Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Börjar vi se slutet på APS-C-kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Åtminstone ser jag många som fotar med en DSLR ofta har en Canon 200d eller liknande från Nikon. em kamera som kostar mellan 5 och 10 0000 kronor.
Det finns en mängd kit att välja på. Det är nog där de flesta som vill prova att fota med en riktig kamera startar.
Det var min egen spaning som aldrig kommer att genomföras, typ D200 fast med FF-sensor och väldigt lågt pris. De olika instegsmodellerna med kitobjekt är säkert prisvärda, problemet blir i nästa steg, köpa en normalzoom APS för nästan 8000 kr som utvecklades för 15 år sedan känns inte så inspirerande tycker jag.

Får se vad Canon hittar på till nästa generation APS, det kanske kommer nya objektiv?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det du beskriver är väl i stort sett EOS RP, men man får förstås köra med adaptern. Det påstås väl vara den billigaste digitala småbildskameran sett till lanseringspris någonsin. Dock är den ju ändå betydligt dyrare än de modeller du räknar upp (som ska ha D:et efter siffrorna).
Säkert ett väldigt bra val men lite för högt i pris som instegsmodell. En D200 ser ut att vara strippad till max, grejen är att hålla nere priset.

Här en review på D2000/4000 https://www.kamerabild.se/tester/kameror/canon-eos-4000d-2000d-enkla-och-billiga
 

PMD

Aktiv medlem
Säkert ett väldigt bra val men lite för högt i pris som instegsmodell. En D200 ser ut att vara strippad till max, grejen är att hålla nere priset.
Jag gissar att det inte är den här kameran du syftar på.
Det tar lite extra tid att läsa och förstå när kamerabeteckningen inte stämmer. Visserligen inte lång tid varje gång, men många små bråkdelar av sekunder blir snart ganska lång tid. :)
 

apersson850

Aktiv medlem
"Svensson" som köpte billigaste systemkamera (oavsett om DSLR eller spegellös) med billigaste kittobjektiv, eller enkla kompakter, har i princip helt bytt (eller kommer så att göra strax) till att fota med telefonen.
Somliga "Svensson", i alla fall om de heter Persson, köpte faktiskt billigaste digitala systemkameran med billigaste objektivet, år 2006. Det råkade då vara den i tråden omnämnda Canon 400D.

Idag har samme person två 1DX och ett 20-tal objektiv. Telefonen, har den en kamera? Jo, det har den ju, och en värmekamera (FLIR) dessutom. Värmekameran använder jag rätt ofta, men nästan aldrig den vanliga.

Det finns undantag till alla regler.
 

Bengf

Aktiv medlem
Somliga "Svensson", i alla fall om de heter Persson, köpte faktiskt billigaste digitala systemkameran med billigaste objektivet, år 2006. Det råkade då vara den i tråden omnämnda Canon 400D.

Idag har samme person två 1DX och ett 20-tal objektiv. Telefonen, har den en kamera? Jo, det har den ju, och en värmekamera (FLIR) dessutom. Värmekameran använder jag rätt ofta, men nästan aldrig den vanliga.

Det finns undantag till alla regler.
Ja Canon var mycket innovativa, deras plastiga silverfärgade 300D slog nästan ner som en bomb en gång i tiden, allmänheten visste vilka kameror som huserade på våra idrottsarenor, det var ett tryggt och säkert köp, kanske blev det som för dig Anders, många blev tidigt inlåsta med Canon, mycket smart att locka in nya köpare, barnen tog sedan över farsan första köp, objektiven fans inom familjen vilket så klart är jäkligt bra, morfar kan ha vart med på ett hörn också, ja Canon hade och har fortfarande en säker kundkrets, mycket innovativa under många år.

Jag tror dock som flera andra att telefonerna också tar över instegs kamerorna mer och mer, telefonerna kan ha rätt så dyra abonnemang och många av deras ägare har igentligen aldrig tänkt att köpa någon systemkamera, med telefonen upptäcker dom att man får en kamera på köpet liksom och man vill gärna visa sina bilder och filmer, är ju kväsigt att kunna att kunna filma släkten och visa tex för en sängliggande kompis samtidigt man själv pratar i realtid, rikta kameran mot bilen/kläderna fisken som just precis skall tas upp osv.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja Canon var mycket innovativa, deras plastiga silverfärgade 300D slog nästan ner som en bomb en gång i tiden, allmänheten visste vilka kameror som huserade på våra idrottsarenor, det var ett tryggt och säkert köp, kanske blev det som för dig Anders, många blev tidigt inlåsta med Canon, mycket smart att locka in nya köpare, barnen tog sedan över farsan första köp, objektiven fans inom familjen vilket så klart är jäkligt bra, morfar kan ha vart med på ett hörn också, ja Canon hade och har fortfarande en säker kundkrets, mycket innovativa under många år.

Jag tror dock som flera andra att telefonerna också tar över instegs kamerorna mer och mer, telefonerna kan ha rätt så dyra abonnemang och många av deras ägare har igentligen aldrig tänkt att köpa någon systemkamera, med telefonen upptäcker dom att man får en kamera på köpet liksom och man vill gärna visa sina bilder och filmer, är ju kväsigt att kunna att kunna filma släkten och visa tex för en sängliggande kompis samtidigt man själv pratar i realtid, rikta kameran mot bilen/kläderna fisken som just precis skall tas upp osv.
Ursäkta en Göteborgare men vad är kväsigt?
 

PMD

Aktiv medlem
Du fick väl svar på vad "kväsigt" betyder? Eller menade du något annat med "är"? I så fall behöver jag få ett förtydligande av frågan för att kunna svara bättre.

Så är det när man är dummare än tåget.
 

martinot

Aktiv medlem
Somliga "Svensson", i alla fall om de heter Persson, köpte faktiskt billigaste digitala systemkameran med billigaste objektivet, år 2006. Det råkade då vara den i tråden omnämnda Canon 400D.

Idag har samme person två 1DX och ett 20-tal objektiv. Telefonen, har den en kamera? Jo, det har den ju, och en värmekamera (FLIR) dessutom. Värmekameran använder jag rätt ofta, men nästan aldrig den vanliga.

Det finns undantag till alla regler.
Började själv med en MF Rolleiflex och svartvit Kodakfilm på 70-talet, och har sedan dess fotat med en enormt massa olika typer av kameror, både högt och lågt.

Idag fotar jag med allt från stora FF-kameror och stora telen, till billiga Instaxkameror från Lomography.

Har fyra olika typer av systemkamerasystem, och en massa andra kameror därtill. Nästa kamera blir nog en digital mätsökarkamera.

Vi är alla olika, och har olika vägar som vi vandrat genom (foto)livet, men är nog oftast ändå inte fullt så unika som vi ibland kanske vill tro om oss själva. 😊
 

Bengf

Aktiv medlem
Ursäkta en Göteborgare men vad är kväsigt?
Jo det var ett vanligt ord i Värmland förr när jag växte upp ( Degerfors Värmlands grindstuga ligger på gränsen med Örebro län )- ofta använt när någon var uppklädd, nyköpt skjorta och liknande, Pappan jobbade hårt, mamman tog hand om ofta många barn, stenhårt jobb ( vilken tvätt alltså )- som tonåring med ny skjorta var kommentarerna många, Kväsig, Snitsig, betydde ungefär det samma. Käck gosse var nog inte det man mest tänkte på utan Käck var mera sättet att prata och slänga sig med lustiga ord, lite rolig och framåt, en nymålad cykel med högt styre tex kunde man kalla för en Kväsig cykel, en rolig gångstil kunde kväsig ramla in som kommentar.

Annars fins det en hel del slangord som är lika mellan Göteborgare ock Värmlänska, Göör Gött att få vinna matchen, jätte god mat, Göör Gött.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jo det var ett vanligt ord i Värmland förr när jag växte upp ( Degerfors Värmlands grindstuga ligger på gränsen med Örebro län )- ofta använt när någon var uppklädd, nyköpt skjorta och liknande, Pappan jobbade hårt, mamman tog hand om ofta många barn, stenhårt jobb ( vilken tvätt alltså )- som tonåring med ny skjorta var kommentarerna många, Kväsig, Snitsig, betydde ungefär det samma. Käck gosse var nog inte det man mest tänkte på utan Käck var mera sättet att prata och slänga sig med lustiga ord, lite rolig och framåt, en nymålad cykel med högt styre tex kunde man kalla för en Kväsig cykel, en rolig gångstil kunde kväsig ramla in som kommentar.

Annars fins det en hel del slangord som är lika mellan Göteborgare ock Värmlänska, Göör Gött att få vinna matchen, jätte god mat, Göör Gött.
'
Tack för översättningen. Det finns en del sådana gamla slangord kvar trots allt. Just kväsig har jag aldrig hört förr. Vi har några såna ord kvar i Göteborgskan också men de är nog mer kända. Som Kombarriss och svale. Det första är betyder en väldigt stor sten och svale en trappuppgång.
 

Bengf

Aktiv medlem
'
Tack för översättningen. Det finns en del sådana gamla slangord kvar trots allt. Just kväsig har jag aldrig hört förr. Vi har några såna ord kvar i Göteborgskan också men de är nog mer kända. Som Kombarriss och svale. Det första är betyder en väldigt stor sten och svale en trappuppgång.
Jag bodde en gång där man gick ut på en lång balkong för att gå till lägenheten, man kallade det sval-gången, var nog inte slangord utan hette så.

Mest känd från Göteborg är inte det Feske Kyrka om saluhallen, Göteborgarna sätter roliga namn på mycket, det är inte gamla slangord förstås, den värmlänska som vi talar är inte vacker precis ( totalt olik tex Karlstad dialekt, om du kommer i håg Bengt Alsterlind som ledde programmet Hajk på TV en gång i tiden )

Den breda släpiga Degerforskan förvandlade ofta riktigt ord från svensk ordlista, just bara genom dialekten som " bråte" en hög med allehanda skräp till braate, många kanske trodde det var slang men var nog gammel Degerforska.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag bodde en gång där man gick ut på en lång balkong för att gå till lägenheten, man kallade det sval-gången, var nog inte slangord utan hette så.

Mest känd från Göteborg är inte det Feske Kyrka om saluhallen, Göteborgarna sätter roliga namn på mycket, det är inte gamla slangord förstås, den värmlänska som vi talar är inte vacker precis ( totalt olik tex Karlstad dialekt, om du kommer i håg Bengt Alsterlind som ledde programmet Hajk på TV en gång i tiden )

Den breda släpiga Degerforskan förvandlade ofta riktigt ord från svensk ordlista, just bara genom dialekten som " bråte" en hög med allehanda skräp till braate, många kanske trodde det var slang men var nog gammel Degerforska.
Det finns fortfarande lite speciella ord i svenska språket. Tyvärr är det mesta borta.
När jag som ung åkte mycket skidor i Sälen hade vi en liftvakt med son som pratade en lokal dialekt som mer var ett udda språk vi inte förstod. Det var svenska men lika svår att förstå som finska.
Stockholmare tycker väl de talar rikssvenska. Fast med deras uttal skulle vi ju gärna vätebomba jorden med vetebomber enligt deras uttal.
Tar man sig tid och spårar den lite finare Stockholmisdisalelten tillbaka i tiden kommer den från Bohuslän. Det var under Oscar den tid som han tillgbrigande sin somrar i bohuslän med sin båt-
Hela hovet och adeln hängde på. Att komma hem till Stockholm med en Bohuslänsk dialekt var fint- Det visade man hade varit tillsammans med hovet en stor det av sommaren. Därför hade man ett uttal som präglats av Bohusländskan.
Därför har stockholmskan mycket sitt ursrsprung i Bohuslän.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo det var ett vanligt ord i Värmland förr när jag växte upp ( Degerfors Värmlands grindstuga ligger på gränsen med Örebro län )- ofta använt när någon var uppklädd, nyköpt skjorta och liknande, Pappan jobbade hårt, mamman tog hand om ofta många barn, stenhårt jobb ( vilken tvätt alltså )- som tonåring med ny skjorta var kommentarerna många, Kväsig, Snitsig, betydde ungefär det samma. Käck gosse var nog inte det man mest tänkte på utan Käck var mera sättet att prata och slänga sig med lustiga ord, lite rolig och framåt, en nymålad cykel med högt styre tex kunde man kalla för en Kväsig cykel, en rolig gångstil kunde kväsig ramla in som kommentar.

Annars fins det en hel del slangord som är lika mellan Göteborgare ock Värmlänska, Göör Gött att få vinna matchen, jätte god mat, Göör Gött.
Tack! Undrade också vad det var! 😊
 
ANNONS