Annons

Han vill inte sälja sin kamera om man inte betalar i förskott.

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag blir en aning förvånad över hur många som tycker att "det är bara att betala förskott, vad är problemet?"

Om jag själv skulle sälja något på blocket , så skulle jag aldrig komma på tanken att kräva förskottsbetalning med tanke på hur marknaden ser ut. Blocketbedrägerier är hyfsat vanligt och jag fattar inte hur man ens kommer på tanken att betala förskott.

20.000:- är en summa som svider att förlora för de flesta.
Som säljare riskerar du inget genom att acceptera postförskott eller blocketpaketet.
Som köpare riskerar du allt...det kan ligga en sten i paketet istället för en kamera och då är du rökt som köpare. Vill man som säljare blåsa någon så kan man faktiskt gå med på postförskott för att sedan skita i strulet som följer eftersom man förmodligen redan har så mycket skit på sig så att det inte förändrar något vad det gäller straffpåföljden.
Som säljare skulle jag inte likställa postförskott med blocketpaketet. Löser du ut ditt postförskott så kan du inte tvinga säljaren att ge tillbaka dina pengar om du är missnöjd. Blocketpaketet har ju ett förfarande där jag som säljare inte kan skydda mig mot en köpare som väljer att påstå att jag skicka trasiga eller felaktiga artiklar. Blir det en tvist så står jag där och kan ha förlorat både kamera och pengar.

Jag skulle också tveka till att skicka iväg 20 000 bara sådär. Det är väl ingen som sagt att det är växelpengar.
Men försök att ta säljarens perspektiv en stund. Finns ju inga regler om att man kan tvinga någon att sälja något mot sin vilja. Släpp detta nu.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag skulle inte köpa en kamera för 20' utan öga mot öga-affär.
Vad kostar tågbiljetten? Annars vänta tills nästa dyker upp. Priset kommer inte att stiga.
Om jag gör förskottsbetalning är det belopp som jag kan tänka mig att förlora om det går åt pipan, dvs väldigt billiga saker.
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
Postförskott värdelöst för köparen

Postförskott skulle jag aldrig acceptera som köpare. Man har ingen aning om det ligger en tegelsten eller en kamera i kartongen. Säljaren kan ju alltid svara att det var en kamera i och du försöker blåsa honom och påstå annat. Du har ju godkänt och betalat.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Själv har jag med åren blivit lite försiktigare med att betala i förskott, trots att jag ännu aldrig blivit blåst.

Mina 2 senaste affärer med privatpersoner, ett objektiv för ca 5000 och ett kamerahus för 23000 har jag löst genom att vänner till mig som råkat bo i de aktuella städerna gjort upp öga mot öga medan jag varit med på telefon. Betalning via Swish, och mina vänner har sedan skickat. Fast det kräver ju att man har lite tur och har nån vän på rätt plats...
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har löst det hela genom att träffa folk på plats i Stockholm och Göteborg. Efter att ha sett och testat sakerna så har jag betalat direkt genom överföring via PayPal, kontant eller liknande. Tror att det är det optimala för bägge parter (även om jag inte säger att andra lösningar är automatiskt alltid fel).
 

Matte_J

Aktiv medlem
Skulle du själv betala förskott och hoppas på att "säljaren" levererar?
Det finns väl ingen tänkande frisk individ som betalar i förskott i dessa tider.
Förstår du nu vad "problemet" är?
Man måste väga fördelar mot nackdelar. Det är en enorm fördel att kunna köpa grejer av privatpersoner över hela Sverige. Jag skulle tvärtom säga att "ingen tänkande och frisk person" sitter och åker långa sträckor för att slippa betala i förskott? Om man tycker att det är värt att lägga en hel dags resa på att köpa en begagnad kamera så är man antingen van vid väldigt låg timpenning eller också har man inget egentligt liv. Jag köper massor av prylar på annons eller auktion och betalar gärna i förskott. Ofta sker all konversation via epost av bekvämlighetsskäl.
Det man dock behöver lära sig är "deckarjobb" - att sammanställa information om säljaren, prylarna osv och kunna dra slutsatser från den informationen. Man får googla på personen och prylarna, följa varje ledtråd, ställa rätt frågor och kontrollfrågor på svaren. Man får vara vaksam som ett rovdjur som närmar sig en åtel - minsta misstanke om att något är fel så backar man ur situationen direkt och litar på sin magkänsla. Vill man vara säker på att det är rätt person som tar emot pengarna kan man använda Swish. Innan man godkänner ser man då namnet på personen och de uppgifterna kommer från banken.
Tack vare detta har jag kunnat köpa mycket av det jag använder begagnat från privatpersoner - fotoprylar, musikutrustning, musikinstrument, fiskeprylar, friluftsgrejer, elektronik, dataprylar, etc. Hade jag varit feg och inte vågat göra detta hade jag varit tvungen att betala betydligt högre priser hos handlare (eller tillbringat all ledig tid med att åka runt och göra affär öga mot öga). Det jag brukar vara noga med är att säljaren ska kunna dokumentera att han äger det han säljer. Jag vill inte vara en del av marknaden för stöldgods.
Men ni som är rädda för förskottsbetalning och förespråkar affärer öga mot öga: Har ni missat trenden med personrån vid den typen av överenskommelser? ;-)
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag blir en aning förvånad över hur många som tycker att "det är bara att betala förskott, vad är problemet?"

Om jag själv skulle sälja något på blocket , så skulle jag aldrig komma på tanken att kräva förskottsbetalning med tanke på hur marknaden ser ut. Blocketbedrägerier är hyfsat vanligt och jag fattar inte hur man ens kommer på tanken att betala förskott.

20.000:- är en summa som svider att förlora för de flesta.
Som säljare riskerar du inget genom att acceptera postförskott eller blocketpaketet.
Som köpare riskerar du allt...det kan ligga en sten i paketet istället för en kamera och då är du rökt som köpare. Vill man som säljare blåsa någon så kan man faktiskt gå med på postförskott för att sedan skita i strulet som följer eftersom man förmodligen redan har så mycket skit på sig så att det inte förändrar något vad det gäller straffpåföljden.
Det är inget problem förutom det som du själv har skapat. Du har lyft fram en person som ingen här vet något om.

Han vill ha betalt i förskott och du vill inte betala i förskott. Gå vidare, köp av någon annan.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Varken Blocketpaketet eller Postförskott är tilltalande för säljaren. Väljer du postförskott och ingen hämtar ut det har du tagit risken att sakerna skadas udner 2 frakter (dit och tillbaka) och du får stå för kostnaden för att skicka saker du redan äger fram och tillbaka. Blocketpaketet är ännu sämre.

Jag har slutat helt med sådant sedan jag fick ett paket i retur (för att köparen struntade i att hämta ut det) för ca 10 år sedan.

Tummen ned för båda - f2f är bäst. Är det viktigt och tillräckligt dyrt kan man ju åka dit alt. mötas halvvägs. Alla begagnat köpt sker ju dessutom i befintligt skick oavsett om det är uttalat eller ej.

Ja fast nu drar du till med extrema exempel. Jag har både använt blocket paket och postförskott, har aldrig haft några problem. Det är en bra metod, speciellt om köparen/säljaren bor långt bort.
 

iSolen.se

Guest
.... Alla begagnat köpt sker ju dessutom i befintligt skick oavsett om det är uttalat eller ej.
Nejdå, om det är ett fel på varan ska du förstås lämna tillbaka den. Jag brukar ge köparna någon vecka på sig att klaga om det skulle vara något fel eller saknas något tillbehör.

Skulle säljaren trilskas kan du säkert t o m ta till juridiska medel men varför då? Folk är rädda om sitt rykte.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag har löst det hela genom att träffa folk på plats i Stockholm och Göteborg. Efter att ha sett och testat sakerna så har jag betalat direkt genom överföring via PayPal, kontant eller liknande. Tror att det är det optimala för bägge parter (även om jag inte säger att andra lösningar är automatiskt alltid fel).
Ibland är det långt ifrån optimalt att mötas öga mot öga. Följande hände mig 23 dec 2004:

Hade sålt av en hel del analog och digital utrustning för att kunna skaffa mig en snygg begagnad Canon 1Ds (första FF-kameran på marknaden med 11mp). 1DsMkII var i faggorna så det var ett prisfall på version 1.

Gjorde upp med en person att åka c:a 20 mil till Lund och mötas på Mårtenstorget. Han hade en beg 1Ds för 20.000:-. Jag tog kontanter med mig (gick inte att lyfta så stora summor med bankkort då) och åkte iväg och träffade personen på utsatt tid.

Personen satte sig i min bil och hade kamerakartong öpppen med kamera som såg fin ut. Vi satt där och jag drog upp ett ett papper/kvittens som jag ville att han skulle underteckna (hade fyllt i namn och övriga detaljer i förväg).
Personen packade ihop kartongen och tog emot papperet för att underteckna efter att räknat pengarna.

När jag upplevde att personen skulle underteckna tog vederbörande såväl pengakuvert och kameralåda och blixtsnabbt öppnade dörren och sprang som en skållad råtta genom julvimlet.

Polisanmälan så klart: Namnet, adressen falsk, mobilnumret kontantkort-inget svar. Utredningen lades ned.
Jättekul dan före dan att åka hem ytterligare 20 mil:(

Framkom senare att detta var satt i system.

Inget sätt är säkert. Men jag har gjort många sådana affärer senare utan problem. Men den här händelsen svider fortfarande. I efterhand finns det givetvis en massa åtgärder jag kunde vidtagit.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Då startar jag trenden att mötas och betala på plats är säkert. Det har funkat, varje år, i över 10 år i rad!
Som sagt, om man har gott om tid och få andra saker i livet som lockar, så går det säkert bra. Trist att åka till Lycksele från Växsjö, bara för att upptäcka att kameran är i betydligt sämre skick än utlovat. Dessutom ett ganska dåligt förhandlingsläge att börja pruta... :) Jag håller mig nog till förskott och postpaket. Hellre förlora en gång på tio år än vid varje affär.
 
ANNONS