Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mattglas

Produkter
(logga in för att koppla)

P.D

Aktiv medlem
Hej,

En lite udda tråd kanske. Men jag har testat att slipa eget mattglas till min denna:

http://1.bp.blogspot.com/-8Wl_3z1GvCQ/UJti10xBX0I/AAAAAAAAAXk/8iYL79MUr4c/s1600/2012-11-07+-+1

Körde med biltemas ventilslippasta den fina burken och det blev fint men inte tillräckligt fint. Alltså nu vet jag inte vilket resultat man kan förvänta sig, men i lupp så är fortfarande mitt gamla glas från *20-talet bättre.
Beror det på rörelserna? Ska man vara ultralätt på handen eller spelar det mindre roll? På högsta nördnivå har jag mailat till biltema för att kolla vilken grovlek pastan har.*

Det finns kiselkarbid i 600 mesh att köpa i pulver på annat håll också. Det är just vad biltemas pasta innehåller. Biltemas innehåller olja och är lite jobbigt att ha överallt. Någon som testat med vatten.

Ett plus med hela den här grejen är inte ekonomi utan att det går att göra olika typer av glas, och jag tror nog det blir billigare trots allt.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det finns kemi för att etsa glas. Det skulle kanske kunna vara en metod att undersöka? Vill minnas att det inte är de mest hälsosamma grejerna dock.

Sen finns det ju slippasta som är mycket finare än #600 också. Arc Eurotrade har rätt bra sortiment med diamantslippasta till vettiga priser: http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Diamond-Tools/Diamond-Lapping-Paste (jag har handlat av Arc några gånger, och de är bra på att skicka till Sverige till rimliga fraktkostnader).
 

P.D

Aktiv medlem
Det finns kemi för att etsa glas. Det skulle kanske kunna vara en metod att undersöka? Vill minnas att det inte är de mest hälsosamma grejerna dock.

Sen finns det ju slippasta som är mycket finare än #600 också. Arc Eurotrade har rätt bra sortiment med diamantslippasta till vettiga priser: http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Diamond-Tools/Diamond-Lapping-Paste (jag har handlat av Arc några gånger, och de är bra på att skicka till Sverige till rimliga fraktkostnader).
Ok. Nu snackar vi. 25000 på grit size. Damm helt enkelt. Frågan är bara vad man behöver. Folk verkar vara glada med 600#.

Har du själv erfarenhet av att beställa från dem?
Vad skulle du rekommendera för grit och hur stor kvantitet behöver man för t.ex. 10x10cm?
 

P.D

Aktiv medlem
Tror mitt problem handlar om det här:
"One interesting thing that I discovered while using #380 or #500 grit is that chips of glass that are removed from the blank. This happens because these grits are made of silicon carbide, which is only slightly softer than diamonds. As you grind with these extremely sharp and hard grits, chips of glass flake out much like what happens to flint in arrow making. These chips, more than anything else, are what the problem is with normal ground glass. The chips are quite large and break up the image on the ground glass making it difficult to focus. If you look at your ground glass with a 22× loupe you can easily see them, as they appear dark surrounded by a white fine background. If it weren’t for these chips a ground glass would be much better. The problem is that these chips are very smooth and are at different angles, which cause the surface of the image to look speckled, that is to say, dark spots surrounded by light spots. The dark spots are these chips while the light spots are the ground surface of the glass. Because of this, when you use an 8× loupe, it is difficult to focus as they create a mosaic out of the image.

Now if instead you use white aluminum oxide you can avoid these chips entirely. This abrasive is much softer and super fine resulting in an incredibly fine smooth surface that is all white. It is almost invisible with a 22× loupe. The only problem is that it takes longer to make."

Länken;
http://www.dokasphotos.com/techniques/ground_glass/


Han använde sen aluminiumoxid som också tar längre tid att jobba med.
Alltså, ett mjukare material verkar ju vara en bra poäng om man vill ha finare resultat.
Alternativt då finare kiselkarbid. Inte en susning vad jag pratar om :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har bara beställt svarv- och fräsverktyg från dem, ingen slippasta. Har tyvärr dålig koll på vad man skall ha för grovlek för att göra en mattskiva. Men diamanten lär väl vara mer långlivad än kiselkarbiden, så jag skulle gissa att man skall ha mindre kornstorlek (eftersom de förmodligen inte krymper lika mycket under bearbetningen).

5 g som det är i en tub lär nog räcka rätt länge kan jag tänka mig. Kanske kan vara något att beställa ett par olika korn rätt långt från varandra för att se resultatet?
 

P.D

Aktiv medlem
Så här svarade biltema:

"Hej
*
Ventilslippasta fin har kornstorlek 320, ca 29 my.
*
Med vänliga hälsningar/Best regards,*"
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Krita

Köp krita i en påse från färghandeln eller nån konstnärsaffär. Blanda kritan med lite vatten så att det blir som en jämn smet. Använd en bomullstrasa och gnugga sedan glasskivan med detta så får du en fin jämn matthet.

mvh

Lasse
 

P.D

Aktiv medlem
Köp krita i en påse från färghandeln eller nån konstnärsaffär. Blanda kritan med lite vatten så att det blir som en jämn smet. Använd en bomullstrasa och gnugga sedan glasskivan med detta så får du en fin jämn matthet.

mvh

Lasse
Precis. Jag var inne på nåt liknande. Kollade på kalciumtillskott. Känns som att det här ska kunna lösas köksvägen utan superhårda metaller.

Är det inte för mjukt med krita?
Har du testat med gott resultat?
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
krita

Precis. Jag var inne på nåt liknande. Kollade på kalciumtillskott. Känns som att det här ska kunna lösas köksvägen utan superhårda metaller.

Är det inte för mjukt med krita?
Har du testat med gott resultat?
Kritan ger en lätt matthet, det beror mycket på hur du kommer att använda mattskivan.
Det finns något som heter ventilslipasta . mycket drygt.
 

miblomster_gmail.com

Aktiv medlem
Kan lite sent men bättre sent än aldrig.

Kan vara värt att prova med våtslippapper med fint korn/grit kanske runt 600 som många verkar föreslå i på andra medel, men glöm inte att blötlägga pappret i minst 15 minuter innan, samt spraya på vatten på ytan som ska poleras, måste vara fuktig hela tiden.
Skulle det bli för fin yta, bara att ta ett grövre papper eller finare.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag har använt aluminiomoxid med kornstorlek 800 till mattskivor med utmärkt resultat. Går man finare så får man ojämn utlysning på mattskivan. Resultatet blev bättre än Voigtländers egna mattskivor.

Glasskivorna jag använde var gamla oanvända glasplåtar, eftersom de är optiskt plana och har samma tjocklek som originalmattskivorna. Så det är tydligt att Voigtländer köpte in glaset från en glastillverkare som gjorde plåtar till film/plåttillverkare. Även Rollei använde sådant glas.

Rollei slipade sina mattskivor: http://www.flickr.com/photos/89712270@N05/8161069534/in/set-72157631943218063
 

P.D

Aktiv medlem
Jag har använt aluminiomoxid med kornstorlek 800 till mattskivor med utmärkt resultat. Går man finare så får man ojämn utlysning på mattskivan. Resultatet blev bättre än Voigtländers egna mattskivor.

Glasskivorna jag använde var gamla oanvända glasplåtar, eftersom de är optiskt plana och har samma tjocklek som originalmattskivorna. Så det är tydligt att Voigtländer köpte in glaset från en glastillverkare som gjorde plåtar till film/plåttillverkare. Även Rollei använde sådant glas.

Rollei slipade sina mattskivor: http://www.flickr.com/photos/89712270@N05/8161069534/in/set-72157631943218063
Aluminumoxid är det jag vill använda helst eftersom det är mjukare än kiselkarbid. Right?
Har en känsla att det är bättre med. Men vart köper man det i 800? Eller över huvudtaget? Det är ju explosivt i fel händer.

De glasen du tillverkat, känner du att du kunnat fokusera på detaljer med lupp? Och då pratar vi en trädgren eller hustak på avstånd mm.
Jag har förstått att man inte kan ha både och, dvs bra upplysning på hela skivan samtidigt som skarpt, men jag väljer ändå det sistnämnda eftersom skarpt går före för min del. Går alltid att vrida runt på huvudet för att se hur det är komponerat. Antar jag :)

Har dock inte hunnit testa kritan jag köpte än och ska ge set en chans när jag hinner. Kanske kommer funka. Har en påse.

Edit: stavfel
 

J. Patric

Aktiv medlem
Aluminumoxid är det jag vill använda helst eftersom det är mjukare än kiselkarbid. Right?
Har en känsla att det är bättre med. Men vart köper man det i 800? Eller över huvudtaget? Det är ju explosivt i fel händer.
Det var nog kiselkarbid jag använde, det är ett grått pulver och jag såg efter en sökning att jag skrivit på ett forum att det var karborundum och inte korundum. :) Jag köpte kornstorlekarna 600 och 800 från en tysk på eBay som sålde stentumlingsgrejer. Kiselkarbid är hårdare än aluminuimoxid, men med så fint korn som 800 så spelar det ingen större roll. Antar att du läst att kiselkarbid kan få bitar att lossna från glaset? Jag hade inget sådant bekymmer.

De glasen du tillverkat, känner du att du kunnat fokusera på detaljer med lupp? Och då pratar vi en trädgren eller hustak på avstånd mm.
Jag har förstått att man inte kan ha både och, dvs bra upplysning på hela skivan samtidigt som skarpt, men jag väljer ändå det sistnämnda eftersom skarpt går före för min del. Går alltid att vrida runt på huvudet för att se hur det är komponerat. Antar jag :)
Åh, med storlek 800 blir det en utmärkt kompromiss mellan utlysning och skärpa. Jag hade ett brett leende när jag testade första mattskivan jag gjorde. Finkornig, lätt att fokusera både med och utan lupp, bra ljus ända ut i kanterna.

Har dock inte hunnit testa kritan jag köpte än och ska ge set en chans när jag hinner. Kanske kommer funka. Har en påse.
Värt att testa, även om jag tror att krita är lite för mjukt. Det används ju till tandpolering. Jag köpte tidigare ett kilo kalciumkarbonat av livsmedelskvalitet som jag tänkt använda till just tandpolering, och som kalciumtillskott och mot halsbränna. :))
 

J. Patric

Aktiv medlem
Och fantastiska bilder från rolleifabriken. Antar från deras försäljningskatalog eller nåt.
Mjukt ljussatta för att komma från 50-talet. Känns som någon sitter på originalnegativen/printarna och har scannat. Och lite lätt absurt att se massproduktion på de här kamerorna.
Ja det är jäkligt bra kvalitet på bilderna, så det är säkert skannat från originalbilder. Det var en helt annan åtgång på deras kameror på den tiden!
 

P.D

Aktiv medlem
Det var nog kiselkarbid jag använde, det är ett grått pulver och jag såg efter en sökning att jag skrivit på ett forum att det var karborundum och inte korundum. :) Jag köpte kornstorlekarna 600 och 800 från en tysk på eBay som sålde stentumlingsgrejer. Kiselkarbid är hårdare än aluminuimoxid, men med så fint korn som 800 så spelar det ingen större roll. Antar att du läst att kiselkarbid kan få bitar att lossna från glaset? Jag hade inget sådant bekymmer.



Åh, med storlek 800 blir det en utmärkt kompromiss mellan utlysning och skärpa. Jag hade ett brett leende när jag testade första mattskivan jag gjorde. Finkornig, lätt att fokusera både med och utan lupp, bra ljus ända ut i kanterna.



Värt att testa, även om jag tror att krita är lite för mjukt. Det används ju till tandpolering. Jag köpte tidigare ett kilo kalciumkarbonat av livsmedelskvalitet som jag tänkt använda till just tandpolering, och som kalciumtillskott och mot halsbränna. :))
Testade kritan igår. Kan säga att det blev ungefär som mitt gamla mattglas från 20talet. Helt ok. Mjukt, fint på håll men med de där små spotarna av avgnagt glas när man tittar i lupp. Men bättre än med biltemas pasta. Och det var skönt att slippa oljan.
Antar att kritan är av olika storlek och för stor överlag. En fin smet blev det dock med känslan att det här kan man göra konstverk med :)

Tillagt:
Jo, jag körde ett 1200 våtslippapper efter för att se om det jämnade ut föregående slipning. Och jag tror det gjorde det till viss del.

Måste bara flika in att jag har överdelen från en lpl kornförstorare som lupp. Och jag kan lova att den förstorar så det räcker och blir över. Kanske för mycket. Vad "ska" man använda?
 

J. Patric

Aktiv medlem
Kul att kritan fungerade. :)

Måste bara flika in att jag har överdelen från en lpl kornförstorare som lupp. Och jag kan lova att den förstorar så det räcker och blir över. Kanske för mycket. Vad "ska" man använda?
Tre till sex gångers förstoring brukar vara bäst. Det är trots allt motivdetaljerna man vill se på mattskivan, inte kornstrukturen i glaset. :)
 
ANNONS