Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera lämplig för vandring

Produkter
(logga in för att koppla)

DaMoose

Aktiv medlem
Ska man köpa extra batterier så ska man köpa originalbatterier. Billiga piratbatterier sväller och eftersom minneskortet sitter intill batteriet på Nikon1-kameror så kommer ett svällande batteri att pressa dem ur läge. Been there, done that.
Så kan det vara, man ska nog inte beställa de billigaste batterikopiorna på eBay eller så. Jag har köpt ett antal Jupio från Cyberphoto och även via Duracell i England, dessa har jag kört till mina Fujifilm. Ett batteri har gått sönder(la bara av), alla andra har det inte varit problem med under minst ett par år.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Sony Cybershoot RX100 M3 om du inte har för stora nävar. Den är inte mycket större än en mobil men har entumssensor och bra bildkvalitet. Små knappar för den som har stora händer. Jag har nästan alltid med min i fickan.
Ja, Sony RX100 modeller har 1" sensor liksom Nikon 1 AW1 men lite bättre bildkvalitet p.g.a lite fler pixlar och aningen bättre optik.

+ Kan laddas via USB
+ Liten
- Saknar vädertätning
- Saknar sökare. Finns som tillbehör men det blir dyrt och klumpigt
- Saknar filtergänga.

Bättre då att välja dess efterföljare: Sony RX100IV som även har en inbyggd sökare som man kan poppa upp, och dra ut.

Det här är ett bra val om man kan ge avkall på tåligheten, och inte gör extremstora bilder eller beskär bilderna mycket. Små sensorer alltid kommer att bli slagna av större när det gäller dynamiskt omfång och brus. Men bilder upp till A2 bör se någorlunda OK ut.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-rx100-iv/sony-rx100-iv-image-quality.htm
 
kamera lämplig för vandring

Ingen har nämnt Pentax kameror som,nästan alla, har bra vattentålighet, tål kyla och värme.Alla tycks ha andra märken, är det bara slentrian eller?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ingen har nämnt Pentax kameror som,nästan alla, har bra vattentålighet, tål kyla och värme.Alla tycks ha andra märken, är det bara slentrian eller?
Pentax är vädertäta, finessrika och lättanvända. Det finns gott om videos på youtube där folk sköljer av sina Pentaxkameror i duschen. Pentax K-1 är tillsammans med Sony A7RII bland de bästa man kan välja för landskapsfoto och andra stora detaljrika bilder då de ger nära mellanformatkvalitet utan att det kostar skjortan.

Att ingen nämner Pentax är förmodligen för att de är ganska tunga. T.ex. väger ett K-1 kamerahus över 1kg och med optik och lite extra batterier är vi nog uppe i närmare två kg. Många tycker det är för tungt att släpa på, speciellt som Sonyn är lättare och minst lika bra som K-1:an. Vad jag vet uppfyller de inte heller TS önskan om USB laddning. Å andra sidan går det inte åt någon ström när man tittar i sökaren. Då räcker ett batteri kanske en dag eller två istället för några få timmar, vilket gör laddningsproblemet mindre.
 
ANNONS