Annons

Fel på min BenQ SW2700PT ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan.76

Aktiv medlem
Undrar om någon annan som har en liknande skärm som jag, en BenQ SW2700PT har upplevt samma "fel" ? som jag har på min eller om det är så det ska vara.

Hade strömavbrott några minuter för någon dag sedan och då hade skärmens ljusstyrka / Brightness ändrats. Jag har kalibrerat min skärm med hjälp av Spyder X Pro och jag trodde ju att det som den är kalibrerad till är det som ska laddas in på grafikkortet och det som skärmen ska "uppvisa" men vid andra tillfällen, vet då inte om det varit strömavbrott. Så har alltså ljusstyrkan ändrats. Från att ha stått på tex 35 så åker den upp till säg 90. Det är som om någon har ändrat på själva skärmen. Men jag vet med mig att ingen förutom jag själv använder datorn/skärmen. Således är det ingen som varit och pillat på den.

Kan det vara fel på min skärm tro? Den är lite mer än 1 år gammal.

Mvh Johan
 

pdahlen

Aktiv medlem
Testa att dra ut nätsladden några minuter för att se om inställningarna ändras vid ett strömavbrott, var skärmen igång förra gången så testa medan den är på
 

Johan.76

Aktiv medlem
Nej den va avstängd. Det är det som gör det lite skumt men bra tips att dra ur sladden. Ska pröva.

Tack.
 

Johan.76

Aktiv medlem
Testa att dra ut nätsladden några minuter för att se om inställningarna ändras vid ett strömavbrott, var skärmen igång förra gången så testa medan den är på
Jag prövade nyss och samma fel uppstod nu. Brightness har åkt upp.
Fel på skärmen??

Eller kalibreringen tro / SpyderX Pro´n ??
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kolla om det finns något i manualen om sparade av data, kan det vara så att man måste låsa de nya värdena på något sätt för att de inte ska försvinna om man drar ut sladden?
 

Johan.76

Aktiv medlem
Tanken har slagit mig med. Ska kolla.
Tack för hjälpen.

Vad hade du gjort. Om det är så att jag inte hittar något. Reklamera skärmen ? Är ju inget stort problem egentligen. Men störigt att behöva kolla skärmen emellanåt så den inte ändrats.
Man vill ju att allt ska flyta på.

Tack igen.

// Johan
 

PerK

Aktiv medlem
Jag har varit med om liknande med den skärmen. Det var störande att behöva kalibrera om. I mitt fall dog skärmen helt några månader efter att garantin gått ut....
Nu har jag en Eizo med fem års garanti :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tanken har slagit mig med. Ska kolla.
Tack för hjälpen.

Vad hade du gjort. Om det är så att jag inte hittar något. Reklamera skärmen ? Är ju inget stort problem egentligen. Men störigt att behöva kolla skärmen emellanåt så den inte ändrats.
Man vill ju att allt ska flyta på.

Tack igen.

// Johan
Borde ju finnas ett batteri eller kanske kondensatorer som håller spänningen om man tappar strömmen. Har jag fattat det rätt så håller den värdena om du bara stänger ner skärmen till viloläge men tappar värdena om man drar ur sladden, det verkar ju fel, borde inte vara enligt design kan jag tycka.

Om garantin har gått ut så kanske du kan leta efter ett batteri någonstans? Eller kanske kan låta skärmen vara i standardinställningar och istället
göra justeringarna på grafikkortet, jag kan inte så mycket om skärmkalibrering men man borde väl kunna göra justeringarna på båda ställena fast det känns väl bättre att göra inställningarna på skärmen
 

PMD

Aktiv medlem
Nej den va avstängd. Det är det som gör det lite skumt men bra tips att dra ur sladden. Ska pröva.
Avstängd kan betyda en del olika saker när det gäller elektroniska apparater.
Det behöver inte nödvändigtvis vara så att strömmen bryt till hela apparaten när man trycker på strömbrytaren. Det kan finnas minneskretsar som hålls strömsatta för att kunna behålla inställningar.

Det borde dock finnas ett backuppbatteri för dessa minneskretsar i så fall. Ett uppladdningsbart batteri som ska kunna hålla minneskretsarna strömsatta tills elnätet vaknar igen.

Jag föreslår ett telefonsamtal till butiken där du köpte skärmen, eller till generalagenten, för att höra hur det ligger till. Det är inte säkert att du behöver reklamera hela apparaten om det bara handlar om ett dåligt batteri som inte tar laddning.
 

Johan.76

Aktiv medlem
Jag har varit med om liknande med den skärmen. Det var störande att behöva kalibrera om. I mitt fall dog skärmen helt några månader efter att garantin gått ut....
Nu har jag en Eizo med fem års garanti :)
Menar du att din skärm också ändrade sig på samma sätt eller något annat. Hur gick du till väga. Eller stod du ut tills den la av. Är nöjd med min skärm i övrigt men har faktiskt också börjat kikat på Eizo nu.
 

Johan.76

Aktiv medlem
Avstängd kan betyda en del olika saker när det gäller elektroniska apparater.
Det behöver inte nödvändigtvis vara så att strömmen bryt till hela apparaten när man trycker på strömbrytaren. Det kan finnas minneskretsar som hålls strömsatta för att kunna behålla inställningar.

Det borde dock finnas ett backuppbatteri för dessa minneskretsar i så fall. Ett uppladdningsbart batteri som ska kunna hålla minneskretsarna strömsatta tills elnätet vaknar igen.

Jag föreslår ett telefonsamtal till butiken där du köpte skärmen, eller till generalagenten, för att höra hur det ligger till. Det är inte säkert att du behöver reklamera hela apparaten om det bara handlar om ett dåligt batteri som inte tar laddning.
Tanken har slagit mig att dom justeringar man gör på skärmen borde ju rimligtvis vara kvar oavsett strömavbrott eller om man drar ut strömkabeln för att tex flytta skärmen. Ska se om jag hittar något nummer till någon support på BenQ kanske. Annars får jag höra av mig till CD-On där jag köpte den.
Tack för svar.
// Johan
 

Johan.76

Aktiv medlem
Pratade precis med BenQ Supporten. Gav mig väl inte så värst mycket egentligen, men en lite udda sak han sa va att det, om jag förstod honom rätt kunde bli så, när man drog ut strömkabeln att skärmen återställde sig till fabriksinställningarna. Men det tycker jag är / lät lite konstigt. Man ska väl kunna flytta en skärm utan att inställningarna ändras.....eller?

Är det kanske samma på andra skärmar också. tex Eizo. att man inte kan flytta den för då ändras inställningarna. Har svårt att tro det.

// Johan
 

AWid

Aktiv medlem
Slår kanske in öppna dörrar - men ändå. Har själv haft liknande problem med en annan skärm där inställningarna "föll bort" då och då. Jag ändrade då i inställningarna så att profilen laddades med kortare intervall och efter det har problemet inte återkommit.

Du kan ju alltid pröva följande: Högerklicka på spyderikonen i aktivitetsfältet och välj "preferences". Under fliken "Video Card" finns inställning av frekvens av uppladdning av LUT. Jag har satt tiden till 1 minut vilket fungerat bra för mig. (Reservation för att valen ser lite annorlunda ut för dig om vi har olika versioner av Spyder. Jag har Spyder4 Pro).
 

Johan.76

Aktiv medlem
Slår kanske in öppna dörrar - men ändå. Har själv haft liknande problem med en annan skärm där inställningarna "föll bort" då och då. Jag ändrade då i inställningarna så att profilen laddades med kortare intervall och efter det har problemet inte återkommit.

Du kan ju alltid pröva följande: Högerklicka på spyderikonen i aktivitetsfältet och välj "preferences". Under fliken "Video Card" finns inställning av frekvens av uppladdning av LUT. Jag har satt tiden till 1 minut vilket fungerat bra för mig. (Reservation för att valen ser lite annorlunda ut för dig om vi har olika versioner av Spyder. Jag har Spyder4 Pro).
Jag kollade precis detta och min skärm stod redan på 1 Minut.

Tack för tipset.

// Johan
 
ANNONS