Annons

Blåst på konfekten (ny kamera - ny mjukvara)

Produkter
(logga in för att koppla)

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag måste säga att jag kör Mac så alla Windows- och Linux-alternativ får jag lägga åt sidan. Jag ber om ursäkt för att jag inte upplyste r om det i första posten.
De flesta (alla?) program som jag kör på Linux finns till Mac också. Det enda det kostar dig att prova dem är tiden.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag tycker du tänker fel. Först lägga ner stora pengar på en kamerautrustning och sedan jaga efter gratis redigeringsprogram.
För mig är Photoshop CC, för nån hundring per månad en billig inspirartion som aldrig blir omodern. Föredrar du LR så följer det med på köpet.
Det finns också en rad bra program för en låg engångskostnad, (mindre än ett uv-filter). Affinity är ett bra exempel, utvecklat för mac ursprungligen.
 

PMD

Aktiv medlem
Det känd så surt att behöva betala 140 Dollar igen för en programvara. Jag har ju nyss lagt ut 1600:- för Lightroom som inte funkar i min A7:a.
Om du har köpt Lightroom via nätet av en svensk säljare så har du rätt att häva köpet inom 14 dagar, såvida du inte avtalade bort det vid köpet. (Jag tror att det gäller även när du handlar av någon inom EU, men det kan vara lite krångligare).
 

Taylor

Aktiv medlem
Om du har köpt Lightroom via nätet av en svensk säljare så har du rätt att häva köpet inom 14 dagar, såvida du inte avtalade bort det vid köpet. (Jag tror att det gäller även när du handlar av någon inom EU, men det kan vara lite krångligare).
Som du kanske såg i första posten så köpte jag programvaran för några månader sen så det är redan kört.
 

Taylor

Aktiv medlem
Jag tycker du tänker fel. Först lägga ner stora pengar på en kamerautrustning och sedan jaga efter gratis redigeringsprogram.
För mig är Photoshop CC, för nån hundring per månad en billig inspirartion som aldrig blir omodern. Föredrar du LR så följer det med på köpet.
Det finns också en rad bra program för en låg engångskostnad, (mindre än ett uv-filter). Affinity är ett bra exempel, utvecklat för mac ursprungligen.
Det var kloka ord.

Jag har minsann rannsakat mig själv efter upptäckten av mjukvarumissen vilket resulterade i det du skriver (dock inte gratisprogram, men nästan), men man försöker alltid komma undan. Vi är så vi människor :)
 

hornavan

Aktiv medlem
Det var kloka ord.

Jag har minsann rannsakat mig själv efter upptäckten av mjukvarumissen vilket resulterade i det du skriver (dock inte gratisprogram, men nästan), men man försöker alltid komma undan. Vi är så vi människor :)
Absolut är det så, men ju äldre jag blivit, nu 70, ju mer har jag fattat att billigt sällan är bra. Jag har köpt så många billiga prylar som bara orsakar missnöje och ofta blir dyrare i längden.
Istället är mitt motto nu:
Köp så det svider, då blir du mest nöjd i längden.
 

Taylor

Aktiv medlem
Absolut är det så, men ju äldre jag blivit, nu 70, ju mer har jag fattat att billigt sällan är bra. Jag har köpt så många billiga prylar som bara orsakar missnöje och ofta blir dyrare i längden.
Istället är mitt motto nu:
Köp så det svider, då blir du mest nöjd i längden.
... eller; När man köper dyrt gråter man bara en gång :)

Jag är bara 64 men har redan gått i pension så jag måste hålla hårt i slantarna :)
 

Cope1

Aktiv medlem
Jag slår ett slag för Capture One som jag själv använder. Möjligtvis att det känns svårt och rörigt till en början men man kommer snabbt in i det. Dessutom har dom massvis med tutorials på youtube.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag slår ett slag för Capture One som jag själv använder. Möjligtvis att det känns svårt och rörigt till en början men man kommer snabbt in i det. Dessutom har dom massvis med tutorials på youtube.
Finns även den i prenumerationsvariation ifall man vill sprida ut betalningarna. Då får man förstås inte photoshop men man får en bättre råkonverterare. Vill man komplettera med någon billig men kompetent ersättare för photoshop kan man titta på Affinity Photo för en femhundring (evig licens)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Affinity verkar prisvärt, ingår gratis uppdateringar över tid? Menar programmet bör ju underhållas?

Luminar ser också spännande ut?

Mitt avtal med PS/LR löper på ett år, fick frågan från Adobe om jag ville ha en kortare uppsägning till en något högre kostnad.
 

Taylor

Aktiv medlem
Affinity verkar prisvärt, ingår gratis uppdateringar över tid? Menar programmet bör ju underhållas?

Luminar ser också spännande ut?

Mitt avtal med PS/LR löper på ett år, fick frågan från Adobe om jag ville ha en kortare uppsägning till en något högre kostnad.
Är det uppsägningstid när man prenumererar på Lightroom?
 
ANNONS