Annons

Nån som använder D700

Produkter
(logga in för att koppla)

talpidae

Medlem
Köpte en Nikon D700 förra året, som jag är nöjd med, men känner att jag inte lärt mig allt än , har försökt tröska mig igenom manualen, men det går segt. Sen är det ju nåt annat i praktiken. Skulle gärna vilja utbyta erfarenheter med nån som jobbar med en D700, eller vet om det finns nån som arrangerar kurser specifikt för olika kameror. Nikon Pro-skola finns ju, men hålls oftast i Stockholm och jag bor utanför Göteborg...
Tips?
Bästa hälsningar Anna
 

mikep

Aktiv medlem
Nikon D700

Kolla på Nikonians. jag köpte en manual som de hade gjort själva, både till kameran samt till min blixt 900. De var jävligt bra båda två, speciellt i början när kameran var ny
 

talpidae

Medlem
Vi är nog många här på FS som använder D700, bl.a. jag. Vad undrar du över?
Nej, mer allmänt. Jag har redan använt den en del i jobbet, men inte hunnit sätta mig in i alla funktioner och möjligheter, tror mig missar nåt...Tidsbrist, lite motstånd mot manualer och okunskap gör kanske att jag inte använder den optimalt. Mer så.
Har haft Nikon sedan analoga F-serien och bytt modeller genom åren. Denna gillar jag främst för att den funkar så bra i dåligt ljus och skumrask.
Kurs hade varit bra...men det är lite dyrt och långt till stockholm.

hej hej
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tips: Ladda ned manualen som pdf, så blir den lätt att söka i. Lägger man in pdf:en på mobilen kan man ju dessutom ha den med sig överallt.
 

Tell

Aktiv medlem
Så ologisk är den väl inte så man behöver använda gå en kurs eller ens använda manual?
För typ är det nåt specifikt du undrar över så är det ju bara leka runt med det så lär man sig, eller alternativt söka upp nån random youtube-tutorial.
 

talpidae

Medlem
Så ologisk är den väl inte så man behöver använda gå en kurs eller ens använda manual?
För typ är det nåt specifikt du undrar över så är det ju bara leka runt med det så lär man sig, eller alternativt söka upp nån random youtube-tutorial.
nä, inte ologisk...Jag har lekt runt, använt den i jobbet, men ibland kan man lära av varandra, det är lätt att missa bra funktioner. Men jag har fått bra tips här, så jag hittar nog vad jag söker :)
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Du kommer inte hitta några speciella inställningar eller tricks i kameran, specifikt för D700, som gör att bilderna blir bättre.
Det viktigaste i min mening är att du lär dej tala exponering helt flytande med kameran, när du förstår dom olika parametrarna där så får du kreativ frihet. Det är samma språk som gäller med alla kameror, bländare, slutartid och iso. Prestandan sitter mest i hur högt du kan gå i iso och i optiken.
Efter det blir bara kameran ett nödvändigt verktyg som motsvarar ungefär ganska exakt 0,00001% av en bra bild.
 

talpidae

Medlem
Du kommer inte hitta några speciella inställningar eller tricks i kameran, specifikt för D700, som gör att bilderna blir bättre.
Det viktigaste i min mening är att du lär dej tala exponering helt flytande med kameran, när du förstår dom olika parametrarna där så får du kreativ frihet. Det är samma språk som gäller med alla kameror, bländare, slutartid och iso. Prestandan sitter mest i hur högt du kan gå i iso och i optiken.
Efter det blir bara kameran ett nödvändigt verktyg som motsvarar ungefär ganska exakt 0,00001% av en bra bild.
håller med. Vet att en bra bild inte handlar om teknik på kameran, utan tekniken att använda den. Men den är, precis som du säger, ett verktyg. Tycker mig nog behärska det där med iso, slutartid och bländare efter alla år både i mörkrum och med analoga kameraro, eller gamla bälgkameror utan varken ljusmätare eller skärpa annat än i meter mätt. Men ibland luras man att tro att det finns genvägar...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu har jag inte någon D700 men jag tror inte den har så många hemligheter jämfört med tex D300. Vad man ska se till är att aktivera preview i förstorning på OK knappen. Sedan så får man fatta ett beslut om man ska använda AF-ON eller inte. Om man vill ha slutarprioritet eller fokusprioritet för de olika AF inställningarna. Man bör också aktivera högdagarvarning vid visning på displayen. Som avslutning kan man fundera på om man använder externblixt med CLS om hur man gör exponeringskompensering av blixtljus och naturligtljus. Aktivera high speed synk kan också vara bra om man vill köra upplättning i dagsljus
 

talpidae

Medlem
Nu har jag inte någon D700 men jag tror inte den har så många hemligheter jämfört med tex D300. Vad man ska se till är att aktivera preview i förstorning på OK knappen. Sedan så får man fatta ett beslut om man ska använda AF-ON eller inte. Om man vill ha slutarprioritet eller fokusprioritet för de olika AF inställningarna. Man bör också aktivera högdagarvarning vid visning på displayen. Som avslutning kan man fundera på om man använder externblixt med CLS om hur man gör exponeringskompensering av blixtljus och naturligtljus. Aktivera high speed synk kan också vara bra om man vill köra upplättning i dagsljus
tack för tips, ska testa rubbet.
 

frwe

Aktiv medlem
Det kan vara bra att veta vad du fotograferar, då blir det nog lättare att ge tips. Det skall finnas 1180 ägare av D700 på Fotosidan så här borde finnas en del samlad kunskap.

De digitala kamerorna innehåller mängder med inställningar och parametrar, jag har bl a en D700, men när jag fotograferar är det ändå bara några grundläggande inställningar som används. Oftast kör jag med bländarförval för att jag vill ha koll på skärpedjupet, räcker inte tiden till blir det bara att öka ISO-värdet till acceptabel nivå.

Jag använder också auto-iso en del då jag vill ha koll på både skärpedjup och slutartid. Ställer in önskad bländare och slutartid i M-läget och låter kameran justera ISO allt efter behov. Då ställer jag också max-ISO på acceptabel nivå.

Jag fotar sällan med blixt och kör inga speciella bildinställningar. Fotar alltid i RAW och använder Nikons programvara för att titta på bilder och editera.

Kör alltid AF-on knappen, aldrig AF på avtryckaren.

/Frode
 

talpidae

Medlem
Det kan vara bra att veta vad du fotograferar, då blir det nog lättare att ge tips. Det skall finnas 1180 ägare av D700 på Fotosidan så här borde finnas en del samlad kunskap.

De digitala kamerorna innehåller mängder med inställningar och parametrar, jag har bl a en D700, men när jag fotograferar är det ändå bara några grundläggande inställningar som används. Oftast kör jag med bländarförval för att jag vill ha koll på skärpedjupet, räcker inte tiden till blir det bara att öka ISO-värdet till acceptabel nivå.

Jag använder också auto-iso en del då jag vill ha koll på både skärpedjup och slutartid. Ställer in önskad bländare och slutartid i M-läget och låter kameran justera ISO allt efter behov. Då ställer jag också max-ISO på acceptabel nivå.

Jag fotar sällan med blixt och kör inga speciella bildinställningar. Fotar alltid i RAW och använder Nikons programvara för att titta på bilder och editera.

Kör alltid AF-on knappen, aldrig AF på avtryckaren.

/Frode
tack för bra tips, jag använder den mest till mina reportage, är frilansjournalist och gillar helhten, text och bild. Jag gör mest jobb med människor, så det är ljus på rätt ställe, hud och snabba ögonblicksbilder som gäller. Det där när folk är som mest avslappade innan man börjat plåta. Använder aldrig blixt, så då är D700 bra med sitt höga iso-tal.
 

easyrider

Aktiv medlem
Det är några år sedan jag använde D700 ofta. Jag hade ett 17-35mm 2.8 som jag tyckte var fantastiskt. Det balanserar fint på huset. och är inte alltför klumpig. Fina färger också, detta är subjektivt förstås! Hitta ett sådant ex beg för 6000-7000 så lär du inte bli besviken. Kolla bara så att inte af-motorn håller på att haverera. Jag fotar alltid raw, af-on och så justerade jag ljusstyrkan på lcd så att den bättre matchade exponeringen (lcd-var en aning för ljus.) Även om du inte använder blixt så funkar det kanon att styra en extern blixt med den interna (ir-signal).

När jag först fick min D700 så inhandlade jag en del böcker och krånglade med inställningarna men efter ett år använde jag den ganska basic. Af-on, bländarförval, exponeringsexposition när det krävdes.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Var bor du Anna?

Du skrev utanför Göteborg, jag bor i Fristad (strax utanför Borås) och har bland annat D700. Har du lust/tid så kunde vi kanske sammanstråla och så kunde jag visa dig. Om du nu bor hyfsat nära vill säga ;-)
 

nalle9

Aktiv medlem
Jag har kört D700 sedan den kom.

Jag har ställt in kameran på följande sätt och använder det praktiskt taget alltid:

* Raw med full upplösning, inga jpg alls efterom jag använder Lightroom
* Fokus på AF-on med tummen, ingen AF på avtryckaren. Kontinuerlig fokus, ensam fokuspunkt
* Avtryckarprioritet, alltså att det säger klick när jag trycker på avtryckaren oavsett om kameran tycker att bilden är skarp eller inte
* Auto-ISO på max 6400 och längsta slutartid (det står kortaste i menyn) på 1/80. Centrumvägd ljusmätning.
* Inställningen som gör att man inte behöver hålla in en en knapp, tex exponeringskomp eller AE-lock för att kunna använda funktionen. Man duttar på knappen och kan sedan ratta med inställngen. Jag vet inte vad det där heter egentligen...
* Jag tror att jag har bytt rotationsriktning på rattarna också för att det passar mig bättre.
* I "Min meny" har jag lagt till snabbåtkomst till inställningar för Auto-ISO och för avtryckarfördröjning.
* Kameran i A-läge. ISO 200 i grunden. Bländare 2,8 på 24-70 och 14-24. Bländare 2 på 50 och 85 mm.
* Stängt av förhandsvisning av tagna bilder

Med de här inställningarna gör kameran praktiskt taget som jag vill vid nästan alla tillfällen. Den sköter all exponering och bilderna blir skarpa i "normala" situationer. Om jag vill justera exponering så använder jag exponeringskomp och / eller AE-lock. Jag har alltid tillgång till följande fokus vilket jag ofta använder vid porträtt med kort skärpedjup.

När jag plåtar längre telen justerar jag upp längsta slutartid i Auto-ISO-inställningen. När jag plåtar mer entusiastiskt med blixtar ställer jag kameran i M-läge och stänger av Auto-ISO i snabbmenyn.

Grym kamera på det hela taget!


Björn
 

talpidae

Medlem
Jag har kört D700 sedan den kom.

Jag har ställt in kameran på följande sätt och använder det praktiskt taget alltid:

* Raw med full upplösning, inga jpg alls efterom jag använder Lightroom
* Fokus på AF-on med tummen, ingen AF på avtryckaren. Kontinuerlig fokus, ensam fokuspunkt
* Avtryckarprioritet, alltså att det säger klick när jag trycker på avtryckaren oavsett om kameran tycker att bilden är skarp eller inte
* Auto-ISO på max 6400 och längsta slutartid (det står kortaste i menyn) på 1/80. Centrumvägd ljusmätning.
* Inställningen som gör att man inte behöver hålla in en en knapp, tex exponeringskomp eller AE-lock för att kunna använda funktionen. Man duttar på knappen och kan sedan ratta med inställngen. Jag vet inte vad det där heter egentligen...
* Jag tror att jag har bytt rotationsriktning på rattarna också för att det passar mig bättre.
* I "Min meny" har jag lagt till snabbåtkomst till inställningar för Auto-ISO och för avtryckarfördröjning.
* Kameran i A-läge. ISO 200 i grunden. Bländare 2,8 på 24-70 och 14-24. Bländare 2 på 50 och 85 mm.
* Stängt av förhandsvisning av tagna bilder

Med de här inställningarna gör kameran praktiskt taget som jag vill vid nästan alla tillfällen. Den sköter all exponering och bilderna blir skarpa i "normala" situationer. Om jag vill justera exponering så använder jag exponeringskomp och / eller AE-lock. Jag har alltid tillgång till följande fokus vilket jag ofta använder vid porträtt med kort skärpedjup.

När jag plåtar längre telen justerar jag upp längsta slutartid i Auto-ISO-inställningen. När jag plåtar mer entusiastiskt med blixtar ställer jag kameran i M-läge och stänger av Auto-ISO i snabbmenyn.

Grym kamera på det hela taget!


Björn
tack för det också. Har fått så mycket bra tips på en dag! Roligt.
 

talpidae

Medlem
Var bor du Anna?

Du skrev utanför Göteborg, jag bor i Fristad (strax utanför Borås) och har bland annat D700. Har du lust/tid så kunde vi kanske sammanstråla och så kunde jag visa dig. Om du nu bor hyfsat nära vill säga ;-)
Bor på Tjörn, men är rätt ofta i Göteborg, och därifrån är det inte så långt till Borås. Sammanstrålar gärna för lite tips.
 
ANNONS