Annons

Mobilens DNG-bilder till molnet?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Samsung Galaxy S7 Edge kan fota i dng+jpg samtidigt. (Dock inte bara i dng.)

Tyvärr kan den inte lagra dng-filer i sd-kortet, utan bara i enhetsminnet.

Så då tänker jag mig två alternativlösningar:

1. En molnbaserad lösning. Men finns det någon molnserver som kan ta emot mobilens dng-filer?

2. Kanske finns någon app som möjliggör att föra över dng-filer från enhetsminnet till sd-kortet?

Någon som har erfarenhet eller kan ge svar?
 

martinot

Aktiv medlem
Samsung Galaxy S7 Edge kan fota i dng+jpg samtidigt. (Dock inte bara i dng.)

Tyvärr kan den inte lagra dng-filer i sd-kortet, utan bara i enhetsminnet.

Så då tänker jag mig två alternativlösningar:

1. En molnbaserad lösning. Men finns det någon molnserver som kan ta emot mobilens dng-filer?

2. Kanske finns någon app som möjliggör att föra över dng-filer från enhetsminnet till sd-kortet?

Någon som har erfarenhet eller kan ge svar?
Med mina Lumia-telefoner så kan de synka DNG (har supportat RAW i flera års tid) till OneDrive utan problem. Inte heller något problem att spara på micro-SD-kortet. Har det själv så på de sätten.

Behöver ingen extern app, utan funkar direkt (Windows 10). Vet inte om du har OneDrive på din telefon, men om inte så kan ett tips vara att prova installera den.
 

light

Aktiv medlem
Med mina Lumia-telefoner så kan de synka DNG (har supportat RAW i flera års tid) till OneDrive utan problem. Inte heller något problem att spara på micro-SD-kortet. Har det själv så på de sätten.

Behöver ingen extern app, utan funkar direkt (Windows 10). Vet inte om du har OneDrive på din telefon, men om inte så kan ett tips vara att prova installera den.
Jag har nu installerat OneDrive och Onesync i mobilen vilket jag fick som tips från flera håll. Man kan dock inte ha basversionen eftersom den har en gräns på 10MB, och mina dng-filer är 23MB. Så jag fick uppgradera till en mindre kostnad.

Jag kan dock inte se någon preview av dng-filerna i OneDrive, det är bara ett "skal" så att säga, jpg filerna däremot går att se. Det är ju synd, men det är visst så med alla molntjänster för närvarande.

Hur som helst, nu verkar det funka som jag tänkt, dvs när jag fotar med dng+jpg så synkas det automatiskt till OneDrive, och sedan kan jag hämta filerna från Lightroom. Jag ska testa det mer ordentligt om nåra dar.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har nu installerat OneDrive och Onesync i mobilen vilket jag fick som tips från flera håll. Man kan dock inte ha basversionen eftersom den har en gräns på 10MB, och mina dng-filer är 23MB. Så jag fick uppgradera till en mindre kostnad.

Jag kan dock inte se någon preview av dng-filerna i OneDrive, det är bara ett "skal" så att säga, jpg filerna däremot går att se. Det är ju synd, men det är visst så med alla molntjänster för närvarande.

Hur som helst, nu verkar det funka som jag tänkt, dvs när jag fotar med dng+jpg så synkas det automatiskt till OneDrive, och sedan kan jag hämta filerna från Lightroom. Jag ska testa det mer ordentligt om nåra dar.
Låter bra!

Om du har rätt codec installerat på din dator, och har OneDrive på din dator där du sedan synkar filerna, så borde du kunna se en tumnagel och även kunna öppna DNG-filerna direkt.
 

Yeye

Aktiv medlem
Dropbox

Kan du inte installera Dropbox eller Google Drive, synka bilderna mot molnet och sen ställa in att just den katalogen på datorn ska auto importeras till din katalog?
Det borde nog kunna fungera tycker jag.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Lightroom's egna kamera i mobilappen kan fotografera i DNG (utan jpg), iaf i min Samsung S6 och då är det ju smidigt att bara synka över bilderna genom Lightroom.
 
ANNONS