Annons

Var börjar oändligheten på pentax 10-17mm fisköga?

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Rätt schysst objektiv men det kom till korta ikväll. Fokusringen är stört lös...bara en snudd med vanten och den har ställt om skärpan. Jag plåtade nattbilder med blixt på rails. Åkarna var pga mörkret för snabba för AF-C skulle hinna med. Min fråga är: var börjar oändligheten på detta objektiv? Kortaste avstånd som är markerat är 0.5m Testade köra på oändligt med åkare ca 1.5-2m ifrån mig men alla bilderna blev ngt oskarpa, kan det vara så att brinntiden på mina blixtar är för långa? Körde dem på full effekt så... Eller är oskärpan månne ett resultat av blandljuset - hade rätt långa tider... Men ändå, objektivet gav långt ifrån så skarpa bilder jag är van...Trist för annars var det en hel del bilder som skulle varit feta!
 

Nemesis

Aktiv medlem
Har du nåt exempel?
Med långa tider får du alltid en viss oskärpa men det beror på hur du ställt kameran. Jag kör manuellt och lägger bakgrunden på mellan -1 och -2, har dock aldrig fotat några snabbare motiv än typ dansgolv...

Sedan var "oändligheten" ligger beror på bländare men med så kort brännvidd brukar skärpedjupet bli ganska stort om du inte kör gluggen fullt öppen.
 

Nemesis

Aktiv medlem
Hypofocal-inställning har jag för mig att man kallar det när man ställer objektivet så att man får skärpa från objektet till oändligt...

Men bländare runt 8 borde du nog ställa avständet på ca 1 m och få allt skarpt, på äldre objektiv fanns skärpedjupet markerat som streck vid fokus-ringen. Man skall aldrig ställa fokus på oändligt för då förlorar du en stor del av skärpedjupet...
 

raskolnikov

Aktiv medlem
tack för svaren. Men är det jag som satt skärpan fel, blixtarna som brinner för länge eller ströljuset och den långa slutartiden som gör bilderna så oskarpa?
 

zwei

Aktiv medlem
Hej, om det är sigma blixten som du har i din profil som du använder så är brinntiden på den 1/700 sekund på full kraft och det är nog lite i längsta laget. Ställ ner den på halv så borde det problemet vara löst i alla fall. Jag använder samma blixt när jag fotar skejt och jag undviker alltid full kraft, det är ju en rätt så kraftig blixt så man klarar sig rätt långt med halv styrka.
 

tomasandersson

Aktiv medlem
Tycker inte det ser ut som rörelseoskärpa. Även om brinntiden är så lång som 1/700, så borde det vara tillräckligt för att frysa motivet bättre än så där. Jag tycker det ser ut som att problemet är att fokus sitter fel.

Som påpekades tidigare i tråden, så är det ingen bra ide att vrida fokusringen hela vägen till oändligheten. Då utnyttjar du inte en stor del av det skärpedjup som är möjligt. Bättre är att ställa in hyperfokalavståndet för vald brännvidd och bländare.

Enligt dofmaster (http://www.dofmaster.com/dofjs.html) så är hyperfokalavståndet 1,5m vid 10mm och bländare 3,4. Då hamnar allt mellan 0,75m till oändligheten inom skärpedjupet.

Om jag minns rätt, så baseras den här formeln på vad som upplevs skarpt i en förstoring på 20x30cm, betraktad på ca 30cm avstånd. Kollar du i 100% förstoring på skärmen, så får du nog ett annat resultat.
 

Nemesis

Aktiv medlem
raskolnikov skrev:
tack för svaren. Men är det jag som satt skärpan fel, blixtarna som brinner för länge eller ströljuset och den långa slutartiden som gör bilderna så oskarpa?
Eftersom huset i bakgrunden är så mörk och det är blixt, så skulle jag säga att du ställt skärpan fel, nämligen på oändligt...
 

raskolnikov

Aktiv medlem
hmmm... 1sek i tid. Jag körde denna på oändligt men å andra sidan så är närmaste markering 0.5m Han är nog åtminstonde 1.5m från linsen. Alltså: bara ngr få milimetrar att spela på för att få till hyperfokalen... Tycker att jag borde träffat rätt vid ngt av tillfällena, men genomgående oskärpa. Skarpt annars.
 

eon

Aktiv medlem
Även huset har fått sin portion av rörelseoskärpa. Titta på de ljusa fönsterkanterna. Du har helt enkelt alldeles för lång tid för frihandsfotografering.

Korta slutartiden och blixttiden för att få skejtaren skarp. Sätt kameran på stativ för att få omgivningen skarp.

/Erik
 

raskolnikov

Aktiv medlem
det vet jag, oskarpt bakgrundshus är ett medvetet val. Tanken är att det ska stå i kontrast till en knivskarp åkare....får väl ta reda på egen hand var och hur jag ska fokusera med ovannämnda objektiv i mörker...får ju inget svar här om det är linsen eller ljuset....borde inte vara så svårt att se med ett tränat öga...
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Fokusera före

Jag antar att du vet ungefär var åkaren är när du ska ta bilden, då är det bara att använda autofokus på nåt med samma avstånd och slå över till manuell(med gummisnodd på).
 

Har

Medlem
Du ställer ju så klart skärpan i förväg. I situationer där saker dyker upp snabbt är det (oftast) enda sättet att få det bra.

Det svåra kan vara att veta på vilket avstånd åkaren hamnar.

Vet inte om det går med din kamera, men att många pressfotografer har fokuseringen på separat knapp. På det viset kan man fokusera i förväg och vara förvissad att det blir som man vill ha det.
 

raskolnikov

Aktiv medlem
det är ju det jag har gjort hela tiden, och ändå har skärpan aldrig suttit, kolla bildutsnittet och säg vilken sorts oskärpa det är, felfokus eller rörelseoskärpa?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
jag tycker det ser ut som både oskärpa och rörelseoskärpa.
I tråden har jag uppfattat att du använt bländare 5,6 till 9 och 1sek slutartid och blixten på fullt dvs 1/7OOsek.
1. Skärpedjupet bör inte vara nåt problem.
2. Blixtens slutartid kan vara för lång.
3. Varför använder du 1sek slutartid, bättre med 1/180sek. Är inte hopparen belyst med strålkastare?
På 1sek och strålkastare bör nog strålkastaren påverka bilden.
Har du handhållit kameran, det ser ut som att husets nedre fönster lyser igenom trappan.
Prova nästa gång du ställer en fråga att tala om förhållandena för bilden, för som du ser har jag fler frågor än svar som tex befinner sig hopparen i "ändläge" dvs står ~still i luften eller rör han sig snabbt?
Jag tror det är rörelseoskärpa och det beror troligen på för lång slutartid i kombination med annan belysning, eller möjligen för lång blixttid.
Det hade antagligen oxå hjälpt med 50 eller 100% utsnitt från huset och trappräcket.
 
ANNONS