Annons

Reparationskostnad 24-70 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Memaa

Aktiv medlem
Lite osäker på vad detta passar in under för kategori så testar! Stativet med min D800+ 24-70 2.8 tippade tyvärr över på en klippa igår. Kameran klarade sig som tur var men objektivet fick sig en smäll, förutom det krossade motljusskyddet så krånglar zoomen nu. Det är framförallt mellan 28-24 som det blir riktigt trögt och man får kämpa. Såg den har videon (https://www.youtube.com/watch?v=0tYLKFUWP68) och ser ut som samma fel (dvs zoomringen) också att zoomen går normalt om man vänder objektivet upp och ner. Någon som har bytt zoomringen på Nikons verkstad och har en aning på ett ungefär vad en sådan reparation kan kosta? Eller har någon annan aning om vad som kan vara sönder?

Tack på förhand och trevlig sommar!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Haft liknande problem. Men Nikon sa att bajonetten var spräckt.
5500 kr om jag kommer ihåg rätt. Slutsumman 1500 i självrisk till försäkringsbolaget.
O nu funkar den
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Någon som har bytt zoomringen på Nikons verkstad och har en aning på ett ungefär vad en sådan reparation kan kosta? Eller har någon annan aning om vad som kan vara sönder?
...
Det är oerhört vanskligt att försöka gissa sig fram till vad en reparation av det här slaget kostar.
Mitt förslag är att du kontaktar Nikons serviceverkstad och begär att få ett kostnadsförslag.

Blir det för dyrt att reparera objektivet. Så behöver du enbart betala för själva kostnadsförslaget.
Väljer du att reparera det. Så ingår kostnadsförslaget i totalkostnaden.
 

Loba

Aktiv medlem
Det är oerhört vanskligt att försöka gissa sig fram till vad en reparation av det här slaget kostar.
Mitt förslag är att du kontaktar Nikons serviceverkstad och begär att få ett kostnadsförslag.

Blir det för dyrt att reparera objektivet. Så behöver du enbart betala för själva kostnadsförslaget.
Väljer du att reparera det. Så ingår kostnadsförslaget i totalkostnaden.
Detta är rätt taktik. Min reparation gick på 8500 tusen kr.Dom bytte stammen i objektivet.
Numera har jag drulleförsäkring. Så priset kan hamna hur som helst
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Numera har jag drulleförsäkring.
Det innebär inte automatiskt att du får ngn ersättning från försäkringsbolaget. Ersättningsgraden beror på åldern och försäkringsbolagets värdering.
Mitt objektiv var nytt, knappt ett år gammalt. Tyvärr gjorde jag misstaget att handla av en som kallar sig Camera Corner i USA. Jag fick varken ett riktigt kvitto eller den viktiga gula lappen som är Nikons garantilapp. Hade jag haft den så hade Nikon stått för fiolerna.

Numera har jag den försäkring som erbjuds genom Fotosidan. Föråldringsvillkoren är betydligt bättre än mitt vanliga försäkringsbolag. Ngt dyrare men som sagt var, bättre villkor.
 

snap01

Aktiv medlem
Detta är rätt taktik. Min reparation gick på 8500 tusen kr.Dom bytte stammen i objektivet.
Numera har jag drulleförsäkring. Så priset kan hamna hur som helst
Lagade min där dom bytte stammen gick oxå på runt 8500 o om jag minns rätt har dom två prisklasser för reparation på den har man tur hamnar man på 3900 annars är det 8500. Optiken blev som ny o en ny kostar runt 14 det lönar sig att laga.
 

snap01

Aktiv medlem
Det innebär inte automatiskt att du får ngn ersättning från försäkringsbolaget. Ersättningsgraden beror på åldern och försäkringsbolagets värdering.
Mitt objektiv var nytt, knappt ett år gammalt. Tyvärr gjorde jag misstaget att handla av en som kallar sig Camera Corner i USA. Jag fick varken ett riktigt kvitto eller den viktiga gula lappen som är Nikons garantilapp. Hade jag haft den så hade Nikon stått för fiolerna.

Numera har jag den försäkring som erbjuds genom Fotosidan. Föråldringsvillkoren är betydligt bättre än mitt vanliga försäkringsbolag. Ngt dyrare men som sagt var, bättre villkor.
Den oftast bästa försäkringen för privatperson är specialförsäkring då betalar du endast runt 2-3% på försäkringsvärdet på din utrustning o den gäller i hela världen utan tillägg o självrisken var 1000 kr. Men har du inte massa utrustning så kan du oftast bara ha en större hemförsäkring men nackdel där är värdeminskning som går enligt tabeller. Kör du en specialförsäkring så går den efter värdering o då betalar du för rätt värde o får rätt vid skada.
 
ANNONS