Gammal 2009-08-18, 21:38
Dirk Diggler

hur gör man för att t ex markera på .dng filer i CS2?
Jag lyckades inte öppna NEF filerna från min D90 så jag konverterade dom från NEF till DNG. (förresten har denna konvertering ett "pris"?)

Det är första gången jag använt ett raw format och dng filen öppnad i ett nytt fönster där jag kommer åt kontrast, WB och andra inställningar.
Men inte dom andra verktygen som lasso, klon, lager oskarp mask osv.

Varför?

Mvh//Jocke
Gammal 2009-08-18, 21:41
ztenlund

Därför att du bara kan göra en begränsad mängd saker i Camera Raw (även om de blivit fler i senare versioner). För att använda alla PS verktyg måste du öppna bilden i PS, dvs omvandla den till en tolkad bild. När du tittar på den i Camera Raw är det en förhandsvisning du ser.
Gammal 2009-08-18, 21:49
Dirk Diggler

ztenlund skrev: Därför att du bara kan göra en begränsad mängd saker i Camera Raw (även om de blivit fler i senare versioner). För att använda alla PS verktyg måste du öppna bilden i PS, dvs omvandla den till en tolkad bild. När du tittar på den i Camera Raw är det en förhandsvisning du ser.

Kanonsnabbt svar! Tack, men hur tolkar jag bilden? Och tappar jag inte då alla fördelar med raw formatet?
Gammal 2009-08-18, 22:00
silfver

Dirk Diggler skrev: Kanonsnabbt svar! Tack, men hur tolkar jag bilden? Och tappar jag inte då alla fördelar med raw formatet?
Välj att öppna bilden som ett "smart object" så tappar du inget.
Det är först när du sparar bilden som jpg som den komprimeras.
Gammal 2009-08-18, 22:13
Dirk Diggler

silfver skrev: Välj att öppna bilden som ett "smart object" så tappar du inget.
Det är först när du sparar bilden som jpg som den komprimeras.

Works like a charm!!! Tack!
Gammal 2009-08-19, 00:52
sarnor

Dirk Diggler skrev: Jag lyckades inte öppna NEF filerna från min D90 så jag konverterade dom från NEF till DNG. (förresten har denna konvertering ett "pris"?)
Konverteringen till DNG är i princip helt förlustfri, i teorin kan du tappa vissa metadata (om dessa inte stöds av DNG-formatet) men i dagsläget är det inte något problem.

En annan nackdel är förstås att du inte längre kan öppna filerna med Capture NX, om du i framtiden väljer att köpa detta program. Så spar NEF-filerna, använd DNG-filerna som temporära filer och radera dem när du är klar (du kan alltid skapa nya DNG-filer men inte göra motsatsen skapa NEF-filer)
Gammal 2009-08-19, 21:27
Dirk Diggler

sarnor skrev: Konverteringen till DNG är i princip helt förlustfri, i teorin kan du tappa vissa metadata (om dessa inte stöds av DNG-formatet) men i dagsläget är det inte något problem.

En annan nackdel är förstås att du inte längre kan öppna filerna med Capture NX, om du i framtiden väljer att köpa detta program. Så spar NEF-filerna, använd DNG-filerna som temporära filer och radera dem när du är klar (du kan alltid skapa nya DNG-filer men inte göra motsatsen skapa NEF-filer)
Tack. Känns som jag tryggt kan köra vidare med konvertering till .DNG
Besvara

Bokmärken

Taggar
cs2 , dng , nef

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:59.

Miops Smart Trigger