Annons

Hur många versioner finns det av 70-200/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Har

Medlem
Flockad insida

Det där luddiga i motljusskyddet kallas att det är flockat, om jag inte har fel för mig.
Det kan appliceras genom att påföra det som skall flockas en elektrisk laddning och lim och sedan sprutas det mjuka materialet på den yta som skall flockas. Resultatet blir en mycket matt yta som reducerar reflexer effektivt, vilket ju är en eftertraktad egenskap i ett motljusskydd.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Min 70-200 är också från 1995. Tror att man tjänar på att köpa från pressfotografer då det inte kostar något för dem att serva grejerna (var väl så förut iaf, innan man började köra enbart frilansare).

Det är dom lite äldre motljusskydden som är luddiga berättade de på cyber. Men sånt brukar ju bytas ut med jämna mellanrum eftersom de läggs bort och går sönder.

För att frtsätta spåna i frågan. Canon tillverkar vad jag förstår fortfarande 3 st 70-200/2.8 paralellt. Det är heller inte samma reservdelar. Borde vara väldigt osmidigt för canon att stå med så mycket reservdelar till "samma" objektiv?
jag skulle helst inte eller aldrig köpa begagnad utrustning som varit presskörd. Visserligen brukar de serva prylarna med jämna mellanrum. Men en amatöranvänd produkt är oftast i bättre skick och där framförallt mekaniska reglage fortfarande behållt sin distinktion och det är ju sånt som endast byts ut om det inte fungerar. jag gillar inte sladdriga reglage, glappa snäckor och bländarringar som inte klickar utan snarare rullar. Dessutom vet jag hur lite respekt yrkesfolket ofta har för prylarna. För de är det ju yrkeredskap som skall användas, de har som regel inte tid att vara jätteförsiktiga, vilket är fullt förståeligt.
 

cilla1

Avslutat medlemskap
tillverkninsår

Datum koden står på kortändan av objektivet (anslutnings ytan mot kameran), ex UR9082
Tack till QUOTE
Nu äntligen ramlade polletten ner,,,,tror jag ? UW 0119 ,,, får jag till 2008/mån 01, kan jag ha fattat rätt? Jag hittade även ett link på en omvandlingstabell på svenska.
Där står även en rad till höger med årtal vad har den att berätta??

Tack till Er som hjälpt mig
Novisen



http://www.scandinavianphoto.se/default.aspx
 

Jocke Ww

Aktiv medlem
Och då kommer ju det andra frågan, när är de sista ur version ett tillverkade?
Canon 70-200 2,8 is version 1 mitt har UX0117: tillverkat 20090117.
När kom version 2?
// Jocke
 
ANNONS