Annons

Riktigt dålig kvalite

Produkter
(logga in för att koppla)

errken

Ny medlem
Hejsan

Jag köpte en D50 i Hong Kong för ett halvår sedan. Sitter nu och kollar igenom korten på datorn och tycker att det blir riktigt dålig kvalite. Mina RAW-bilder är ofta väldigt suddiga och väldigt oskarpa.

Har hört talas om att vissa affärer i Hong Kong byter ut komponenter ur kamerorna mot sämre... Vad tror ni, vad kan vara problemet? Någon som har lust att ta emot en bild tagen och säga om det är så här det ska vara?

Tackar på förhand,
Erik
 

philip svensson

Aktiv medlem
hej, du kan skicka en bild till mig om du vill, så kan jag kolla på om det är något fel...
min mail: philip.svensson@gmail.com
dock får inte filen vara större än 10 mb tror jag men det ska väl gå en bild i alla fall...
men, är du säker på att det inte är du som bara ställer in fel inställningar? känner ju inte dig så man kan ju aldrig veta :) testa att köra på auto-läge och se hur det blir...

om du skickar den efter 16.00 så kommer jag inte att svara på en vecka pga resa till skottland...
 
Senast ändrad:

anw

Aktiv medlem
errken skrev:

Har hört talas om att vissa affärer i Hong Kong byter ut komponenter ur kamerorna mot sämre... Vad tror ni, vad kan vara problemet? Någon som har lust att ta emot en bild tagen och säga om det är så här det ska vara?

Tackar på förhand,
Erik
Ha! DEt vore väl oerhört långsökt! Vad skulle de göra med komponenterna? Äta dem?
 

Hawaiii

Aktiv medlem
Jag kör också D50 så du får gärna maila en bild så kollar jag upp den. Skriv vilket objektiv/kvalitet/storlek och gärna inställningar. Maila om du vill till flygsidan@home.se

Mvh//Sanna
 

Lasse H

Aktiv medlem
errken skrev:
Hejsan
det blir riktigt dålig kvalite. Mina RAW-bilder är ofta väldigt suddiga och väldigt oskarpa.
Erik
Precis så säger många som köpt sin första digitala systemkamera innan dom lärt sig hantera den.

Precis så sa jag också.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
errken skrev:
Sitter nu och kollar igenom korten på datorn och tycker att det blir riktigt dålig kvalite. Mina RAW-bilder är ofta väldigt suddiga och väldigt oskarpa.
Menar du att jpeg blir bra, men inte RAW? I så fall har du missuppfattat RAW.

En RAW-fil är inte en bild. Data i en RAW-fil måste behandlas på något sätt innan du kan se bilden. Å andra sidan skapar ju kameran sina jpg-bilder just från de data som finns i RAW-filen, med någon sorts automatik.

Det du behöver göra är alltså att ta hand om dina RAW-filer "för hand" på ett bättre sätt än kamerans inbyggda automatik! Lek lite med din RAW-konverterare, så blir det nog bra efter lite övning...

Hur blir förresten bilderna på papper? Om man granskar bilderna in i minsta detalj på skärmen hittar man ju alltid "fel".
 
ANNONS