Annons

Importera in i LR från Aperture m fl ställen

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Gäller alla gamla bilder i JPG-format.

Kan ni råda mig hur jag ska göra på bästa sätt när jag för över mitt bildmaterial till Lightroom?

Nu har jag bilderna nyckelmärkta i Aperture och det vore ju smartast att bara exportera över dem in i LR, så alla nyckelorden följer med. Sparar ju mkt arbete.
Problemet är bara att alla dessa bilder från mina första år med min första mycket enkla digitalkamera är så lågupplösta.

Att importera in i LR massa bilder i storlekar på ca 200 kb och däromkring är ju inte något speciellt roligt material att jobba med.

Borde jag istället exportera ut dem från Aperture i ett annat format och på så sätt få upp skärpan lite? Exempelvis TIFF eller PNG eller liknande?
Eller skaffar jag mig bara massor av merarbete som ändå inte ger så mkt i slutändan? Och isåfall vilket format ska jag välja?

Fråga 2: Nya bilder jag tagit i RAW-format kan jag importera in i LR och välja DNG-format, men hur är DNG kompatibelt om jag exporterar ut en sådan bild i exv en presentation jag vill ha bilder i?
Och går det bra att exportera ut en DNG-fil tillbaka till Aperture?

Vänligen Annika som ska gå över till LR från Aperture, och nu har både vanliga mappar med massor bilder och även har dem i Aperture. Allt i min mac
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Hade jag varit dig så hade jag struntat i de tidigare bilderna som ändå är lågupplösta. Det känns inte värt det.

För övrigt, DNG är ett universellt raw-format till skillnad från NEF och CR2 som är specifika för Nikon respektive Canon. När du ska exportera ut en bild från LR för att användas i visningssyfte, dvs en bild du har redigerat och är klar med, så exporterar du inte ut den till ett råformat. Då exporterar till jpg eller liknande. Dessutom krävs det en råformatskonverterare för att kunna läsa en råbild.

Däremot, om du vill importera råbilden till Aperture så är det rätt att exportera till DNG...eller din kameras råformat.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Hade jag varit dig så hade jag struntat i de tidigare bilderna som ändå är lågupplösta. Det känns inte värt det.

För övrigt, DNG är ett universellt raw-format till skillnad från NEF och CR2 som är specifika för Nikon respektive Canon. När du ska exportera ut en bild från LR för att användas i visningssyfte, dvs en bild du har redigerat och är klar med, så exporterar du inte ut den till ett råformat. Då exporterar till jpg eller liknande. Dessutom krävs det en råformatskonverterare för att kunna läsa en råbild.

Däremot, om du vill importera råbilden till Aperture så är det rätt att exportera till DNG...eller din kameras råformat.
Tack för svar! Har suttit och meckat lite med det här idag och testade lite fram och tillbaka, och tror du har helt rätt. Det är liksom ingen mening att greja så mkt med de gamla lågupplösta. Nu importerade jag in dem i LR i det format de hade, dvs JPG.

Insåg att TIFF kommer att braka ihop datorn fullkomligt, då det formatet blir så enormt stort. Och med några tusen bilder så.....

Man kan bara förbanna sig själv som inte begrep bättre med den första digitala kameran.

Med vänlig hälsning, Annika
 
ANNONS