Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Flash Gordon

Aktiv medlem
Man borde dock kunna jämföra två spegelfria kamerors relativa batteriprestanda med hjälp av CIPA.
Ytterst tveksamt. Läser man hur man mäter så kan det nog vara en dålig variant för spegellösa. Tror de flesta gör som jag och lär sig att spegellösa käkar batteri. Man tar sina bilder och stänger av kameran. Den fortsätter läsa in de sista bilderna och är sedan av.
Jag har alltid ansett denna debatt som rent teoretisk. Mina Fuji kameror har väldigt små batterier. Fast de klarar mellan 300-500 bilder. Mest beroende på hur jag fotar.
Nu väger varje batteri och har en storlek av en tändsticksask. Jag kan ha 5 sådana enkelt i ena jeansfickan. Att byta batteri tar mig ett par sekunder.
Har lite svårt att se det här med batteDet ger ungefär rier som något stort problem.
Jag kan hänga på batterigreppet och ha 3 batterier hos Fuji. Det ger lite fler bilder som ett batteri hos Canon dSLR.
Mitt skäl att köra med ett batterigrepp på Fuji är inte bättre batteritid utan att få ett mer ergonomiskt grepp när jag kör mycket porträttformat. Vilket är vanligt när man fotar bröllop och dop.
Det finns många andra skillnader som är viktigare när man jämför spegellöst och dSLR. Bara det att man kan se hur bilden blir i EVF jämfört med en dSLR där man oftast bara kan se det efter man tagit en bild är en fördel man kan betala 500 bilder för i sämre batteritid.
Det mesta här i världen är en kompromiss. Alltid svårt att hitta en lösning som bara ger fördelar.
 

lonian

Aktiv medlem
Is på ytan gör väl inget så länge knapparna funkar. Väderskyddet bör funka bättre för is, som ju är torr, än för t ex ösregn.
Jag surfade runt och hamnade på den här sidan.

WEATHER SEALING TEST KILLS SONY A7RIII BUT NOT NIKON, CANON OR OLYMPUS

"Both cameras were initially operable after completion of the test, which looked promising. After taking them back to the dry indoors, though, the situation was very different. The Nikon D850 got off almost completely unscathed, with just a single drop of water working its way inside the eyepiece. This was easy to fix by simply removing the eyepiece and giving it a wipe.

The Sony A7RIII, on the other hand, did not fare so well. Although still operational, and no water got into the sensor through the lens mount, water did get inside. Of particular note was the battery. Upon opening the battery slot door, they noticed that the underside of the battery was wet, which was odd considering all the rain came from above."

https://www.diyphotography.net/weather-sealing-test-kills-sony-a7riii-not-nikon-canon-olympus/
 

PMD

Aktiv medlem
Ytterst tveksamt. Läser man hur man mäter så kan det nog vara en dålig variant för spegellösa.
Jag har läst (eller snarare skummat CIPAs text om mätmetod) men inser inte hur du från den texten kommer till slutsatsen att det är ytterst tveksamt att man kan jämföra två spegelfria kamerors relativa batteriprestanda med hjälp av CIPA.

Kan du förklara?
 

Bengf

Aktiv medlem
...och nu handlar även denna nikontråd mest om Sony.

Den röda tråden är att dom tester som visar på goda resultat med Sony kameror är inte tillförlitliga, dom kritiska inläggen om Nikon är inte eller tillförlitliga, så det är en lite märkligt tvärtom situation-:)-:)


A7RIII är inte lika vattentät som Nikon kameror, det råder nog ingen tvekan om det, så är det. det är dock mycket viktigt för en del att verkligen leta upp det negativa som sägs om Sony, och det man hittar där är givetvis jättesant, fast tvärt om med Nikon, hitta negativa saker med Nikon är inte sanna-:)-:)
 

iSolen.se

Guest
Den röda tråden är att dom tester som visar på goda resultat med Sony kameror är inte tillförlitliga, dom kritiska inläggen om Nikon är inte eller tillförlitliga, så det är en lite märkligt tvärtom situation-:)-:)


A7RIII är inte lika vattentät som Nikon kameror, det råder nog ingen tvekan om det, så är det. det är dock mycket viktigt för en del att verkligen leta upp det negativa som sägs om Sony, och det man hittar där är givetvis jättesant, fast tvärt om med Nikon, hitta negativa saker med Nikon är inte sanna-:)-:)
Jag vet inte om vi läst samma forum men Z7 fick väldigt mycket kritik när den kom, mer än t ex Canon fick för sin spegellösa trots sämre prestanda. Kritik som var skev och framförallt kommersiella tyckare som Northrupparna tävlade i sågning.

CIPA verkar vara så opålitligt och ge så olika siffror, även av samma typ, att resultaten inte kan användas för jämförelser.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag vet inte om vi läst samma forum men Z7 fick väldigt mycket kritik när den kom, mer än t ex Canon fick för sin spegellösa trots sämre prestanda. Kritik som var skev och framförallt kommersiella tyckare som Northrupparna tävlade i sågning.

CIPA verkar vara så opålitligt och ge så olika siffror, även av samma typ, att resultaten inte kan användas för jämförelser.

Ja menar vad som skrivs enbart på våra Fotosidor, Z7/Z6 är väl mottagna på våra sidor.
 

smislo

Aktiv medlem
Jag måste säga att efter en månad av användning av Z6 är jag mer än nöjd. Den klår X-T3 (som jag hade sist och har minne av) på det mesta.

En fråga om SnapBridge:

Hur får jag denna att inte överföra dubbletter till smartphone? Måste jag varje gång gå igenom bilderna och välja eller finns det någon inställning som göra att SnapBridge/ Smartphone kommunicerar och skapar inte dubbletter?
Måste jag ta bilderna i JPG om jag vill ha dessa i smartphone eller går det att omvandla dessa vid överföring, från RAW till JPG?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag måste säga att efter en månad av användning av Z6 är jag mer än nöjd. Den klår X-T3 (som jag hade sist och har minne av) på det mesta.

En fråga om SnapBridge:

Hur får jag denna att inte överföra dubbletter till smartphone? Måste jag varje gång gå igenom bilderna och välja eller finns det någon inställning som göra att SnapBridge/ Smartphone kommunicerar och skapar inte dubbletter?
Måste jag ta bilderna i JPG om jag vill ha dessa i smartphone eller går det att omvandla dessa vid överföring, från RAW till JPG?
Du kan välja automatisk överföring av alla bilder till din iPhone. Jag har stängt av den funktionen så jag måste välja bilder manuellt i Snapbridge för överföring. Det coolaste är att alla mina bilder nu blir automatiskt geotaggade.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
CIPA är säkert väldigt bra och repeterbart. Det är därför man har standardiserade mätmetoder. För att kolla hur saker förhåller sig till varandra om man utför analysen på samma sätt på olika saker.
Var och fotade bröllop och hade två kameror med mig (en på vardera sida) som jag växlade mellan.

Kamera1:
Batterikapacitet: 2280 mAh
Antal tagna bilder 574 bilder
Kvarvarande batteritid: 3% kvar

Kamera2:
Batterikapacitet: 2040 mAh
Antal tagna bilder 758 bilder
Kvarvarande batteritid: 61% kvar

Slutsats: Allt beror på hur jag råkade använda varje kamera den dagen. CIPA eliminerar detta, men de kanske borde göra en nya standard för spegellösa kameror. Jag använder Sony på annorlunda sätt än mina Canon.

/Stefan
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag måste säga att efter en månad av användning av Z6 är jag mer än nöjd. Den klår X-T3 (som jag hade sist och har minne av) på det mesta.

En fråga om SnapBridge:

Hur får jag denna att inte överföra dubbletter till smartphone? Måste jag varje gång gå igenom bilderna och välja eller finns det någon inställning som göra att SnapBridge/ Smartphone kommunicerar och skapar inte dubbletter?
Måste jag ta bilderna i JPG om jag vill ha dessa i smartphone eller går det att omvandla dessa vid överföring, från RAW till JPG?
En konstig sak som jag upptäckte i helgen är att det inte går att fotografera vid ISO 64 när man använder SnapBridgeappen som fjärrkontroll.

Inget problem för dig som har Z6, men för Z7 ger ISO 64 märkbart större dynamiskt omfång jämfört med ISO 100.

Hoppas de fixar detta snabbt!
 

afe

Aktiv medlem
Tyvärr verkar alla tillverkare vara rätt så dåliga på att få till sina appar, trots att det inte längre är något nytt att kunderna vill kunna fjärrstyra sina kameror. Vore kul om de lade mer krut på det (för oss som använder dem).
 

PMD

Aktiv medlem
Medhåll. Kameratillverkarna skulle gärna kunna publicera API:er till sina trådlösa gränssnitt så att folk som är vana vid programmering kunde ta över. Det är ju ändå inte så att kameratillverkarna tjänar några pengar på sina appar. (Jag hoppas att jag inte gav dom några dumma idéer nu. :)
 

afe

Aktiv medlem
Min drönare (Dji Mavic 2 Pro) kan jag sköta antingen via Djis egna appar, eller via massor av andra appar som är bra på olika saker. Det är ju dessutom en pryl som rent kontrollmässigt är oerhört mycket mer avancerad än en kamera - det är en kamera som flyger, och det finns krav på säkerhet etcetera.

Det borde inte vara svårt att göra en app som faktiskt kan utnyttja alla funktioner i en modern systemkamera, kopplar upp sig snabbt och är hyfsat stabil. Jag har dock hittills inte sett någon.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Min drönare (Dji Mavic 2 Pro) kan jag sköta antingen via Djis egna appar, eller via massor av andra appar som är bra på olika saker. Det är ju dessutom en pryl som rent kontrollmässigt är oerhört mycket mer avancerad än en kamera - det är en kamera som flyger, och det finns krav på säkerhet etcetera.

Det borde inte vara svårt att göra en app som faktiskt kan utnyttja alla funktioner i en modern systemkamera, kopplar upp sig snabbt och är hyfsat stabil. Jag har dock hittills inte sett någon.
SnapBridge kopplar upp sig automatiskt med Bluetooth med min Z7. Det fungerar alldeles utmärkt och jag upplever att det är stabilt.

Kameran går att fjärrstyra med appen och bilden hoppar från kamerans skärm till mobilen. Det går inte att komma åt allt i menyn, men PASM, bländare, slutartid, ISO (utom 64!?), exponeringskompensation och vitbalans.

Det går att välja automatisk överföring av 2Mpix bilder. Full storlek måste föras äver manuellt. Om man vill kan bilderna kan lagras gratis i Nikons molntjänst.

Bildernas EXIF-data förses också med position.

Wifi uppkoppling måste startas manuellt. Det tror jag är rätt tänkt eftersom man oftast vill att mobilen koppar upp sig mot internet via wifi.

Det verkar vara en bugg att det inte går att använda ISO 64 med appen så jag räknar med att de fixar det snart.
 

afe

Aktiv medlem
Det jag menar är att det vore kul om andra tillverkare skulle kunna göra appar till våra systemkameror på samma sätt de kan göra till min drönare (som förstås måste styras via en app eftersom det inte går att ställa in kameran rent fysiskt).
 
ANNONS