Annons

Horisontella linjer i foton? Vintage objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

WalidF.

Medlem
Hej!

Jag har nyligen köpt en Lumix G7, och även lekt runt med gamla linser. Nu har jag köpt en lins för 200 kr (SMC Pentax-M f1.7 50mm) och en adapter (PK -> M4/3) och den filmar jättefint.

När jag satte in linsen i kameran så kunde jag inte fota, för den förstod inte att linsen var där. Satte på att man kan ta kort utan lins i Custom, och nu kan jag fota och filma.

Men en sak som är underlig är att när jag fotar med låg shutter speed (1/100-1/600), så dyker det upp fula horisontella linjer som det brukar när strömmen till ljusen i huset hamnar i resonans med shutter speed för filmer, men hur kan det bli så när jag bara tar kort?

Linjerna försvinner när jag har högre shutter speed än 1/60.

Skulle vilja veta om det finns något sätt jag kan ta kort med lägre exponeringstid än 1/100 inomhus, utan dessa horisontella linjerna. Har inte testat om jag får dessa utomhus, ska göra det imorrn!



Tack för svar.
W.
 

Bilagor

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Detta beror på att du har den Elektroniska slutaren på istället för den vanliga Mekaniska. Det går att ändra i menyer och snabbknappar, exakt var på en G7 vet jag inte då jag själv har en GX7. "Tyst läge" ger samma symptom eftersom den då också byter till den elektroniska slutaren.
 

trax

Aktiv medlem
Håller med ovan, ser ut som du har en belysning i rummet som skapar detta, typ lysrör eller vissa ledlampor. Tippar på att du inte får det utomhus.
 

WalidF.

Medlem
Detta beror på att du har den Elektroniska slutaren på istället för den vanliga Mekaniska. Det går att ändra i menyer och snabbknappar, exakt var på en G7 vet jag inte då jag själv har en GX7. "Tyst läge" ger samma symptom eftersom den då också byter till den elektroniska slutaren.
Du är BÄST! Tack!! Funkar perfekt.

trax & VisualD: Tack för svaren! Jag tror att belysningen gör att det blir så när man har elektronisk slutare, och när man filmar i vissa slutartider. Haft det problemet tidigare med film, men nu funkar allt perfekt.

Tack alla. :)

Mvh,
W.
 
ANNONS