Annons

Hur många bilder på en färgpatron?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har skrivare, Canon Pixma ip2700 med färgpatron CL-513 (13ml). Är det någon här som vet ungefär hur många bilder som räcker på denna patron? Har aldrig tänkt på det när jag har skrivit ut förr då jag har gjort det i omgångar.

Skulle vara tacksam för svar då jag verkligen behöver veta! :)
 

Curt L

Aktiv medlem

goa200

Aktiv medlem
Har skrivare, Canon Pixma ip2700 med färgpatron CL-513 (13ml). Är det någon här som vet ungefär hur många bilder som räcker på denna patron? Har aldrig tänkt på det när jag har skrivit ut förr då jag har gjort det i omgångar.

Skulle vara tacksam för svar då jag verkligen behöver veta! :)
Varför inte fråga hur långt en liter bensin räcker??

det är nästintill omöjligt att svara på din fråga då det beror på utskriften. mkt av vissa färger gör att den tar snabbt slut.
 

tildeberg

Aktiv medlem
Gör en sökning här på FS. Vet att just detta har diskuterats tidigare.
Tror det landade på 0,2ml/dm^2

Såg förresten att Epson har en app för o räkna ut bläckåtgång på storformatare :)

/ T
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Varför inte fråga hur långt en liter bensin räcker??

det är nästintill omöjligt att svara på din fråga då det beror på utskriften. mkt av vissa färger gör att den tar snabbt slut.
En liter bensin skulle man nog mellan tummen och pekfingret kunna säga att det räcker kanske 1 till 2mil. Sedan finns det givetvis lite extrema situationer, äldre bilar och olika körstilar som skulle göra att en liter bensin räcker mellan 2-5km.

Inom rimlighetens gränser kan man faktiskt ge ett svar på frågan "Hur långt kommer jag på en liter bensin.". Så att man får ett "hum" om hur långt man kommer.

(Det kan i sin tur ge svar på en outtalad fråga där frågeställaren hade tänkt tanka i en liter för att köra antingen 4 mil eller 2,5km. I första fallet måste det tankas mer bensin och i det andra fallet så räcker bensinen.)

Så visst kan man även svara på den frågan som TS ställer.

Canon uppger:
Färg: 244 sidor (CL-511), 349 sidor (CL-513)
Färg: 83 foton (CL-511), 122 foton (CL-513)

Det är under givna förutsättningar, men med samma mått mätt så får man ett värde som man kan jämföra med andra patroner, t.ex. CL-511, men också jämföra med andra skrivare.
 

goa200

Aktiv medlem
En liter bensin skulle man nog mellan tummen och pekfingret kunna säga att det räcker kanske 1 till 2mil. Sedan finns det givetvis lite extrema situationer, äldre bilar och olika körstilar som skulle göra att en liter bensin räcker mellan 2-5km.

Inom rimlighetens gränser kan man faktiskt ge ett svar på frågan "Hur långt kommer jag på en liter bensin.". Så att man får ett "hum" om hur långt man kommer.

(Det kan i sin tur ge svar på en outtalad fråga där frågeställaren hade tänkt tanka i en liter för att köra antingen 4 mil eller 2,5km. I första fallet måste det tankas mer bensin och i det andra fallet så räcker bensinen.)

Så visst kan man även svara på den frågan som TS ställer.

Canon uppger:
Färg: 244 sidor (CL-511), 349 sidor (CL-513)
Färg: 83 foton (CL-511), 122 foton (CL-513)

Det är under givna förutsättningar, men med samma mått mätt så får man ett värde som man kan jämföra med andra patroner, t.ex. CL-511, men också jämföra med andra skrivare.

Bra svar jag får anse mig "ägd" =)
 

Smw

Aktiv medlem
En liter bensin skulle man nog mellan tummen och pekfingret kunna säga att det räcker kanske 1 till 2mil. Sedan finns det givetvis lite extrema situationer, äldre bilar och olika körstilar som skulle göra att en liter bensin räcker mellan 2-5km.

Inom rimlighetens gränser kan man faktiskt ge ett svar på frågan "Hur långt kommer jag på en liter bensin.". Så att man får ett "hum" om hur långt man kommer.

(Det kan i sin tur ge svar på en outtalad fråga där frågeställaren hade tänkt tanka i en liter för att köra antingen 4 mil eller 2,5km. I första fallet måste det tankas mer bensin och i det andra fallet så räcker bensinen.)

Så visst kan man även svara på den frågan som TS ställer.

Canon uppger:
Färg: 244 sidor (CL-511), 349 sidor (CL-513)
Färg: 83 foton (CL-511), 122 foton (CL-513)

Det är under givna förutsättningar, men med samma mått mätt så får man ett värde som man kan jämföra med andra patroner, t.ex. CL-511, men också jämföra med andra skrivare.


Hej !

Rätt svar är förmodligen "Inte riktigt så många".

I verkligheten blir det färre, alla ptr tar inte slut samtidigt, utan det blir
ett mer eller mindre kontinuerligt bytande med uppfyllnads-rengöringskörningar,
vilket effektivt dränerar samtliga färger.

///MW
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Hej !

Rätt svar är förmodligen "Inte riktigt så många".

I verkligheten blir det färre, alla ptr tar inte slut samtidigt, utan det blir
ett mer eller mindre kontinuerligt bytande med uppfyllnads-rengöringskörningar,
vilket effektivt dränerar samtliga färger.

///MW
Det finns inget rätt svar utan det är en uppskattning som pekar åt vilket håll det är. Sedan om det är exakt 122 bilder kan i sig vara ointressant.

Det ger som jag beskrev runt omkring bensinen ett "hum" om hur det ser ut. Det ger en siffra att använda sig utav och Canon ger också vissa förutsättningar för den siffran som man själv får väga in.

Den siffran visar t.ex. att du får drygt 40st bilder mer med CL513 än med CL511, om det är exakt 39st eller 34½.

Hur nu TS tänkt använda sig av informationen vet vi ju inte, men jag förlitar mig på att hon använder sig av siffran på rätt sätt så att det inte blir världens undergång om det visar sig att det blir 106 bilder istället för 122 bilder

Jag, själv, skulle kunna tänka mig att använda mig av att priset på patronerna delat med 122 bilder ger en viss kostnad per bild och kan då jämföras med att man kan framkalla 100st bilder för 85kr plus 30kr frakt.

Eller så får jag ett aning om hur många färgpatroner jag måste köpa för att skriva ut mina 400st semesterbilder på egen hand.
 
Senast ändrad:

Oquist

Avslutat medlemskap
Bra svar jag får anse mig "ägd" =)
Det var ju inte meningen att du skulle bli ägd :) Men det är ju med glimten i ögat.

Det är ofta som man faktiskt kan ge ett någorlunda svar även om det är svårt att säga hur långt t.ex. ett rep är eller t.ex. hur långt man kommer på en liter bensin.
 
ANNONS