Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Vad i hela friden har det med något att göra vilket parti vi röstar på? Tråden handlar om huruvida man säkert kan handla från e-finity, vilket jag nog skulle påstå är bevisat att man kan göra. Jag skulle själv inte göra det då jag vill bidra till lokala handlares fortlevnad, men som köpare begår man inget som helst brott genom att handla från firman i fråga.

Om det nu skulle handla om varusmuggling eller felaktig momshantering så är det faktiskt inget som vi som slutkunder behöver bekymra oss för - det är brittiska och/eller svenska skattemyndigheter som hanterar sådantj.
 

iSolen.se

Guest
Vad i hela friden har det med något att göra vilket parti vi röstar på? Tråden handlar om huruvida man säkert kan handla från e-finity, vilket jag nog skulle påstå är bevisat att man kan göra. Jag skulle själv inte göra det då jag vill bidra till lokala handlares fortlevnad, men som köpare begår man inget som helst brott genom att handla från firman i fråga.

Om det nu skulle handla om varusmuggling eller felaktig momshantering så är det faktiskt inget som vi som slutkunder behöver bekymra oss för - det är brittiska och/eller svenska skattemyndigheter som hanterar sådantj.
Det var en retorisk fråga för att se hur de tänker med skatter. Det vore dubbelmoral att vilja ha höga skatter och sen handla från ett företag som inte betalar moms.

Vi som slutkunder har ansvar, t ex är det många av oss som undviker produkter som behandlar personal dåligt eller skadar miljön onödigt.

Sen har ingen visat att slutkunden faktiskt inte är ekonomiskt oansvarig för momsen om företaget man handlat av "duckat" den vid import men den biten kanske är ointressant då svenska tullen inte tittar så mycket på paket som packas om så de ser ut att komma från EU, upptäcksrisken är helt enkelt låg.
 

the-mobe

Aktiv medlem
Sen har ingen visat att slutkunden faktiskt inte är ekonomiskt oansvarig för momsen om företaget man handlat av "duckat" den vid import men den biten kanske är ointressant då svenska tullen inte tittar så mycket på paket som packas om så de ser ut att komma från EU, upptäcksrisken är helt enkelt låg.
Den informationen finns både hos skatteverket och tullverket att det är företaget som är ansvariga för momsinbetalning.
 

iSolen.se

Guest
Om du går till ICA, IKEA eller något annat företag och handlar sen väljer företaget att inte betala in momsen på vilket sätt skulle du då som kund hållas ansvarig menar du?
Det är inte samma sak.

Om bolaget inte har importerat varan (betalat moms och ev tull etc) till UK så handlar du från HK och då tillkommer svensk moms och tull.
 

the-mobe

Aktiv medlem
Det är inte samma sak.

Om bolaget inte har importerat varan (betalat moms och ev tull etc) till UK så handlar du från HK och då tillkommer svensk moms och tull.
Återigen........ Det gäller inom EU också företaget är ansvariga. Om dom inte deklarerar varorna i Uk är det brittiska myndigheter som ska åtgärda det inte du som kund.
 

PMD

Aktiv medlem
Är det någon här som vet varför man kan välja mellan EUR och RON som valuta, och inga andra?

Euro är en rimlig valuta att använda inom EU, men varför erbjuder E-infinity rumänska leu som enda alternativ?
 

cardazio

Aktiv medlem
Det är inte samma sak.

Om bolaget inte har importerat varan (betalat moms och ev tull etc) till UK så handlar du från HK och då tillkommer svensk moms och tull.
De har ingen rätt att transitera varan på det sättet. Hur man än vrider och vänder på det hamnar ansvaret på e-infinity som importör. Smugglar de varor så får man väl hoppas på att de åker fast, men som konsument ska man kunna lita på att varor som säljs är i fri omsättning eftersom det är olagligt att sälja dem annars.

Skickar de dropshipment direkt till en person i Sverige så att denne blir importör är det dennes ansvar att deklarationens innehåll är korrekt så att rätt avgifter betalas.

Visst kan man ha misstankar, men diskussionen bör vara saklig och huvudsakligen faktabaserad.
 

iSolen.se

Guest
De har ingen rätt att transitera varan på det sättet. Hur man än vrider och vänder på det hamnar ansvaret på e-infinity som importör. Smugglar de varor så får man väl hoppas på att de åker fast, men som konsument ska man kunna lita på att varor som säljs är i fri omsättning eftersom det är olagligt att sälja dem annars.

Skickar de dropshipment direkt till en person i Sverige så att denne blir importör är det dennes ansvar att deklarationens innehåll är korrekt så att rätt avgifter betalas.

Visst kan man ha misstankar, men diskussionen bör vara saklig och huvudsakligen faktabaserad.
Det är därför jag pratat med både tull och mailväxlat med E-infinity.

De betalar varken svensk moms eller UK VAT. Ingen har lyckats hitta några undantag som gör upplägget med inpackning i UK lagligt.

Sen är det upp till dig om du vill tjäna pengar på dem. Lite som att köpa en laptop utan laddare på blocket. Eller köpa varor från bolag som håller på med barnarbete. Nej, det sista var ju lagligt.

Be om ett momsregistreringsnummer eller momskvitto.
 

cardazio

Aktiv medlem
Man får gissa och hitta på lite grann, alltså? ;-)
Ja hur ska man annars hålla liv i samma diskussion över 32 sidor 😋.

Hade inte sett denna tråden tidigare. Ola har haft mycket att bidra med på många områden, men detta verkar vara en orgie i konfrontation för sakens skull. Det mesta som gäller tull och moms i importsammanhang är rätt väldefinierat, så enda skälet jag ser till att frågan fortfarande tas upp är att man antingen inte vill sluta prata eller att förståelsen för reglerna inte finns där.
 

PMD

Aktiv medlem
Ingen har lyckats hitta några undantag som gör upplägget med inpackning i UK lagligt.
Jag tror att det är den som påstår att det är olagligt som har bevisbördan.

Man kan inte vara helt säker på om en företeelse är laglig eller olaglig innan den har behandlats i en domstol, så jag föreslår att du polisanmäler E-infinity så får vi se vad en domstol har att säga.
 

iSolen.se

Guest
Jag tror att det är den som påstår att det är olagligt som har bevisbördan.

Man kan inte vara helt säker på om en företeelse är laglig eller olaglig innan den har behandlats i en domstol, så jag föreslår att du polisanmäler E-infinity så får vi se vad en domstol har att säga.
Det finns inte så mycket att säga, både engelska och svenska tullregler säger att momsen ska betalas, länkar ovan.

Flera har hävdat undantag men har inte kunnat visa något sådant.

Vi kommer inte längre än så.
 

PMD

Aktiv medlem
Jodå, vi skulle kunna komma längre med ett rättsfall. Jag tror att din referens till reglerna är ofullständig, vilket stöds av att tullen inte har stoppat någon sändning från E-infinity till Sverige. Ett rättsfall skulle reda ut saken en gång för alla.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Gråimport aka parallellimport är inget nytt eller olagligt. Åker man till HK så kan man direkt i deras affärer också köpa gråimport.

/Stefan
 
ANNONS