Annons

Instagrambild kapad efter P3 Guld...

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Det går ju att vända på resonemanget. Hur många av ni som deltar i den här tråden har laddat ned musik, film eller annat upphovsrättskyddat material? Nu är situationen plötsligt det omvända och då svider det minsann. En massa människor blir förnärmade om en bild snos på Instagram men få ställer sig på artisternas sida när det gäller piratkopiering av deras verk. Osar dubbelmoral tycker jag.
Jag kan bara svara för mig själv men jag betalar för alla tjänster, Netflix, Scype etc, har tom två CC licenser eftersom jag behöver PS på fyra datorer.

Men nu är det artistens dubbelmoral som är i fokus. Hon säljer musik antar jag, vet inte vem det är, samtidigt som hon stjäl andras bilder i PR-syfte...och tom stoppar fotografen från att få sin del av uppmärksamheten runt sin framgångrika bild.

Försök inte flytta fokus från artisten och bildstölden.
 

x-country

Aktiv medlem
Sanna ord. Just det högst medvetna bortplockandet av namn är riktigt vidrigt.
Det är inte alls säkert att artisten plockade bort fotografens namn om hen tog den från fotografens Instagram eftersom den bilden saknar fotografens namn. Om artisten däremot tog bilden från fotografens Flickr är det sant.
 

Krille

Aktiv medlem
Nu får du väl ändå ta å ge dig! Du gör ett antagande att deltagare i tråden har brytit mot upphovsrättslagen och sedan menar du också att det därför är ok att artister fritt fram får göra det. Menar du verkligen det??? Är du seriös???
Nej, jag menar inte det du skriver. Och jag tänker inte lägga ut texten mer än så.

Jag reagerar på att folk är så enkelspåriga i frågor av det här slaget. Det är antingen svart eller vitt. Men jag har inget intresse av att försvara vare sig fotografen eller artisten.
 

iSolen.se

Guest
...istället för att bara gå som en blodhund och skicka en vanlig faktura, som med all sannolikhet ändå inte blir betald.
Jaha. så när fotografen får en bild stulen ska denne vara trevlig och försöka få en autograf som ersättning för "övergreppet", att ta ifrån en fotograf dennes lyckade alster, speciellt för egen vinning och i den branschen är svagt.

Jag ser rubrikerna: "Kränkt fotograf blir kompis med bildtjuv; Artisten: 'Den bästa bild jag bloggat på flera år, billigt var det också'. Tips på hur man gör på sidan 17."
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag reagerar på att folk är så enkelspåriga i frågor av det här slaget. Det är antingen svart eller vitt. Men jag har inget intresse av att försvara vare sig fotografen eller artisten.
Nej, det är svart eller svart.

Om jag piratkopierar någon annans verk så begår jag ett brott. Om någon annan kopierar mina verk så begår de ett brott. Jag vet att det finns folk, i synnerhet i just fotobranchen, som tycker att folk ska jobba gratis bara för att få sina verk spridda, men det är i så fall fotografens eget val.
 

Keld

Aktiv medlem
En bra ersättning vore att artisten i sitt instagramflöde ber fotografen, med namn, om ursäkt för misstaget.
 

knobloch

Aktiv medlem
Om man söker på hashtag artistens namn (#förnamnefternamn) på Instagram så hittar man fler konton som postat samma bild.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Det går ju att vända på resonemanget. Hur många av ni som deltar i den här tråden har laddat ned musik, film eller annat upphovsrättskyddat material? Nu är situationen plötsligt det omvända och då svider det minsann. En massa människor blir förnärmade om en bild snos på Instagram men få ställer sig på artisternas sida när det gäller piratkopiering av deras verk. Osar dubbelmoral tycker jag.
Inte över huvud taget samma sak, möjligtvis juridiskt, men inte i verkligheten. Bilden i fråga har i skrivande stund över 64,300 likes på Instagram. Om någon laddar ner musik så är det för eget bruk, inte för att spela upp för 64,300 personer. Du talar om var/hur materialet (bilden/musiken) hämtas, men glömmer helt av aspekten av hur den används. Att ladda ner musik för privat bruk är i praktiken inte alls lika illa som att stjäla en bild för att göra reklam för sig själv, som sagt möjligtvis juridiskt sett, men inte i praktiken. Om en laddar ner musik och spelar upp för sina kompisar så kommer nog flera av dessa fråga vilken artist/grupp det är, men samma sak sker förmodligen inte med bilder.

I dessa tider när sociala medier är det viktigaste sättet att nå ut till publik och eventuella kunder så har det väldigt stor betydelse huruvida en får credit eller ej för sina verk. Av dessa 64,300 personer som sett bilden så är det troligtvis inte en enda som bryr sig om att aktivt leta efter fotografen som tagit den, eftersom de flesta i genomsnitt bara tittar på bilden i några enstaka sekunder ändå. Hade däremot fotografens namn stått på eller under bilden så hade åtminstone några tusentals personer fått se detta. Vissa av dessa skulle kunna vara tidningar, eventarrangörer eller andra artister som tycker att bilden är bra och skulle vilja anställa Mathias som fotograf i framtiden. Nu går alla dessa eventuella kunder förlorade tack vare att ingen får veta vem som tog bilden. Artisten däremot hade inte förlorat någonting på att skriva fotografens namn. Nu finns risken att jag låter förolämpande, men sorgligt nog tror jag inte ens artisten själv har brytt sig om att komma ihåg fotografens namn (Mathias) med tanke på den konstanta uppmärksamhet som hon får och det flöde hon befinner sig i. Sannolikheten att artisten skulle vilja 'bli vän' med fotografen för att han tog fina bilder på henne är i stort sett lika med noll.

Jag kan tyvärr inte bidra med något ytterligare tips för vad Mathias kan göra förutom det han redan har försökt med. Möjligtvis kan det vara att sätta vattenstämpel på bilderna i framtiden (inom "instagram-kvadraten", så att den inte skärs bort direkt vid uppladdning). Den tråkiga sanningen är att vattenmärken ibland kan avgöra huruvida fotografens namn faktiskt sprids eller ej. Jag har själv ofta sett bilder upplagda på sidor av tredje part utan credit till fotografen, men tacksamt nog kunnat hitta fotografen tack vare dennes vattenmärke på bilderna.

Med detta ville jag bara förklara hur viktigt det är för oss fotografer och andra skapare som använder sociala medier som huvudsaklig plattform för spridning av våra verk, att få credit. Det är ett nätverk som är lättillgängligt och smidigt, men också svårt att styra över när ens verk väl sprids. Jag tror en måste använda det aktivt själv för att förstå hur smidigt det är när det går rätt, men också hur jobbigt det är när det går fel. Allt gott och lycka till Mathias! :)
 

x-country

Aktiv medlem
Bortsett från att artisten har brutit mot lagen så har hen också brutit mot Instagrams regler. Så i princip så borde det vara möjligt att ta kontakt med Instagram och påpeka att en medlem har begått brott mot deras regler.

Instagram: Communityregler >>>

Instagram: Om upphovsrätt >>>

Jag har svårt att förstå att vissa vill förringa betydelsen av bildstölder. Ingen står över lagen och i grund och botten handlar det om respekt, att respektera andras egendom. Ingen av er skulle gilla att grannen slangade bränsle ur er bil regelbundet eller tjuvkopplade in sig på ert elnät utan att betala för sig. Upphovsrättsbrott är ett attitydproblem.

Om artisten hade byggt en av sina hits på en otillåten sampling av låt säga David Bowie så hade det fått stora konsekvenser...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Lysande! Exakt rätt tänkt. Konstruktivt, istället för att bara gå som en blodhund och skicka en vanlig faktura, som med all sannolikhet ändå inte blir betald.
Jo betald blir den säkert med tiden.
Men i ena fallet av dessa två, så är man garanterat ihågkommen som en positiv händelse o den andra negativ.
O positiva händelser kan leda till andra positiva händelser...
 

erdeljan

Aktiv medlem
Bra bild! Skulle jag ha insta* så skulle jag skrivit att du borde få cred för den så klart! Detta bevisar att du gjorde bra jobb och att du skall försätta, nu snackas det om DIN bild som har mer än 65 tusen likes!
 
ANNONS