Annons

Pyttekameran GM1

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Fick klämma lite på GM1 idag. Synnerligen imponerande att klämma in all den tekniken i en kamera som är mindre än min RX100 II :)

Panasonic GM1 vs Sony RX100 II_2013-11-02_400px.jpg

Den verkar kunna leverera bra bilder också, men jag var fullt upptagen med att testa A7r, så jag har inga bilder från den ...
 

PMD

Aktiv medlem
Har GM1 allting som GX7 har, förutom sökare? Jag kan tänka mig att blixten är lite klenare också med tanke på storlek. Har GM1 bildstabilisering?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Har GM1 allting som GX7 har, förutom sökare? Jag kan tänka mig att blixten är lite klenare också med tanke på storlek. Har GM1 bildstabilisering?
Ingen sökare som sagt, ingen blixt/tillbehörssko, fast bildskärm (istället för vinklingsbar), har ingen fjärrkontroll som tillbehör och sensorn är inte stabiliserad (däremot har den pyttelilla 12-32-zoomen optisk stabilisering).

Den har dessutom mindre batteri och klarar därmed färre bilder per laddning (350 vs 230 enligt CIPA-mätning).

Det positiva är att den ger samma fina bildkvalitet, känns i det stora hela lika kvick och rapp i hanteringen. Detta trots sitt dimunitiva yttre. Nu önskar man att de får till en riktigt platt liten pannkaka till den så blir den riktigt fickvänlig.
 

Enicar

Aktiv medlem
Det hade ju varit fint med bildstabilisering i huset om man som jag kanske nångång vill plåta med sin Oly 45mm.
Nu tror jag att jag mest kommer ha GM1 som en ny kompakt i i stället för min LX3 och då med 12-32 som ju har stabilisering.
Jag har beställt den svarta med zoomen och väntar otåligt :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det snackas om att den lilla zoomen ska vara riktigt bra. Däremot osäkert om/när den kommer säljas sparat. Hur upplevde ni den?
Första intrycket är positivt, men jag har inte gett mig i kast med tegelväggar ännu för att kika på hörn, kanter eller distorstion.

Det jag gillar är lite av samma känsla som man får med Fujifilm X10/X20 - äntligen en kompaktkamera med riktig zoomring istället för ett råddigt vippreglage och motozoom :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det hade ju varit fint med bildstabilisering i huset om man som jag kanske nångång vill plåta med sin Oly 45mm.
Nu tror jag att jag mest kommer ha GM1 som en ny kompakt i i stället för min LX3 och då med 12-32 som ju har stabilisering.
Jag har beställt den svarta med zoomen och väntar otåligt :)
Stabiliserad sensor hör till en av de saker som dessvärre tar plats och därmed antagligen uteslöts på ett tidigt stadium för GM1.

Men jag tror du pekar på något intressant: GM1 kommer nog blir en stor konkurrent till Panasonics LX-modeller, till kameror som Sony RX100, eller de "tyngre" kompakterna från Canon och Nikon. Dvs en kamera som entusiaster har i fickan (istället för en dyr kompakt) när de inte orkar släpa med sig en systekmamera.
 

mapem

Aktiv medlem
Det snackas om att den lilla zoomen ska vara riktigt bra. Däremot osäkert om/när den kommer säljas sparat. Hur upplevde ni den?
Enligt dpreview ska den säljas separat för 350 USD. Jag såg ett MTF-diagram någonstans och det såg riktigt bra ut. Kan ju kanske vara intressant som alternativ till kitobjektivet 12-50 till E-M5, mindre, skarpare (somt det verkar) men lite kortare omfång uppåt och inte vädertätad (tror jag).
 

Anmg

Medlem
Hur viktig är bildstabiliseringen i huset? Jämfört med gx7?

Kommer inte ta mycket kort med zoom, utan mest ute efter en smidig kamera att ha i fickan för att kunna ta kort med lite mer spontant och lätt än tunga systemkameran.
Klarar man sig på kvällar tex jul på liseberg eller lite inomhus med ett vidvinkel eller standardzoomet som följer med? Eller kanske måste gå upp till Gx7 ändå?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hur viktig är bildstabiliseringen i huset? Jämfört med gx7?

Kommer inte ta mycket kort med zoom, utan mest ute efter en smidig kamera att ha i fickan för att kunna ta kort med lite mer spontant och lätt än tunga systemkameran.
Klarar man sig på kvällar tex jul på liseberg eller lite inomhus med ett vidvinkel eller standardzoomet som följer med? Eller kanske måste gå upp till Gx7 ändå?
Kitobjektivet (12-32 som sitter på afes bild) är stabiliserat. Så länge du använder det så spelar det ingen roll att det inte finns någon stabilisering i huset. "Värre" blir det förstås om du vill sätta på ett ljusstarkare fast objektiv som saknar stabilsering. Då kan du å andra sidan korta slutartiden en del i och med ljusstyrkan. Så fort någonting rör sig i bilden så hjälper ju inte heller bildstabiliseringen, om man nu inte avsiktligt vill kunna smeta ut det med en längre slutartid.
 

Anmg

Medlem
Kitobjektivet (12-32 som sitter på afes bild) är stabiliserat. Så länge du använder det så spelar det ingen roll att det inte finns någon stabilisering i huset. "Värre" blir det förstås om du vill sätta på ett ljusstarkare fast objektiv som saknar stabilsering. Då kan du å andra sidan korta slutartiden en del i och med ljusstyrkan. Så fort någonting rör sig i bilden så hjälper ju inte heller bildstabiliseringen, om man nu inte avsiktligt vill kunna smeta ut det med en längre slutartid.
Är väll sant, man får nog offra lite för att få plats i fickan.
Sen slänga på ett pankaksobjektiv för lite mer vidvinkel så kanske man klarar sig ändå utan stabilisator :)

Och ett litet gorilla stativ så kanske man klarar sig.
Är mest kvällsfotton ja tänker på, och då spelar kanske inte stabilisator så stor roll ändå utan ett stativ är viktigare.
 

PMD

Aktiv medlem
Pannkaka med sylt och grädde

Panasonic 14mm f/2.5 är kanske inte världens bästa vidvinkelobjektiv (och inte världens ljusstarkaste heller), men det är helt OK och tämligen pannkakigt. Om jag skaffar en GM1 så är nog 14/2.5 en stark kandidat att användas på kameran när det passar situationen (antagligen mest inomhus där det kan vara lite trångt om utrymme).

Fast mer vidvinkel än 12-32 får man ju inte.
 

Enicar

Aktiv medlem
Några bilder på sötnosen :)

Panasonic 14mm f/2.5 är kanske inte världens bästa vidvinkelobjektiv (och inte världens ljusstarkaste heller), men det är helt OK och tämligen pannkakigt. Om jag skaffar en GM1 så är nog 14/2.5 en stark kandidat att användas på kameran när det passar situationen (antagligen mest inomhus där det kan vara lite trångt om utrymme).

Fast mer vidvinkel än 12-32 får man ju inte.
Beställde från Dustin Företag igår och fick lev. idag till jobbet. Lägre pris av nån anledning på Företag än Privat på Dustin. Och nej, jag har inte glömt räkna in momsen.
Med 14mm och en bild med ett SD-kort som ytterligare storleksreferens.
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Den är nästan löjligt liten - mindre än min RX100 II (som jag visade i första inlägget), men större sensor. Tur den inte fanns när jag köpte min Sony, eftersom jag nog valt GM1 i stället och då hade jag garanterat köpt fler objektiv till den :p
 

Enicar

Aktiv medlem
Den är nästan löjligt liten - mindre än min RX100 II (som jag visade i första inlägget), men större sensor. Tur den inte fanns när jag köpte min Sony, eftersom jag nog valt GM1 i stället och då hade jag garanterat köpt fler objektiv till den :p
En RX100 II är nog mer fickvänlig i alla fall då den är tunnare, optiken på GM1 sticker ju ut en bit.
Jag vet att det finns fördelar med RX100 som t ex den ljusstarka optiken men jag vill verkligen testa GM1 som min kompaktkamera med möjlighet att använda all annan optik jag har till EM-5.
Köpa fler objektiv? You bet!
Så snart Leica/Pana 15mm dyker upp så blir det ett angrepp på sparkontot :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Den är nästan löjligt liten - mindre än min RX100 II (som jag visade i första inlägget), men större sensor. Tur den inte fanns när jag köpte min Sony, eftersom jag nog valt GM1 i stället och då hade jag garanterat köpt fler objektiv till den :p
Den var ju bättre att hålla i än Sonys tvålkopp i alla fall. Det jobbiga är att det blir lite dyrt än så länge. Ska man börja lasta på objektiv uppe på kitet så drar det iväg ordentligt, för den är ju inte så värst billig. Har man redan lite objektiv så är det ju ett annat läge.
 

afe

Aktiv medlem
Jag hör nog till de få som inte har något problem att hålla Sonykameran, men jag skulle nog ändå valt GM1 om den funnits då. Inte för att jag nödvändigtvis skulle göra bättre bilder med den, men jag gillar välkonstruerade prylar, och den är riktigt bra byggd tyckte jag det kändes som.
 
ANNONS