Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur gör man för att t ex markera på .dng filer i CS2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dirk Diggler

Aktiv medlem
Jag lyckades inte öppna NEF filerna från min D90 så jag konverterade dom från NEF till DNG. (förresten har denna konvertering ett "pris"?)

Det är första gången jag använt ett raw format och dng filen öppnad i ett nytt fönster där jag kommer åt kontrast, WB och andra inställningar.
Men inte dom andra verktygen som lasso, klon, lager oskarp mask osv.

Varför?

Mvh//Jocke
 

ztenlund

Aktiv medlem
Därför att du bara kan göra en begränsad mängd saker i Camera Raw (även om de blivit fler i senare versioner). För att använda alla PS verktyg måste du öppna bilden i PS, dvs omvandla den till en tolkad bild. När du tittar på den i Camera Raw är det en förhandsvisning du ser.
 

Dirk Diggler

Aktiv medlem
Därför att du bara kan göra en begränsad mängd saker i Camera Raw (även om de blivit fler i senare versioner). För att använda alla PS verktyg måste du öppna bilden i PS, dvs omvandla den till en tolkad bild. När du tittar på den i Camera Raw är det en förhandsvisning du ser.

Kanonsnabbt svar! Tack, men hur tolkar jag bilden? Och tappar jag inte då alla fördelar med raw formatet?
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag lyckades inte öppna NEF filerna från min D90 så jag konverterade dom från NEF till DNG. (förresten har denna konvertering ett "pris"?)
Konverteringen till DNG är i princip helt förlustfri, i teorin kan du tappa vissa metadata (om dessa inte stöds av DNG-formatet) men i dagsläget är det inte något problem.

En annan nackdel är förstås att du inte längre kan öppna filerna med Capture NX, om du i framtiden väljer att köpa detta program. Så spar NEF-filerna, använd DNG-filerna som temporära filer och radera dem när du är klar (du kan alltid skapa nya DNG-filer men inte göra motsatsen skapa NEF-filer)
 

Dirk Diggler

Aktiv medlem
Konverteringen till DNG är i princip helt förlustfri, i teorin kan du tappa vissa metadata (om dessa inte stöds av DNG-formatet) men i dagsläget är det inte något problem.

En annan nackdel är förstås att du inte längre kan öppna filerna med Capture NX, om du i framtiden väljer att köpa detta program. Så spar NEF-filerna, använd DNG-filerna som temporära filer och radera dem när du är klar (du kan alltid skapa nya DNG-filer men inte göra motsatsen skapa NEF-filer)
Tack. Känns som jag tryggt kan köra vidare med konvertering till .DNG
 
ANNONS