Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarkamera max 5000 kr (fiskar/räkor)

Produkter
(logga in för att koppla)

jmycarlsson

Ny medlem
Jag har tänkt att införskaffa en kamera som jag ska använda främst för att fota fiskar/räkor/akvaristik. Möjligen även lite porträtt. Har dock ingen större kameravana och därav ingen större koll på marknaden. Tänkte därför försöka ta hjälp av er. Jag vill ha en väldigt nybörjarvänlig kamera som inte kräver att man ska kunna alla settings för att få en bra bild. Kommer som sagt fota fiskar/räkor och lite porträtt/selfies. Budget ca max 5000 kr. Ser dock gärna att det hamnar runt 2000-4000 kr.
 

Alf-P

Medlem
Akvariefoto

Hej

Jag plåtar själv en hel del akvariefisk, och vet av erfarenhet att det krävs bra utrustning, men framför allt en väldig massa tålamod för att få de bilder man vill ha :)

Mitt förslag är att jaga begagnad utrustning, både kamera, objektiv och blixtar/belysning.
Framförallt räkor är små, och då kan man använda ett makroobjektiv (runt 100 mm) tillsammans med försättslinser för att få den förstoring man vill ha.

Att få ihop utrustningen för 2000-5000 kronor är dock inte helt enkelt!
Mitt förslag är att försöka låna ytrustning för att testa dig fram.

Tipset att använda undervattenskamera fick jag också i början, men det funkade inte alls eftersom alla djur jag försökte fotografera försvann så snart jag rörde kameran eller handen det minsta.

Om du har möjlighet att beöka mig utanför Landskrona så ger jag gärna lite tips och "hands on" :)
(Kan inte se i din profil var du bor).

Lycka till med letandet efter utrustning!
 
ANNONS