Annons

Snabb hjälp behövs! Vad ska jag köpa för systemkamera? (Liten)

Produkter
(logga in för att koppla)

ettem

Avslutat medlemskap
Hej alla kunniga!

Jag behöver hjälp!
Imorgon ska jag åka iväg och jaga kamera. Mina krav är att den ska vara liten och väga lite och att den ska kunna filma samt hinna med att plåta min unge som ständigt rör sig i 180.

Jag har sedan tidigare en Nikon D50. På den har autofokus gått sönder och därmed har det blivit många suddiga ögonblicks bilder på ovan nämnda barn. Har som sagt tröttnat på det, och på att släpa runt på den eftersom den är rätt stor (enligt mina mått).

Så en liten kompakt grej vore något. Tips mottages TACKSAMT!

Kan en förresten använda samma objektiv på små kameror som till D50n, om det är en Nikon dvs?
 

eskil23

Aktiv medlem
De flesta "små" systemkameror är spegellösa och på dem går det att använda de flesta objektiv från större systemkameror om man köper till en lämplig adapter.

Om det är Nikon du är ute efter så har de en serie kompakta systemkameror som heter Nikon1 och adaptern som du behöver till dina gamla objektiv heter FT-1.
 

ettem

Avslutat medlemskap
Det måste inte vara en Nikon. Tänkte bara att det skulle vara bra att kunna använda mina objektiv. Vad finns det annars för bra märken när det gäller kompakta systemkameror? Under 5000 behöver den kosta!
 

eskil23

Aktiv medlem
Små systemkameror är sällan lika greppvänliga som "riktiga" systemkameror, så om man sätter på objektiv för större kameror på dem så blir ergonomin snabbt lidande. Jag brukar ha en Nikon1 J3 med ett 16-85 mm som komplement till min D7100 när jag har mitt Sigma 150-500 mm på den. Tvärt emot vad man kan tro så är D7100/150-500 lättare att använda handhållen än J3/16-85 eftersom det inte finns något vettigt sätt att hålla i den kombinationen.
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Små systemkameror är sällan lika greppvänliga som "riktiga" systemkameror,
Sant, men det innebär ju inte att det inte finns greppvänliga spegellösa. Panasonics G-serie t.ex. är hur greppvänlig som helst... :)

Jag brukar ha en Nikon1 J3 med ett 16-85 mm som komplement till min D7100 när jag har mitt Sigma 150-500 mm på den. Tvärt emot vad man kan tro så är D7100/150-500 lättare att använda handhållen än J3/16-85 eftersom det inte finns något vettigt sätt att hålla i den kombinationen.
Säger inte det mer om just den kombinationen än om spegellösa kamerors greppvänlighet i allmänhet?
 

eskil23

Aktiv medlem
Sant, men det innebär ju inte att det inte finns greppvänliga spegellösa. Panasonics G-serie t.ex. är hur greppvänlig som helst... :)


Säger inte det mer om just den kombinationen än om spegellösa kamerors greppvänlighet i allmänhet?
Det säger något om J3:ans (avsaknad av) greppvänlighet. Med Nikkor1 objektiv på uppför den sig som en typisk kompaktkamera som man helst håller mellan tummen och pekfingret. Panasonic G är greppvänligare, men den är å andra sidan inte så mycket mindre än en DSLR.

Jag förstår inte varför ingen har tillverkat en digitalkamera med ett lika bra grepp som videokameror har.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall kameran både vara liten (mindre än D50) OCH ha snabb autofokus för att hänga med springande barn är det nog Nikon 1 serien som gäller. Sensorn är liten, så bättre prestanda än D50 i sämre ljus får du inte trots att D50 nu har många år på nacken. Jag skulle föreslå Nikon 1 V1 i sådant fall och den finns i paket med 10-30 (motsv 27-81mm) på Dustin för 2500:-. Det enda tollbehör jag föreslår är blixten SB-N5 som är ganska kraftfull men kompakt då den använder kamerans batteri för ström. Varför jag föreslår den är att efterföljaren V2 är mycket dyrare och erbjuder inte så mycket mer för pengarna och att de andra 1 kamerorna i serien (J och S) inte har sökare (EVF) så svårt att använda i solljus samt att de endast har elektronisk slutare som begränsar synktiden till 1/60 sek - för lite för upplättningsblixt. V1 har synktid på 1/250 sek och SB-N5 går att studsa - nödvändigt för behaglig blixt inomhus.

Kolla annars blocket, Fagersta 20/12 med ett stort Nikon 1 paket för 5000:-. Bara PD 10-100 kostar nästan 6000:- i butik. Hela kitet kostar då 5000:-. Om personen postar via blocketpaketet har du en dags ångertid och risken att bli blåst är liten.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Jag är också gammal Nikon-fotograf, men jag tycker ditt inlägg har Canon 100D skrivet över sig. Den är väldigt liten, men ändå "en riktig" systemkamera med riktigt bra autofokus.

Inga spegellösa utom nämnda Nikon 1 och Olympus E-M1 är något vidare på följande "irrationell" fokus.

Har du bara 18-55:an till D50:n, sälj det på Blocket, och köp ett kit med 100d och antingen 40mm STM eller 18-55 STM.

Annars som sagt Nikon 1.

(PS: har du kollat med en kompis objektiv och hus om det är ditt objektiv eller ditt hus som är trasigt?)
 
ANNONS