Annons

Lönar det sej med reparation av gammal 35mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
ett begagnat 80-400 kostar från 8000.
Det tror jag inte att en reparation kostar.
Men det kostar inget att fråga Nikon i ett mail om de har en gissning om det är lönt.
 

Gravanders

Aktiv medlem
Hopplöst att kommunicera m Nikon numera

ett begagnat 80-400 kostar från 8000.
Det tror jag inte att en reparation kostar.
Men det kostar inget att fråga Nikon i ett mail om de har en gissning om det är lönt.
Det enda besked de vill lämna om man försöker ringa är att man ska skicka in grejerna. Kan inte tänka mig att de svarar annorlunda om man mailar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det enda besked de vill lämna om man försöker ringa är att man ska skicka in grejerna. Kan inte tänka mig att de svarar annorlunda om man mailar.
Det beror lite på hur du frågar och vad du frågar.
Fördelen med ringa är att det inte finns något skrivet o då har de följaktligen inte lovat något skriftligt.
Nackdelen är att de kanske inte hinner svara.

Sen om jag kommer ihåg rätt så är inte 80-400 i sin första version bra, rent ut sagt oskarp.
Men vilken som är den första versionen vet jag inte.
 

lersaker

Aktiv medlem
Tack för återkoppling!!
Jag hittar ingen mailadress till Nikon och på hemsidan verkar de mota alla försök till kontakt.
Känner igen det där med att objektivets skarphet är svajjig, både innan autofokusen gick sönder och när jag ställer skärpan manuellt. Trist, brännvidden är ju jättebra i vissa sammanhang även om själva gluggen är lite väl tung.
 

lersaker

Aktiv medlem
Jag chansade och skickade in gluggen till Nikon i höstas.
Tydligen tappade de bort den, den blev stående i ett par månader. Inte ens när jag ringde och frågade efter den var det helt klart vart den hamnat.
Till slut fick jag beskedet att man behövde göra byte av "motherboard" och att reparationen skulle överskrida objektivets värde.
Nu har jag hämtat hem den, vi åker på safari i Tanzania om en vecka och jag fick till slut ångest över att inte veta om jag skulle få hem objektivet i tid innan avresan eller inte. Tänkte att jag har stor nytta av brännvidden på resan.....
Jag klarar att sköta objektivet manuellt och kommer inte skicka in något till Nikon igen i första taget. Kanske börja spara och köpa nytt fungerande objektiv så småningom, jag gillar brännvidden 80-400mm.

Det verkar mera lönsamt att spara till ett nytt likadant objektiv helt enkelt.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Man kan debattera vad man ska använda, vad man ska satsa på och vad som är mest prisvärt.
Jag har lite nostalgiska skäl att vilja hålla liv i den här gluggen. Jobbar mest manuellt när jag fotar.
Har en slim plånbok och gillar inte att slänga användbara saker som man kan få att fungera.
Kommer just hem från en provtur i city och är så nöjd med reparationen och vad den här gluggen presterar.
För min del var det toppen att den gick att laga.
Blev dessutom som jag skrev väldigt generöst bemött hos L-Foto!
Förstår dig helt. Objektiv har personlighet, det handlar inte om att vara "bäst" alltid. Bra princip att reparera saker också.
 
ANNONS