Annons

Diskvalificerad - Africa Geographic 2019 Photographer of the Year

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Eller en fantastisk photoshoppare. En del har dock hävdat i den här tråden att BP inte är en så värst duktig retuschör och att det är plättlätt att upptäcka att flera av hans bilder är montage.
Samma himlar tyder på antingen dålig fantasi eller dåligt förråd av bilder.

Kolla gräs mot elefantbenen. Jämför med hur det ser ut mot himlen så ser du att himlen är maskad med en vanlig gradient, övre delen av grässtråna är genomskinliga. Om det varit disigt skulle det varit de som är långt borta som blev ...disiga.

Samma djur dyker upp i flera bilder.

Kanter ser fel ut.

Så, ja det är lätt att upptäcka även för de som inte är vana vid photoshoppade bilder.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det här är första gången jag har hört talas om att Africa Geographic diskade BP efter att ha fått externa påtryckningar. Var kommer den uppgiften från?

Du kallar det påtryckningar, vilket är lite starkt som Ola redan påpekat. Det var ju bl.a. en konkurrent i samma tävling som ju tydligen också tagit bilder av samma elefant och som kunde påvisa problemet med öronen. Om inte förr så var ju drevet igång då. Då började folk kolla öron, himlar som dessutom dragit ända ner i gräset på ett helt onaturligt sätt och himlar som dessutom återanvänts om och om igen även i andra bilder av samma fotograf. Då handlade det inte ens längre om manipulering av en exponering eftersom det då blev uppenbart att det även handlade om ren klipp och klistra. BP hade ju skickat in ett kollage! Du har väl i ärlighetens namn inte missat det Per eller hur? Det blev ju snabbt ohållbart eller hur?

AG har väl självfallet också följt alla skriverier och tagit intryck av dessa och till sist gjorde man det enda rätta och diskade vinnaren som ju seglat under falsk flagg. Vi ser ju bara vilka skriverier det varit i vår lilla plaskdamm till nation och då kan man ju bara tänka sig hur det varit inte minst i Sydafrika.
 

PMD

Aktiv medlem
Du har väl i ärlighetens namn inte missat det Per eller hur? Det blev ju snabbt ohållbart eller hur?
Du kanske har noterat att jag har följt den här tråden eftersom jag har skrivit kommentarer i den? Kommentarer av den art som jag har citerat av dig är bara tröttsamma och bidrar inte ett dugg till en trevlig diskussion.

Se även inlägg #321.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Samma himlar tyder på antingen dålig fantasi eller dåligt förråd av bilder.

Kolla gräs mot elefantbenen. Jämför med hur det ser ut mot himlen så ser du att himlen är maskad med en vanlig gradient, övre delen av grässtråna är genomskinliga. Om det varit disigt skulle det varit de som är långt borta som blev ...disiga.

Samma djur dyker upp i flera bilder.

Kanter ser fel ut.

Så, ja det är lätt att upptäcka även för de som inte är vana vid photoshoppade bilder.
Ja inte är han någon stjärna på att frilägga sina motiv inte. De verktyg som finns idag är ju så bra att även han borde kunnat få till detta betydligt bättre om han bara lagt ner aldrig så lite mer tid på detta jobb. Så svårt är det faktiskt inte rent tekniskt. Nu kör ju inte jag Photoshop utan Capture One och med de verktyg som finns där så kan de flesta idag få till detta och verktygen i Photoshop är säkert minst lika bra som de i Capture One 12.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du kanske har noterat att jag har följt den här tråden eftersom jag har skrivit kommentarer i den? Kommentarer av den art som jag har citerat av dig är bara tröttsamma och bidrar inte ett dugg till en trevlig diskussion.

Se även inlägg #321.
Ja nu var det ju du som kommenterade mitt inlägg som du tydligen trodde jag helt tagit ur luften och då får du väl tåla ett svar med ett tillrättaläggande när du faktiskt citerar mig. Det är inte jag som lämnar petimeterkommentarer i en aldrig sinande ström, kräver källor om allt av alla men sällan eller aldrig lämnar några egna. Det kommer ordklyverier i var och vartannat inlägg Per, som man ofta undrar om de är ärligt menade eller bara avsedda att leda diskussionerna på avvägar.

Du tycker jag borde noterat att du följt diskussionen i denna tråd och det kan man ju tycka men just av det skälet blir ju ett inlägg som det du skrivit och som jag replikerade innan du skrev detta, helt obegripligt. Jag undrade verkligen hur man kan delta i denna maraton diskussion sida upp och sida ner och så totalt missa en stor del av innehållet i diskussionen som ju dessutom refererar till ett antal skrivna texter publicerade både på FS och i dagspressen. Eftersom jag tror mig veta att du inte är korkad, så är det väl inte så långsökt att jag börjar fundera över vad det faktiskt är som pågår och vad som är syftet med dina inlägg.

Det kanske helt enkelt är bäst att jag ignorerar de av dina inlägg helt, som jag ändå inte förstår eller tycker leder någonvart.
 
ANNONS