Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

WIN 10 Home eller Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Har en ganska bra bärbar med 32 GB ram, där jag har slarvat bort installationsskivan och måste köpa ett nytt Win.

Datorn ska i huvudsak användas till LR/PS CC med SSD och frågan är om Home är tillräckligt?.

Är Retail att föredra framför OEM, och om det går att flytta operativsystemet till ny hårdvara?
 

W0lfie

Medlem
själv tycker jag att Retail är alltid bäst för då har man möjligheten att uppgradera. Men i fallet av bärbar är det lite svårare, det går att uppgradera Ram,HDD och mindre viktigare komponenter med en OEM, vilket är det man kan byta ut i en laptop. OEM låser sig till CPU och moderkort så om du skulle vilja dumpa laptopen och byta till en stationär och använda samma operativsystem så skulle inte detta gå.

Om Home är nog för just dig är det bara du som kan avgöra, känner du att du kommer dra nytta av de funktioner som finns i PRO över de som finns i Home? här har du en länk med en lista över de skillnader som finns och lite vad de innebär: http://www.pcadvisor.co.uk/feature/windows/windows-10-home-vs-pro-3618710/
För en normalanvändare så räcker Home alldeles utmärkt, men är du lite mer avancerad i ditt användande så kan det vara värt att kolla upp skillnaderna.

Hoppas detta Hjälpte lite på vägen i alla fall =)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Stort tack för svaret. Grejen är att jag redan har en Win 8 Pro liggandes, men kan inte hitta skivan. Den kommer säkert fram. :)

I fall installationsskivan kommer fram, då tänkte jag flytta Win 10 till en annan dator (om det funkar?).

Ser mig som normalanvändare, jobbar mest med program och det är inga specialvarianter. Det skiljer också en del i pris mellan Home och Pro.

/Ulf
 

W0lfie

Medlem
om det är en installationsfil du är ute efter så finns det att hämta på Microsofts hemsida: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows8 . Finns guider där till hur du gör en skiva eller USB för att installera men det behövs en annan dator om din laptop saknar operativ för tillfället.

jo det skiljer en hel del i pris mellan de 2, onödigt mycket om du frågar mig. så om du känner att du klarar dig med en Home så kör på det.

Men om du vill flytta till en annan dator så är det Retail som gäller. Vissa säger att det går att flytta en OEM mellan datorer också men det varierar väldigt mellan olika hur bra det har fungerat, om ens alls. Så Retail är det säkra kortet.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har en hårddisk HDD med Win 8 installerat, men den vill inte starta upp, förmodligen skulle det räcka med att reparera uppstarten. Men som sagt saknar skivan :-/
 

Third eye

Aktiv medlem
Kan ju vara värt att kolla, men jag har serienumret inbränt i minnet på min zenbook. Sopade rent och installerade om utifrån fil länkad ovan. Det var en win 8 maskin som jag faktiskt fick in win 10 på långt efter "kampanjen" om fri uplgradering. Detta var nu i vinter.
Samma på den bärbara jag hade innan, inbränt serienummer. Sopade helt ren och installation från ms-fil på usb-sticka.
Ska du ändå rensa så kan det vara värt att prova :)
 

nivas

Aktiv medlem
Jag har en hårddisk HDD med Win 8 installerat, men den vill inte starta upp, förmodligen skulle det räcka med att reparera uppstarten. Men som sagt saknar skivan :-/
Som en annan redan har skrivit, det går bra att ladda hem installationsfilerna från Microsoft och skapa en ny skiva eller ett USB-minne för start, installation och reparation.
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
Ladda ner från Microsoft

Som en annan redan har skrivit, det går bra att ladda hem installationsfilerna från Microsoft och skapa en ny skiva eller ett USB-minne för start, installation och reparation.
Har du kollat så du inte kan ladda ner en ny installation från Microsoft. Om du fortfarande kan starta datorn och har en licens är det inte alls omöjligt. Särskilt inte om du haft 7 8 eller 8.1 och uppgraderat till 10 när det erbjudandet fanns.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tack för svaren och tipsen!

Jag har hårddisken med Win 8 framför mig och kan läsa av innehållet från stora datorn, men kan alltså inte starta upp Win 8 på min bärbara.

En fråga, går det att läsa av serienumret på Win 8 utifrån. dvs läsa från den stora datorn och om serienumret står skrivet i någon fil?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Fick ihop datorn, den har legat i en påse i två år, så ett kvarts YES, typ 50 småskruvar som far omkring.

Datorn är en Lenovo Z510 i7.

Har varit inne på Microsoft-länken och laddat Win 8 för reparation, och bränt till en DVD.

När datorn startar upp kommer Win 8-loggan fram och sedan kraschar den. Jag kan läsa hårddisken utifrån och filerna funkar.

Frågan hur ska jag ändra boot-ordningen, så att datorn startar från skivan, för nu händer ingenting och datorn bara kraschar vid uppstarten? eller ska man lägga över skivan på ett USB-minne?

/Ulf
 

Third eye

Aktiv medlem
Antingen f2,f10 eller delete intryckt under uppstart bör ta dig till bios och ändra startirdningen.
Jag brukar trycka på alla 3 (typ piano) när jag fixar andras datorer.
Du jan även för skoj skull bränna likadan skiva fast flr w10 och testa den först :)
 

oXo

Aktiv medlem
Fick ihop datorn, den har legat i en påse i två år, så ett kvarts YES, typ 50 småskruvar som far omkring.

Datorn är en Lenovo Z510 i7.

Har varit inne på Microsoft-länken och laddat Win 8 för reparation, och bränt till en DVD.

När datorn startar upp kommer Win 8-loggan fram och sedan kraschar den. Jag kan läsa hårddisken utifrån och filerna funkar.

Frågan hur ska jag ändra boot-ordningen, så att datorn startar från skivan, för nu händer ingenting och datorn bara kraschar vid uppstarten? eller ska man lägga över skivan på ett USB-minne?

/Ulf
Du skall ha bootordningen så att du bootar från skivan alt usb först och hårddisken efter detta.
Med vänlig hälsning Mattias
 

ztenlund

Aktiv medlem
Antingen f2,f10 eller delete intryckt under uppstart bör ta dig till bios och ändra startirdningen.
Jag brukar trycka på alla 3 (typ piano) när jag fixar andras datorer.
Du jan även för skoj skull bränna likadan skiva fast flr w10 och testa den först :)
Tur att du inte försökt på min bärbara, för det är F12 (Lenovo Thinkpad). Enter direkt vid start visar de alternativ som finns. Detta står, men förmodligen har jag stängt av någon tjusig startskärm för att få det att se ut som en "riktig dator" när man startar den.

Tillägg: Jag läste lite för snabbt. F12 är inte för att gå in i BIOS/UEFI utan för att välja annan startenhet än den som är vald som standard.
 

W0lfie

Medlem
Exakt, men jag kommer inte in i bios, testar med F2 alt F1 vid uppstarten.

Läste precis detta från Lenovos hemsida, men vad är "Fn"? If the color of F1-F12 word is orange or blue, need to hold Fn meanwhile.
borde sitta en knapp på vänster sida av tangentbordet vid Windows knappen, CTRL och ALT. någonstans där sitter det en Knapp som det står "Fn" på
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tack igen för supporten, hittade skivan efter två år :) Installationen gick inte att reparera, men filerna på disken finns kvar. Bra länk annars till Microsofts sida för Win 8. Nu är det bara att köpa en vettig SSD och installera om operativsystemet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Win7 Home kan bara hantera upp till 16GB RAM.
Vet ej om den begränsningen finns till fler operativ, kolla först så att man inte ångrar sig.
 
ANNONS