Annons

turkyoghurt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag såg den där nyss också, skrattade först, men började sen fundera lite.

Skulle jag bli lika kränkt/förbannad av att pryda en burk sydkoreansktillverkad norsk fjordlax, som "Norge-gutten"? Inte direkt, men sen har den politiska atmosfären mellan Norge och Sverige varit förhållandevis god de senaste hundra åren, och detsamma kan man väl inte riktigt säga om Grekland och Turkiet...(Jag tänker inte göra det här till en Turk/Grekisk historielektion, så de som inte har koll på historian får kolla upp det själva :))

Undrar på vilka grunder han stämmer? Lagen om namn och bild i reklam? Kan man stämma någon för "kränkning"? Han har väl troligen anlitat någon Svensk jurist som har hjälpt honom att skriva en stämningsansökan anpassad till våra lagar? Fast summan 50 miljoner känns ju som helt tagen ur luften, och jag har svårt att tänka mig att en svensk domstol skulle döma ut ett sådant vite för en sådan här sak.
 

Kinkladze

Aktiv medlem
Någon form av ersättning bör han ju ändå få, även fast hela historien är rätt så harmlös egentligen. Det är som när Homer ser sitt ansikte på någon produkt i Kina :)
 

matlep

Aktiv medlem
Frågan är ju dock egentligen vem som skall betala honom ersättningen.

Bilden är väl förmodligen köpt av Mejeriet av en fotograf eller bildbyrå med friköpta rättigheter. Har någon ersättning utgått initialt till "modellen" eller har fotografen sålt bilden utan att få modellrelease?

Är det Mejeriet eller fotografen som har gjort "fel"?

Jag tycker det är fotografen.
 

Drogen

Aktiv medlem
Enligt artikeln så är det väl Mejeriet som är ansvariga för publiceringen. Sedan kanske dom kan ställa krav på bildbyrån i andra hand...
 

snap01

Aktiv medlem
Du får inte använda en människa till reklam eller förpackning utan tillstånd (modell avtal). Det är fotografen i första läget som gjort fel som inte tagit det, i andra ledet så är det bildbyrån som inte kollat rättigheterna till användningen av bilden. Troligen så är det kunden användaren som åker på bakslaget sedan får dom ta bildbyrån för sin ersättning.
Jag fotar en del på offentliga platser o försöker alltid vara noga med avtal om någon person syns tydligt på bilden så man slipper sådana här situtioner.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
För de av er som inte vet så är greker och turkar gamla historiska dödsfiender efter århundraden av turkiskt mycket grymt förtryck. Det kan nog förklara lite av grekens reaktion.
 

jotemaster

Aktiv medlem
Uppriktigt sagt vad är det du skriver, det har inget med frågan att göra. Jag vill påstå att det du skriver mer liknar främligsfientlighet.
Mycket låg nivå.
Jag skulle vilja säga att jag på rim lyckades sätta fingret på själva kärnan i frågan. Lägg ned ditt snack, DU är ot.
 

millhouse

Aktiv medlem
Jag skulle vilja säga att jag på rim lyckades sätta fingret på själva kärnan i frågan. Lägg ned ditt snack, DU är ot.
Du som rimar så bra enligt dig själv, förklara för oss andra vad som är så bra med ditt svar? Har det med grundfrågan - bildrättigheter ?
Du kan ju förklara "Du är ot. " för mig ?
 

ulfboo

Aktiv medlem
Fredagsmys

Jag skulle vilja säga att jag på rim lyckades sätta fingret på själva kärnan i frågan. Lägg ned ditt snack, DU är ot.
Fy Jonas, fy! Hur kan du ha mage att vara så fräck att du skojar i ett inlägg på FS? Tänk på att du kan såra någon stackars konstnärssjäl. Mannen, du måste inse stundens allvar.
 

ntz

Aktiv medlem
Grek skrek om att han blev turk på burk :)))


Oj,Oj vad roligt det här var!!! Fantastiskt och så originellt .

Medan du är i farten kan du inte också dra några vitsar om norrmän, samer, italienare, judar, svarta och stockholmare? För det är så trevligt när någon här på Fs kan vara så rolig och sprida glädje runt omkring sig som du gör.

Mvh från en svenskgrek som inte har något emot vare sig burkar, turkar eller människor överhuvudtaget men avskyr de som gör sig lustiga på andras bekostnad.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jag tycker inte skämtet / rimmet ovan är varken nedlåtande eller främlingsfientligt, tvärtom väldigt träffande i sammanhanget och åtminstone lite småroligt. Hela historien som tråden handlar om är lite smårolig faktiskt. :)

Nån gräns på hur politiskt korrekt man måste vara i alla lägen måste det väl finnas.

Jag tar inte på näsan fast en stor del av er rikssvenskar halvfelaktigt kallar mig finne när jag är i Sverige eller om nån tycker jag talar "muminsvenska" (det senare är rätt roligt faktiskt). Jag blir mer irriterad på av att svenskar tror att jag "bryter på finska" eller undrar "hur kommer det sig att du talar du så där bra svenska?" och inte har den blekaste blå aning om att det finns en minoritet fullständigt svenskspråkiga i Finland och att svenska är Finlands andra nationalspråk, fullständigt jämställt med finskan. (Finska har jag f.ö. fått kämpa hårt i skolan för att lära mig ens någotsånär flytande...)

/Finlandssvensken, inte finnen på näsan eller lappen på byxan
 

Walle

Aktiv medlem
Jag flinade faktiskt lite åt rimmet, dock inte lika mycket åt det moralpanikinlägget som följde :)

Hursomhelst, kan vi inte ta tråden tillbaka till en seriös nivå?

Jag tycker faktiskt det vore intressant att, i brist på garanterat korrekt information, få höra några gissningar om på vilka grunder stämningen är grundad på. Och enligt vilkets lands lag stämningen sker? Kan man i en tingsrätt i Grekland stämma ett Svenskt företag för något som har skett i Sverige? Ska inte det ske i Svensk tingsrätt? (Jag läste artikeln lite slarvigt tidigare. Dessutom kan jag absolut ingenting om hur juridiken fungerar)
 

ulfboo

Aktiv medlem
Jag flinade faktiskt lite åt rimmet, dock inte lika mycket åt det moralpanikinlägget som följde :)

Hursomhelst, kan vi inte ta tråden tillbaka till en seriös nivå?

Jag tycker faktiskt det vore intressant att, i brist på garanterat korrekt information, få höra några gissningar om på vilka grunder stämningen är grundad på. Och enligt vilkets lands lag stämningen sker? Kan man i en tingsrätt i Grekland stämma ett Svenskt företag för något som har skett i Sverige? Ska inte det ske i Svensk tingsrätt? (Jag läste artikeln lite slarvigt tidigare. Dessutom kan jag absolut ingenting om hur juridiken fungerar)

OK, följer ditt råd. Om man går in på bildbyråns hemsida så kan man lätt hitta bilden i deras arkiv. Självklart kan man bara titta på den och inte ladda ner ifall man inte är registrerad kund. Hur som helst, så här ser bildinformationen ut:

Beskrivning Greece, Arachoua, portrait man dressed traditionally, outdoors
Status Tillgänglig omedelbart
Fotograf Photononstop
Bildnummer
Model Release Nej
Property release Nej

Det verkar som att bildbyrån har gjort rätt för sig och att en viss reklambyrå nu har rätt kalla fötter.
 

paddmannen

Aktiv medlem
Oj,Oj vad roligt det här var!!! Fantastiskt och så originellt .

Medan du är i farten kan du inte också dra några vitsar om norrmän, samer, italienare, judar, svarta och stockholmare? För det är så trevligt när någon här på Fs kan vara så rolig och sprida glädje runt omkring sig som du gör.

Mvh från en svenskgrek som inte har något emot vare sig burkar, turkar eller människor överhuvudtaget men avskyr de som gör sig lustiga på andras bekostnad.
Hujeda, Jotemaster har ännu inte förstått vilka skämtregler som gäller i sverige nuförtiden.
Så här ligger det till:

§1. Man kan skämta hur mycket som helst om folk det inte är synd om. När det gäller stockholmare och norrmän är det således bara att köra på.

§2 När det gäller svarta och turkar får absolut inga skämt dras. Detsamma gäller alla minoriteter.


Samerna är lite grand i en gråzon, såhär står det i skämtbalken, andra kapitlet:

§3Om samerna ses som en etablerad grupp i sverige så kan man tillåta sig skämt av typen "..sin kåta fru och barn". Däremot får inga skämt om samer dras när de ses som "förtryckt ursprungsbefolkning" med arbetslöshet, fula renar och trasiga snöskotrar.

Nu får vi dessutom ett klargörande från ntz som "avskyr de som gör sig lustiga på andras bekostnad". Konkret innebär det med andra ord att ingen skall skämta om någonting, någonsin. Det kan ju finnas någon som tar illa upp. Tyvärr är det fortfarande tillåtet att skämta om t. ex Stockholmare.

Det är verkligen dags att täppa till den här luckan i lagen.
 

voitcanon

Aktiv medlem
"tyvärr var det hets mot folkgrupp att göra ett skämtprogram om världens 1,4 miljarder muslimer så istället få försöker vi oss på att trackasera världens 1,2 miljoner skåningar"

Fritt citerat knappnytt
 

Walle

Aktiv medlem
OK, följer ditt råd. Om man går in på bildbyråns hemsida så kan man lätt hitta bilden i deras arkiv. Självklart kan man bara titta på den och inte ladda ner ifall man inte är registrerad kund. Hur som helst, så här ser bildinformationen ut:

Beskrivning Greece, Arachoua, portrait man dressed traditionally, outdoors
Status Tillgänglig omedelbart
Fotograf Photononstop
Bildnummer
Model Release Nej
Property release Nej

Det verkar som att bildbyrån har gjort rätt för sig och att en viss reklambyrå nu har rätt kalla fötter.
Det där var ju faktiskt oerhört intressant. I artikeln utpekas ju AGE/Fotografen som "skyldiga" av Arnaldur Gauti Johnson, vd på IMS. Så verkar det ju helt klart inte vara. Pinsamt, Arnaldur! :D
 

tormig

Aktiv medlem
Oj,Oj vad roligt det här var!!! Fantastiskt och så originellt .

Medan du är i farten kan du inte också dra några vitsar om norrmän, samer, italienare, judar, svarta och stockholmare? För det är så trevligt när någon här på Fs kan vara så rolig och sprida glädje runt omkring sig som du gör.

Mvh från en svenskgrek som inte har något emot vare sig burkar, turkar eller människor överhuvudtaget men avskyr de som gör sig lustiga på andras bekostnad.
Oj, med tanke på att 99% av alla skämt går ut på att göra sig lustig på andras bekostnad måste det vara svårt för dig att ens öppna en dagstidning.
 
ANNONS