Annons

Därför får fotografer dåligt betalt

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Att hjälpa någon med en fotografering är ju kul. Om man får föreslå det själv. Men när någon nästan beordrar en att komma och bröllopsplåta eller liknande utan att få någon ersättning, då betackar jag mig för det.

På fester brukar jag ta några mobilbilder, det räcker, kommer jag med en systemkamera så förväntar de sig att man ska hålla på hela tiden och plåta allting.

Återigen, självvalt plåtande med mobilen är OK för mig.

Det vore bra om alla fotografer kunde komma överens om ersättningar, men det lär väl bara stanna vid en dröm tyvärr.

Men fundera ett varv till på detta med mottjänster - om jag plåtar åt dig, kan väl du skjutsa oss till och från Arlanda vid nästa utlandsresa vi ska göra? Ganska rimligt tycker jag, bägge får ungefär samma input och kostnader. Skulle du våga ställa en sån motfråga?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Inom fotboll kan man nog räkna med att de allra flesta som utövar sporten älskar den. Oavsett nivå. Vissa tjänar bisarrt mycket pengar.
Undrar om tjejer älskar sporten mer än killar. De får ju mycket sämre betalt.
För varje DAM-VM som går så ökar intresset och marknaden för kvinnliga fotbollsspelare så någon form av utjämning sker ju. Att någon kan bli miljardär på att sparka en boll eller slå på bollar eller puckar är ju väldigt märkligt om man betänker att en statsminister med det ansvaret "bara" har drygt 100 000 i månaden.
Det är den ena extremen av marknaden och den andra är de som får betala för att spela och bre sina mackor själva om de ska ha några.

Ser väldigt sällan på herr-fotboll då jag är så trött på detta "filmande" och alla "döende svanar". Sicka fjolls! Nä tacka vet jag damfotboll istället. Faktiskt ofta mer av spel också!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag är nog en av de som förstör marknaden för fotografer som skall leva på sitt jobb.

Jag fotar numera bara för nära och kära. Fast jag har fotograferat alla mina söners bröllop. Deras barns dop mm. Har utrustningen och och kunnande nog för att ta bilder de blir nöjda med. Sedan ger det mig tillfälle att ge bort fotoböcker och kalendrar vid födelsedagar och till Jul.

Dessutom blir det naturligtvis också en hel del fotande av barnbarn och föräldrar vid andra tillfällen.

Skulle tro att det är många fler på fotosidan som gör på samma sätt.

Förmodligen är det många som känner någon som är hyfsad fotograf som kan fota ett bröllop eller ett dop och har rätt utrustning.

Det gör nog att marknaden för att köpa tjänsten har minskat ordentligt.

Lyckligtvis är inte allt marknad … men att därifrån förvänta sig att en yrkesfotograf ska göra sitt arbete gratis gränsar till det oförskämda.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Lyckligtvis är inte allt marknad … men att därifrån förvänta sig att en yrkesfotograf ska göra sitt arbete gratis gränsar till det oförskämda.
Håller helt med om att en fotograf skall få betalt för sitt jobb. Normalt fotar jag bara för mina barn och mina barnbarn. Ibland också för nära vänner.

Då tar jag inte betalt. Jag är ju ändå med på dopet eller bröllopet. Så varför skulle jag inte hjälpa dem med att agera fotograf.
Själv tycker jag också det är mycket roligare än att bara sitta inaktiv och titta på.
Så om jag nu har kunskapen och utrustningen finns det inget skäl att de skall behöva hyra in en fotograf.
Någon kanske med mindre erfarenhet och sämre utrustning.
Jag har också fotat bröllop och dop som uppdrag för människor jag inte kände lika väl och krävde betalning. Vad jag snabbt lärde mig var att det var svårt att få bra betalt för alla de timmar man lägger ner.
Det tar tid att förbereda sig. Sedan ta hand om alla raw-filer, grovredigera dem och samt bedöma vad som är keepers och vad som skall bort.
Till sist kokar man ner 1500 bilder till ett par hundra.
Dessa kan man presentera för kunden så de själva får välja. Vad skall bli förstoringar. Vad skall hamna i en fotobok.
Sedan måste man slutredigera det som skall skrivas ut och det som skall hamna i fotoboken.
Det är väldigt svårt att debitera all den här tiden och få en vettig timdebitering.

Jag tjänade lätt 3 gånger mer som projektledare inom IT och Management konsult.

Förstår verkligen varför det är svårt att tjäna pengar på foto om man inte är extremt duktig och har stjärnstatus.

Mina barn är åtminstone nöjda med bilderna.
Fotoböcker på den här typen av event blir bra födelsedagspresenter eller julklappar. Något bara jag kan leverera.

Jag hoppas att en vacker dag ett barnbarn i 20 årsåldern plockar upp boken från sitt dop och säger med stolthet att det var min farfar som tog de här bilderna. Det är betalning nog för min del.

Jag vet sedan länge att jag inte är världens mest begåvade fotograf. Fast med lite begåvning och en massa erfarenhet kan man nå ganska långt.

Lite större bilder.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3709367.htm
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3709369.htm
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3709370.htm
 

Bilagor

M7_21

Aktiv medlem
Håller helt med om att en fotograf skall få betalt för sitt jobb. Normalt fotar jag bara för mina barn och mina barnbarn. Ibland också för nära vänner.

Då tar jag inte betalt. Jag är ju ändå med på dopet eller bröllopet. Så varför skulle jag inte hjälpa dem med att agera fotograf.
Själv tycker jag också det är mycket roligare än att bara sitta inaktiv och titta på.
Så om jag nu har kunskapen och utrustningen finns det inget skäl att de skall behöva hyra in en fotograf.
Någon kanske med mindre erfarenhet och sämre utrustning.
Jag har också fotat bröllop och dop som uppdrag för människor jag inte kände lika väl och krävde betalning. Vad jag snabbt lärde mig var att det var svårt att få bra betalt för alla de timmar man lägger ner.
Det tar tid att förbereda sig. Sedan ta hand om alla raw-filer, grovredigera dem och samt bedöma vad som är keepers och vad som skall bort.
Till sist kokar man ner 1500 bilder till ett par hundra.
Dessa kan man presentera för kunden så de själva får välja. Vad skall bli förstoringar. Vad skall hamna i en fotobok.
Sedan måste man slutredigera det som skall skrivas ut och det som skall hamna i fotoboken.
Det är väldigt svårt att debitera all den här tiden och få en vettig timdebitering.

Jag tjänade lätt 3 gånger mer som projektledare inom IT och Management konsult.

Förstår verkligen varför det är svårt att tjäna pengar på foto om man inte är extremt duktig och har stjärnstatus.

Mina barn är åtminstone nöjda med bilderna.
Fotoböcker på den här typen av event blir bra födelsedagspresenter eller julklappar. Något bara jag kan leverera.

Jag hoppas att en vacker dag ett barnbarn i 20 årsåldern plockar upp boken från sitt dop och säger med stolthet att det var min farfar som tog de här bilderna. Det är betalning nog för min del.

Jag vet sedan länge att jag inte är världens mest begåvade fotograf. Fast med lite begåvning och en massa erfarenhet kan man nå ganska långt.

Lite större bilder.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3709367.htm
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3709369.htm
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3709370.htm
Trevliga bilder på dopet med gruppbilden därtill! De blev säkert glada att se dem!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För varje DAM-VM som går så ökar intresset och marknaden för kvinnliga fotbollsspelare så någon form av utjämning sker ju. Att någon kan bli miljardär på att sparka en boll eller slå på bollar eller puckar är ju väldigt märkligt om man betänker att en statsminister med det ansvaret "bara" har drygt 100 000 i månaden.
Det är den ena extremen av marknaden och den andra är de som får betala för att spela och bre sina mackor själva om de ska ha några.

Ser väldigt sällan på herr-fotboll då jag är så trött på detta "filmande" och alla "döende svanar". Sicka fjolls! Nä tacka vet jag damfotboll istället. Faktiskt ofta mer av spel också!
Jo men precis.

Men mitt inlägg handlade mest om trovärdigheten i trådstarten refererade utredning.
Är det verkligen så enkelt att ersättning står i omvänd relation till hur mycket man gillar det man gör?

Gillar ett sjukvårdsbiträde sitt jobb fyra gånger mer än vad statsministern gör? Och gillar han sitt jobb tio gånger mer än vad Zlatan gillar sitt?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo men precis.

Men mitt inlägg handlade mest om trovärdigheten i trådstarten refererade utredning.
Är det verkligen så enkelt att ersättning står i omvänd relation till hur mycket man gillar det man gör?

Gillar ett sjukvårdsbiträde sitt jobb fyra gånger mer än vad statsministern gör? Och gillar han sitt jobb tio gånger mer än vad Zlatan gillar sitt?
Jag tror inte att det är så artikelförfattaren menar utan att man helt enkelt riskerar att bli utnyttjad i större utsträckning om man har den inställning till sitt arbete som han pekat på. Det gör att vissa yrkeskategorier sannolikt löper större risk att utsättas för folk som tycker man kan ta några bilder eller laga någons bil, motorsåg, utombordare eller gräsklippare om man nu råkar "älska" att fotografera respektive att skruva på trasiga maskiner.

När jag var ung lagade jag många trasiga maskiner och datorer åt folk och jag vet inte hur många TV-apparater min pappa lagade åt folk som inte hade råd att betala. Det slutade med att jag helt enkelt gjorde mig av med alla verktyg. Numera är min hållning att om man inte själv kan fixa sina trasiga defekta saker eller inte har råd att betala för de tjänsterna så ska man nog inte ha några sådana saker.

Idag handlar det om folk som inte får igång sina bredband med digital TV vare sig det är trådlöst eller fiber. Det skiter jag numera också i med ålderns rätt.

Min syn på detta är i grunden att allas tid är lika mycket värd vare sig de lagar saker eller bara latar sig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tror inte att det är så artikelförfattaren menar utan att man helt enkelt riskerar att bli utnyttjad i större utsträckning om man har den inställning till sitt arbete som han pekat på. Det gör att vissa yrkeskategorier sannolikt löper större risk att utsättas för folk som tycker man kan ta några bilder eller laga någons bil, motorsåg, utombordare eller gräsklippare om man nu råkar "älska" att fotografera respektive att skruva på trasiga maskiner.

När jag var ung lagade jag många trasiga maskiner och datorer åt folk och jag vet inte hur många TV-apparater min pappa lagade åt folk som inte hade råd att betala. Det slutade med att jag helt enkelt gjorde mig av med alla verktyg. Numera är min hållning att om man inte själv kan fixa sina trasiga defekta saker eller inte har råd att betala för de tjänsterna så ska man nog inte ha några sådana saker.

Idag handlar det om folk som inte får igång sina bredband med digital TV vare sig det är trådlöst eller fiber. Det skiter jag numera också i med ålderns rätt.

Min syn på detta är i grunden att allas tid är lika mycket värd vare sig de lagar saker eller bara latar sig.
Jag har också synpunkter på att vissa tjänar lika mycket per dag som många gör per år. Då talar vi om världens medelklass. De fattiga kommer inte ens i närheten.

Den här skillnaden mellan en normal fotograf och de som nått stjärnstatus är samma sak.
Den ene har svårt att få 10 000 kr för att fota ett bröllop under 18 timmar. En annan får betald resa till någon trevlig plats och bra betalt för att fota bröllopsparet några dagar. Sedan ändå mer för förstoringar och fotoböcker.
Nej att leva på foto idag är ingen lätt uppgift.
 

control87th

Aktiv medlem
Ni tar inte upp ett annat skäl:

Den jämfört med andra branscher/konsulter etc. konstiga modellen där kunden inte får det han beställt utan normalt bara en ibland väldigt begränsad rättighet...
 

Tomasz

Aktiv medlem
Jag har tagit gratis bröllopsbilder vid två tillfällen. Tycker inte själv att det blev så bra men brudparen var nöjda. Där snodde jag alltså (möjligtvis) inkomst från en yrkesman.
Men jag har också varit flyttgubbe oräkneliga gånger. Och dessutom lagat bilar, hjälpt till med villabyggen, kopplat in internet, … Så jag är nog listad som svartfot hos många fackförbund :)
Fast jag hjälpte en dam över gatan en gång, och det tror jag scouterna har överseende med.

Jag har inte direkt älskat att göra allt det där men jag gillar att hjälpa till, och jag tycker om de människor jag hjälpt. Om jag skulle få en fråga från någon jag inte känner så tror jag inte att jag skulle ställa upp, möjligtvis om det var UNICEF eller liknande som frågade.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ni tar inte upp ett annat skäl:

Den jämfört med andra branscher/konsulter etc. konstiga modellen där kunden inte får det han beställt utan normalt bara en ibland väldigt begränsad rättighet...
Ja det är väl också ett spår att följa.
Vad är värdet av en bild egentligen nu för tiden. (Värdet av viss nyttjanderätt till bild).

Där jag rör mig är bilder konsumtionsvaror med kort hållbarhetsdatum. De producerar i ofattbara mängder. Tjejerna i lagen vill se bilder i direkt anslutning till match. Efter en par tre dagar ligger matchen och bilderna så långt ner i flödet att de nästan är bortglömda.

Det händer att någon förälder hör av sig och vill ha ut några gamla bilder för att bygga en fotobok till dotterns födelsedag. Men det är mycket sällsynt.
 

M7_21

Aktiv medlem
Jag har tagit gratis bröllopsbilder vid två tillfällen. Tycker inte själv att det blev så bra men brudparen var nöjda. Där snodde jag alltså (möjligtvis) inkomst från en yrkesman.
Men jag har också varit flyttgubbe oräkneliga gånger. Och dessutom lagat bilar, hjälpt till med villabyggen, kopplat in internet, … Så jag är nog listad som svartfot hos många fackförbund :)
Fast jag hjälpte en dam över gatan en gång, och det tror jag scouterna har överseende med.

Jag har inte direkt älskat att göra allt det där men jag gillar att hjälpa till, och jag tycker om de människor jag hjälpt. Om jag skulle få en fråga från någon jag inte känner så tror jag inte att jag skulle ställa upp, möjligtvis om det var UNICEF eller liknande som frågade.
Grejen med att hjälpa till är om man själv vill ställa upp och göra något gratis är helt OK. Det tror jag alla håller med om.

Däremot (som den här tråden handlar om) är det inte så kul när någon/några utgår från och "beställer" ett foto/videojobb med tanken att det ska göras utan kostnad bara för att fotografen tycker det är så roligt att plåta.

Fortfarande får jag ibland höra "du tar väl inte betalt?"

Har sedan en tid tillbaka tänkt om lite grann, vill någon ha ett fotojobb typ bilder med drönare måste plånboken fram, finns ingen anledning att skolor, kommuner, företag inte ska betala för sig. Vill de inte anlita mig, varsågod och gå vidare!

Ett önskemål vore ju att alla fotografer kunde hålla samman om detta så kanske det tar slut med dess oönskade gratisförfrågningar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Grejen med att hjälpa till är om man själv vill ställa upp och göra något gratis är helt OK. Det tror jag alla håller med om.

Däremot (som den här tråden handlar om) är det inte så kul när någon/några utgår från och "beställer" ett foto/videojobb med tanken att det ska göras utan kostnad bara för att fotografen tycker det är så roligt att plåta.

Fortfarande får jag ibland höra "du tar väl inte betalt?"

Har sedan en tid tillbaka tänkt om lite grann, vill någon ha ett fotojobb typ bilder med drönare måste plånboken fram, finns ingen anledning att skolor, kommuner, företag inte ska betala för sig. Vill de inte anlita mig, varsågod och gå vidare!

Ett önskemål vore ju att alla fotografer kunde hålla samman om detta så kanske det tar slut med dess oönskade gratisförfrågningar.
Svärfar, utbildad möbelsnickare, bedrev under några år ett finsnickeri vid sidan av sitt vanliga jobb. Men tröttnade och la ner verksamheten när många förväntade sig att det skulle vara gratis att få möbler tillverkade. Det fanns de som inte ens ville betala för materialet.
 

M7_21

Aktiv medlem
Svärfar, utbildad möbelsnickare, bedrev under några år ett finsnickeri vid sidan av sitt vanliga jobb. Men tröttnade och la ner verksamheten när många förväntade sig att det skulle vara gratis att få möbler tillverkade. Det fanns de som inte ens ville betala för materialet.
Ja, du ser, ger man nån lillfingret....

Att få ett bidrag/bistånd är alltid tacksamt för mottagaren.

Ett exempel, jag betalar din bensin, så bara tanka på så betalar jag! Fint, bra, du är great! Men efter ett år så har min ekonomi försämrats så jag måste ta tillbaka mitt erbjudande om fri bensin, trist men sant...

Efter det blir jag kallad för sniken, en kompis som sviker, inte tar sitt ansvar.

Sammanfattning, börja aldrig ge bort förmåner om du inte villkorar dem på något sätt innan.

Som du skrev, att inte ens betala för materialet, såna "vänner" är inget att ha.

Föreslog tidigare här att kanske kunna byta tjänster istället för att betala? Det är väl bra om man kan erbjuda en mottjänst som tack för hjälpen.

Skrev tidigare att jag plåtar gärna gratis om jag själv vill det. Men inte på någons befallning att det ska vara gratis. Av nån anledning vill vår rörmokare alltid ha betalt för sina tjänster....
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Skrev tidigare att jag plåtar gärna gratis om jag själv vill det. Men inte på någons befallning att det ska vara gratis. Av nån anledning vill vår rörmokare alltid ha betalt för sina tjänster....
Jag skulle tro att även röris jobbar gratis ibland.
Man kanske ska ha vårfest i båtklubben och behöver en tillfällig diskbänk på bryggan. Vem fixar? Och grabbarna med flyttfirma tar med sig sina bärselar för att flytta undan stenbordet som väger trehundra kilo.

Det är skillnad på vad vi gör som yrkesmän och vad vi gör som hobby.

Jag har kört porträttfoto av ett helt fotbollslag utan att ta betalt. Glad att jag fick några frivilliga att öva på. Och glad att de gillade bilderna.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om Sverker Lund som fick 360 kronor för vinjetten till Solens upp och nergång på SVT.

Jag var ju så road av att teckna så jag var nöjd bara jag fick sitta och teckna. Det var nästa så att jag var beredd på att betala bara för att få teckna. Så roligt var det, sa han


https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/4qxq8G/skapade-solfilmen--nu-har-sverker-lund-dott


Men han kanske klarade sig bra i livet ändå. Sedan han blivit etablerade och förstod hur mycket betalt han kunde ta?
 

Anvery

Avslutat medlemskap
Till detta företag https://www.flyttstädningistockholm.nu / verkligen inga klagomål. Jag flyttade nyligen till en annan lägenhet, så jag använde dessa killar för att flytta alla mina saker. flyttstädning pris nöjd, billigt. Vi flyttade allt på en dag, även om det fanns saker för ett par lastbilar, det är säkert. Jag är nöjd med det högkvalitativa och snabba arbetet, det fanns inga verkliga problem, så jag är väldigt glad att jag kom hit.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Är det inte så att det är svårt att få fotojobb idag utan en bra portfolio och vill man bli t.ex. bröllopsfotograf så är det förmodligen billigare att fota några bröllop gratis än att iscensätta bröllop för att få bröllopsbilder.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, det är väl vad ordet amatör i grunden innebär.

Såg tv-dokumentären Hockeyns historia på SVT Play. Grabbar som jobbade på dagen och spelade VM på kvällen. Det finaste som fanns var att representera sitt land.

Nuförtiden har de väl betalt även i division två?
Älskade den dokumentären. Bodde alldeles vid Isstadion när jag växte upp så det var mitt andra hem. Var 13 när VM gick i Stockholm. Var så smal (då :) ) att jag kunde krypa under vändkorsen.

Missade inte träningarna heller. Då kunde nan komma riktigt nära idolerna Sterner och Nisse Nilsson och Berr-Ola Nordlander. Tumba? ? Ibland fick man en sprucken klubba också och då var man i Nirvana.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Håller helt med om att en fotograf skall få betalt för sitt jobb. Normalt fotar jag bara för mina barn och mina barnbarn. Ibland också för nära vänner.

Då tar jag inte betalt. Jag är ju ändå med på dopet eller bröllopet. Så varför skulle jag inte hjälpa dem med att agera fotograf.
Själv tycker jag också det är mycket roligare än att bara sitta inaktiv och titta på.
Så om jag nu har kunskapen och utrustningen finns det inget skäl att de skall behöva hyra in en fotograf.
Någon kanske med mindre erfarenhet och sämre utrustning.
Jag har också fotat bröllop och dop som uppdrag för människor jag inte kände lika väl och krävde betalning. Vad jag snabbt lärde mig var att det var svårt att få bra betalt för alla de timmar man lägger ner.
Det tar tid att förbereda sig. Sedan ta hand om alla raw-filer, grovredigera dem och samt bedöma vad som är keepers och vad som skall bort.
Till sist kokar man ner 1500 bilder till ett par hundra.
Dessa kan man presentera för kunden så de själva får välja. Vad skall bli förstoringar. Vad skall hamna i en fotobok.
Sedan måste man slutredigera det som skall skrivas ut och det som skall hamna i fotoboken.
Det är väldigt svårt att debitera all den här tiden och få en vettig timdebitering.

Jag tjänade lätt 3 gånger mer som projektledare inom IT och Management konsult.

Förstår verkligen varför det är svårt att tjäna pengar på foto om man inte är extremt duktig och har stjärnstatus.

Mina barn är åtminstone nöjda med bilderna.
Fotoböcker på den här typen av event blir bra födelsedagspresenter eller julklappar. Något bara jag kan leverera.

Jag hoppas att en vacker dag ett barnbarn i 20 årsåldern plockar upp boken från sitt dop och säger med stolthet att det var min farfar som tog de här bilderna. Det är betalning nog för min del.

Jag vet sedan länge att jag inte är världens mest begåvade fotograf. Fast med lite begåvning och en massa erfarenhet kan man nå ganska långt.

Lite större bilder.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3709367.htm
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3709369.htm
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3709370.htm
Tycker mycket som du och har också sysslat med IT mest i det privata näringslivet de sista 25 åren av mitt yrkesliv och det är jag glad för när jag ser vad ett helt yrkesliv i exv. den kommunala verksamheterna kan ge i pension. Jag hoppas det kan bli en ändring på det för även de verksamheterna är väldigt viktiga och måste gå att leva på även efter att yrkeslivet tagit slut.

Jag är glad att jag kunnat ha förmånen att ha foto som en kul och utvecklande hobby istället för som jobb. Det hade nog bara förstört mycket av det som ger den tillfredställelsen.
 
ANNONS