Annons

Lagring av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Hej

Jag måste skaffa något bra sätt att lagra mina bilder på. Jag har kollat runt länge men kan inte riktigt bestämma mig för vilket alternativ som är bäst. Jag vill ha 1 Tb lagringsutrymme.

Ett alternativ är att skaffa två externa på 1Tb var och sen jobba mot den ena och göra backup mot den andra med någon form av backup-program.

Just nu lutar det nog mest åt det andra alternativet som är att skaffa en NAS och sätta i två diskar på 1Tb var och köra RAID (spegling). Vet dock att detta inte är fullständig backup eftersom om jag råkar radera något så försvinner det på båda diskarna. Men det skyddar mot krasch av diskarna. Ev. kan man ju i framtiden skaffa en extern disk att köra backup till från NAS:en.

Vilket tycker ni låter bäst?
Eller har ni kanske andra bra lösningar eller saker som jag inte tänkt på?

---------------------------------

Skulle vilja flika in en fråga angående NAS med.
Har hittat dessa två:
http://www.dustinhome.se/pd_5010109189.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010144566.aspx
Vad ät det som motiverar att köpa den dyra som kostar 1300 kr mer?
 

j777

Aktiv medlem
Ett möjligt alternativ: Ta en halvgammal PC, sätt i två 1TB-diskar och ladda in FreeNAS <http://www.freenas.org/> istället för windows. Inställningarna görs via web-gränssnitt. Det går att ställa in så att diskarna kör spegling i RAID men ett alternativ som möjligen är bättre är daglig synkning. Då kopieras alla ändringar från första disken till andra en gång per dygn (eller valfritt intervall). Då får man fördelen att ändringar man gör inte kopieras direkt utan man har några timmar på sig att ångra sig. Och ändå så är innehållet på backupdisken max ett dygn gammalt.
 

Micke E

Aktiv medlem
Hej!

209:an är en lite nyare modell som mig veterligen har lite bättre prestanda (minne/prcessor).
Äger själv en 109:a (samma prestanda som 209) som jag är skapligt nöjd med, duger att visa bilder på, men är för seg för tyngre applikationer, typ Gallery 2 som jobbar mot en databas (MySQL).
Som lagring av bilder har jag dock vanliga externa hårddiskar.

Kör även mina MP3:eek:r via TS 109 ihop med slimserver till en squeezebox, funkar kanon...

Lycka till!

/Micke
 

Micke E

Aktiv medlem
... Som sagt, Jag själv använder min TS 109 i första hand som webserver,
och som en sådan gör den sitt jobb på ett förtjänstfullt sätt.
Jag har läst både det ena och andra om dessa produkter, så räkna inte med att allt ter sig som på pappret.
Jag skulle rekommendera att du reggar dig på Qnaps forum och läser runt lite, om du inte redan gjort det.

http://forum.qnap.com/

Lycka till!

/Micke
 

TLEC

Aktiv medlem
Hmm, jag gör så här, ungefär. (lite överarbetat, kan tyckas)

Primär lagring: 2 st 500GB Raid 1.
Differentiell Backup: 1 st 320 GB USB. (2 ggr/h).
Inkrementell Primär Backup: 1 ar 500GB USB, (1 ggr/h).
Huvudbackup: 2 st 1TB diskar i en NAS RAID 1, 4 ggr per dygn.
Säkerhetskopia Bandrobot med 7 st 200GB band, 1 ggr/Dygn.

Vill aldrig mer råka ut för borttappade data (har en datadisk liggande i skrivbordslådan med en semesters bilder, lär kosta mellan 15 och 20k för att få fram dem igen).

Hårdiskar är billiga idag, NAS-låder likaså (Varning för WD Worldbook dock)
Bandstationer hittar man på auktioner till hyffsade priser.

Att tänka på när man RAIDar mm, använd olika gamla diskar (olika batchar), så riskerar man inte haveri på hela RAIDen samtidigt, helst skall man ta diskar från olika tillverkare, men det är tyvärr inte alltid att NAS-Lådan eller RAID-chippet kan hantera detta.
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera ett program som heter Active File Recovery, jag har version 7.3 och det hittar allt som tidigare funnits på disken... med reservation att det inte skrivits över av något annat.

Prova det och sök på din gamla disk. Kanske kan du hitta bilderna. Givetvis måste hårddisken fungera i datorn.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Det är alltid bra med två separata lagringar i två av varandra oberoende apparater.

Antingen två externa eller en intern och en extern, den ena är då ren backup och avstängd när inte backup pågår. Det skyddar filerna bättre mot virus och korrupta filsystem som inte beror på hårdvaran i disken.

Ska du köra två externa så rekommenderar jag en med E-SATA om det funkar till din dator, lite dyrare men lika snabbt att jobba mot som intern disk.

Den andra som bara ska vara backup kan vara billigare med enbart USB.

Jag kör med interna diskar att jobba mot samt två externa för backup. Den ena av dom förvarar jag på annan plats än hemma, tar hem den och synkar mellan varven. På så vis har jag det mesta kvar om någon skulle ovälkommen hälsa på hemma.

NAS är nog bra, men ack så segt att jobba mot. Känns också onödigt med något som ska stå och gå för jämnan för att betjäna bara en dator.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Ha just skaffat sådana, 2 st 1Tb. Bägge är kopplade med Esata och den ena gör backup av den andra. backupdisken förvaras sedan på annan plats.

Fick hemma en sådan här disk i dagarna.

Är mycket nöjd med den, iofs inte RJ45. Men den har andra trevlig gränssnitt som gör att det går bra att jobba mot den.

WESTERN DIGITAL MYBOOK STUDIO II 1.0 TB ESATA/USB2/FW800/400
http://www.dustin.se/pd_5010141150.aspx

Finns även med dubbla 1TB
WESTERN DIGITAL MYBOOK STUDIO II 2TB ESATA/USB2/FW800/400
http://www.dustin.se/pd_5010140087.aspx


/Magnus
 

zandztrom

Medlem
NAS Lagring

Jag kör ett NAS av typen D-Link DNS-323 och tycker det funkar kanon. Med features som:
* 2 SATA platser(Upp till 2TB lagring)
* Stöd för JBOD, RAID 0(stripeset) RAID 1(spegling) samt standard läge med 2 st separata diskar.
*Media Server.
*Gigabit nätanslutning.

Jag använder standardinställningen och kör backup från disk1 till disk2.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=64954&traff=1
 

-CL-

Avslutat medlemskap
Netgears Nas diskar kan vara värt att kika på. Såg att dustin hadde en kampanj för 2995:-. Då var det Nas'en och 2st 500GB diskar. De skickade altså med en extra 500GB på köpet. vet inte om kampajen finns kvar.

Kör själv en QNAP 209pro med 2st 500GB diskar stripade till 1TB. Men jag tycker QNAP's gränssnitt lämnar en hel del att önska, speciellt om man inte är en smula insatt.
Köpte egentligen min främst för att kunna köra den mot alla datorer i hemmet inklusive en playstation 3.

Kör dock bildarkivet på Westerns studiodiskar med Firewire 800, och gör profisorisk backup på Nasen, och permanent backup till lösa diskar, som formaterats med Fat32 för att vara åtkomliga från vilket operativ som helst.

Funderar däremot på att göra en backup till 2.5 tums diskar, för att de tar så liten plats. Och sedan förvara dem på annan plats. Meningen är att de aldrig skall behöva användas, men fungerar som en försäkring bara.
Och formatet på dem är inte direkt störande även om det blir några stycken med åren. Får bara komma ihåg att göra en datummärkning på backuppdiskarna, så man kan formatera och skriva om dem efter några år.
Det ska väl vara lite färskvara med lagring....
 

timofej

Aktiv medlem
RAID är ingen backup!

Jag kör ett NAS av typen D-Link DNS-323 och tycker det funkar kanon.
Själv använder jag också DNS-323 och gör backup från ena disken till den andra. MAN SKA INTE ANVÄNDA RAID FÖR BACKUP! Det finns mer eller mindre smarta backup program för det.

Jag använder ett program som utnyttjar finesser av ”hårda länkar” vilket i praktiken innebär att bara ändringarna sparas på backupdisken och därmed kan du gå ”tillbaka i tiden” (till vilket datum som helst) och återskapa filer som du lyckades felaktigt radera eller äldre versioner av samma fil. Värdefullt om du jobbar med samma fil (bild?) flera dagar men lyckats att sabba ner den och vill komma åt flera dagars gammal version. Fungerar ungefär på samma sätt som Macs Time Machine.

Priset för bekvämligheten är att backupdisken kommer att innehålla lite mer data än originalet (10-20%, beroende på hur mycket du raderar från originaldisken). Men när disken närmar sig till sin maxkapacitet är det bara att radera de äldsta ”snapshots” som du definitivt vill säga farväl till.
 

miniman

Aktiv medlem
Det finns mer eller mindre smarta backup program för det.

Jag använder ett program som utnyttjar finesser av ”hårda länkar” vilket i praktiken innebär att bara ändringarna sparas på backupdisken och därmed kan du gå ”tillbaka i tiden” (till vilket datum som helst) och återskapa filer som du lyckades felaktigt radera eller äldre versioner av samma fil.
Vilket backup-program är det du använder?
 

timofej

Aktiv medlem
Vilket backup-program är det du använder?
I och med att DNS-323 är en Linux burk är det egentligen bara några rader i ett skript som man lägger på den primära disken.

Det finns ett forum som ägnar sig till modifiering av DNS-323. Med ett litet skript (fun_plug) kan man låta burken göra saker som den inte var avsedd från början. Kräver dock grundläggande datorkunskaper. Att kunna Unix är en fördel men inte ett måste. Själv kan jag ingenting om Unix men lyckades att sätta upp backupen enligt beskrivningen ovan vilket jag är extremt nöjd med. Har redan utnyttjat finessen att återskapa "förlorad" information ett par gånger.
 
ANNONS