Annons

Autofokusen har dött. Canon 50mm 1.4.

Produkter
(logga in för att koppla)

benake

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har ett Canon 50mm 1,4 där autofokusen har lagt av.
Det är för dyrt att lämna in och få det reparerat och efter att ha köpt det relativt billigt så har jag tänkt chansa att se om jag kan laga det själv. Det finns många reparationsvideos i ämnet eftersom det verkar vara ett ganska vanligt problem.

Det verkar som att det oftast är ett av två fel.
Endera har objektivet fått sig en smäll och en inre del har blivit böjd eller så har själva motorn till autofokusen lagt av.

Min fråga är om det är någon av er som har något tips om hur man ska kunna veta vilket fel som är gällande innan man öppnar objektivet?

Är det någon som har koll på detta?

Mvh
Olle
 

apersson850

Aktiv medlem
Mitt fungerar fortfarande, så jag har inte någon egen erfarenhet av det här.

Men om motorn är död hörs förstås aldrig något. Däremot borde själva fokuseringen kännas som vanligt.
Om något mekaniskt är snett, eller en kuggkrans delvis renrakad, borde det i alla fall i något läge kunna förnimmas ett futilt surrande från motorn. Samtidigt kan man tänka sig att den manuella fokuseringen kan kännas "taggig", alltså inte ha samma motstånd överallt.

Notera att alltid ha ett styvt (typ Canons eget) motljusskydd monterat, rättvänt, på objektivet.
 

PMD

Aktiv medlem
Och just för EF 50mm f/1.4 är det viktigt att inte ha ett motljusskydd som man skruvar fast i filtergängan. Originalmotljusskyddet monteras med bajonettfattning i ett fäste som sitter i den del av objektivet som inte sitter ihop med AF-motorn. Sålunda skyddar det motljusskyddet AF-motorn mot stötar vilket inte ett motljusskydd som är monterat i filtergängan gör. (Det finns antagligen piratmotljusskydd som också monteras med bajonettfattning om man inte vill betala dyrt för ett original).

Jag råkade dänga in mitt EF 50mm f/1.4 ganska rejält i väggen en gång. Motljusskyddet räddade objektivet.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, det finns styva tredjepartsmotljusskydd som monteras på samma sätt som Canons eget. Jag har ett, så det vet jag.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Mitt 50mm/1,4 har också slutat fokusera. Har inte fått sig någon smäll vad jag känner till och rättvänt originalmotljusskydd har alltid suttit på.

Under en tidsperiod fungerade autofokusen i viss mån, den kunde inte passera en närgräns, så då fick man fokusera manuellt förbi den gränsen.
Därefter ”läkte” den och kunde fokusera felfritt ett tag, men nu verkar det som att autofokusen har gett upp helt.

Jag kan dock inte komma med något tips om hur du fixar detta, utan jag är också intresserad av vad du kommer fram till.
 

apersson850

Aktiv medlem
AF kan förstås haverera på mer än ett sätt. Motljusskyddet minskar risken för att stötar mot objektivets främre rörliga del orsakar skador på fokuseringsmekaniken.
 

Ventures

Aktiv medlem
Med så många instruktionsvideos är det väl bara att fatta skruvmejseln. Om man har tålamodet.
Man brukar behöva gänglås (locktite) och ibland fett av rätt sort vid ihopmonteringen av objektiv.
 
ANNONS