligen har ändå ordet moped börjat användas för vissa pedalbefriade motorfordon. Wikipedia föreslår då att dessa borde heta ”noped”.

Då har vi ytterligare ett omvänt alternativ till benämning av direktvisningskamerorna. Mirror free, Mirrorless samt Nomirror.
 

martinot

Aktiv medlem
SLR är ju i motsats till TLR (Twin Lens Reflex) som var vanligt då det kom till. Vad sägs om OVC (Optical View Camera) och EVC (Electronic View Camera) eller LVC (Live View Camera).
Gillar förslaget. Dock så hamnar Sonys SLT/A-mount något fel där (buntas samman med Sonys E-mount och andras spegellösa kameror).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Inte jag heller.
Helt klart är ordet motorvelicoped äldre än ordet moped. Men det räcket inte för att härleda ursprunget.
Moped dyker upp just 1952 i SvD vars arkiv jag har tillgång till, vilket ger viss trovärdighet åt historien om tävlingen i tidningen Motor. En kul alternativ benämning synes ha varit torpargrin (i motsats till dollargrin).
 

PMD

Aktiv medlem
Digitala storformatskameror finns nog, ja.

Jag tror att vi får finna oss i att hitta på någon annan beteckning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Digitala storformatskameror finns nog, ja.

Jag tror att vi får finna oss i att hitta på någon annan beteckning.
Om jag bygger en variant av en ”View Camera” enligt definitionen på länkad sida, fast för 24*36-film istället för storformat.
Har jag då byggt en FF-View Camera eller en storformatslös View Camera? Eller kan man tillåtas att tänja på wikis definition så att det faktiskt ändå är en View Camera?
 

PMD

Aktiv medlem
Det är inte WIkipedia som har hittat på vad som är en view camera. Termen har funnits i några år ...
Att jag hänvisade just till Wikipedia beror på att det är en ganska bra artikel.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är inte WIkipedia som har hittat på vad som är en view camera. Termen har funnits i några år ...
Att jag hänvisade just till Wikipedia beror på att det är en ganska bra artikel.
Ok

Om jag bygger en variant av en ”View Camera” enligt definitionen på länkad sida, fast för 24*36-film istället för storformat.
Har jag då byggt en FF-View Camera eller en storformatslös View Camera? Eller kan man tillåtas att tänja på definitionen så att det faktiskt ändå är en View Camera?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag vet inte vad du har byggt. Jag hävdar bara att det inte är så klokt att hitta på en term för spegelfria kameror som är baserad på en välkänd term för något annat.
 

iSolen.se

Guest
Jag vet inte vad du har byggt. Jag hävdar bara att det inte är så klokt att hitta på en term för spegelfria kameror som är baserad på en välkänd term för något annat.
Men att mynta en ny term med reklamanda trots att vi redan har en som bygger på gängse språkbruk går bra.
 

iSolen.se

Guest
Jag har inte sett någon annan än du invända mot att kalla kamerorna spegelfria i stället för spegellösa, så det är nog inte ett stort problem.
Problem? Nej det är det väl inte mer än att det blir lite rörigt med två termer som säger samma sak och att det språkligt inte är "rätt" med -fri men sen när bryr sig folk på fotosidan om sånt? Folk skriver ju "linser" om objektiv.
 
ANNONS