Annons

Vågar man importera saker som går med Postnord längre?

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
jag har inget problem att beställa i sverige om varan finns men den är slut o jag hittade samma utomlands o där fanns den på lager. Beställde paket på väg på en gång förväntan leverans för 3 veckor sedan. Så förra veckan kom ett brev från fantastiska postnord med att jag ska betala 116 kr i avgift för tull o postnords avgift.

Inga problem med det heller däremot ska dom inte fördröja mitt paket med till dags dato ca 6 veckor. Jag behöver mitt l fäste till min nikon D850.

Om jag skötte mina bildleveranser som postnord sköter sin leverans till mig skulle jag inte ha några kunder.

Har dom inga skyldigheter att sköta en leverans inom någon tid överhuvudtaget? när jag några få gånger förut beställt utomlands har det tagit max 1 vecka. Hur ska man kunna undvika postnord? Jag har inte bett om dom någon gång utan denna gång så lyckades dom blanda sig in i min leverans o försenar allt. Har fortfarande inte fått något snart 7 veckor sent.
 

iSolen.se

Guest
Jag har köpt från Kina (Laowa) nyligen.

Förvisso har DHL mindre volymer och ett system i drift sedan länge, så det är inte rättvist att jämföra mot PostNord som ju åkt på att hantera alla Kina-försändelser oavsett värde. Så här gick det:

11/4, 16:57 meddelar DHL som hämtning hos leverantör
12/4; 17:18 landade det i Lepzig
13/4; 05:48 lämnade det Köpanhann fvs t Arlanda
13/4; 07.45 var det inklarerat, momsat i Sverige och låg för utkörning till ombud (DHL ger ju ett sms med frågan om dörr- eller ombudsleverans)
13/4; 18.02 kvitterade jag ut det i närliggande ombud.

Det gick på 50:- USD för frakten istället för post och fraktfritt.

Så helgen var räddad!

-J!

Jag beställde grejer med DHL från USA...DHL lämnade över till PostNord vid gränsen och PostNord vägrade leverera hem.

DHL måste väl ändå ha större volymer än PostNord? De är ju globala.
 

PMD

Aktiv medlem
Trots alla nyhter om PostNord i media så verkar inte folk ta till sig vilka enorma mängder som de måste hantera. En hantering som dessutom förmodligen är helt manuell, tänker alla dessa försändelser från asien.
https://www.dn.se/ekonomi/postnord-skickar-tillbaka-400000-paket-till-kina/
Med detta sagt så vill jag inte förringa någons sura väntan på sina beställda grejer utan mer att man skall ha förståelse för att det tar tid.
Man bör inte skälla på Postnord så mycket när det gäller det här debaclet. Det var finansministern som såg till att Postnord tvingades genomföra förändringen på alldeles för kort tid.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Jag beställde grejer med DHL från USA...DHL lämnade över till PostNord vid gränsen och PostNord vägrade leverera hem.

DHL måste väl ändå ha större volymer än PostNord? De är ju globala.

Tror absolut anstormningen av småpaket av postbefordran för några USD är större än DHL's volymer till Sverige.

Kopplingen DHL-PostNord är skum.
Jag har köpt kläder från Tyskland med DHL där jag inte fick sms om att välja leverans dörr/ombud och det gick till PostNordombudet ("eftersom ingen var hemma" - men inga spår i snön). Det tog 3 dagar extra. I Stockholmsområdet..

Det kan vara olika försändelsesätt, jag pröjsade för Express Courier (DHL Express) i det som kom i fredags, men även förra Kinaimporten via DHL gick inte vis PortNord och det var "normal" DHL-frakt.

-J!
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Sitter i samma sits. Ankom till Sverige 1 mars. Betalade all tull/moms/avgift så fort dom begärde det, 23 mars för att vara exakt. 6 veckor efter ankomst till Sverige ligger paketet fortfarande någonstans och skräpar utan att ha levererats.
Man får bara snällt vänta på att någon ska få tummen ur och leverera, någon gång, i år får man väl hoppas, om man har tur.

Heja Postnord.


jag har inget problem att beställa i sverige om varan finns men den är slut o jag hittade samma utomlands o där fanns den på lager. Beställde paket på väg på en gång förväntan leverans för 3 veckor sedan. Så förra veckan kom ett brev från fantastiska postnord med att jag ska betala 116 kr i avgift för tull o postnords avgift.

Inga problem med det heller däremot ska dom inte fördröja mitt paket med till dags dato ca 6 veckor. Jag behöver mitt l fäste till min nikon D850.

Om jag skötte mina bildleveranser som postnord sköter sin leverans till mig skulle jag inte ha några kunder.

Har dom inga skyldigheter att sköta en leverans inom någon tid överhuvudtaget? när jag några få gånger förut beställt utomlands har det tagit max 1 vecka. Hur ska man kunna undvika postnord? Jag har inte bett om dom någon gång utan denna gång så lyckades dom blanda sig in i min leverans o försenar allt. Har fortfarande inte fått något snart 7 veckor sent.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Ja du tycker det gör det inte omöjligt tyvärr. Dyraste prylen jag kvitterade ut via sms var förra året då jag köpte en A7R2. Bad dom lämna paketet på tomten.

Tillägg: det är inte PostNord man kan göra detta med.

/Stefan
Vad jag tycker har inte så mycket att göra med den situationen eller motiveringen till villkoren jag beskriver.

Men, det verkar vara en leverantör med ballar av stål, vilket företag är det som gör så rutinmässigt och enligt villkor?

Hur hanterar de reklamationer där mottagaren hos varans avsändare bestridit en faktura med motiveringen, a: har inte beställt varan b: har inte sett paketet c: har inte kvitterat paketet.

Det inte en frågå om "om?" eller ens om "när?" utan snarare om hur "ofta?".
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det verkar vara en leverantör med ballar av stål, vilket företag är det som gör så rutinmässigt och enligt villkor?

Hur hanterar de reklamationer där mottagaren hos varans avsändare bestridit en faktura med motiveringen, a: har inte beställt varan b: har inte sett paketet c: har inte kvitterat paketet.

Det inte en frågå om "om?" eller ens om "när?" utan snarare om hur "ofta?".
Ingen aning. Har inte haft problem än så länge. Rätt ofta jag gjort så med sms på mina tavlor från Bestcanvas. Vissa har faktiskt blivit kantstötta och tavlorna skadade. Reklamation gjordes då direkt till Bestcanvas.
Men håller med ballar av stål! :)
Det bör såklart ses över hur de sköter reklamation. De kanske inte har några på sig så därför de kör på detta vis.
Men jag gillar att de ringer upp och kollar om man är på plats. Det underlättar/effektiviserar mitt och deras jobb.

/stefan
 

Sabud

Aktiv medlem
Postnord suger!

Beställde ett monsterpaket från tyskland strax före jul som felsorterat hamnade hos ICA i Segeltorp. Ingen avisering utan jag var tvungen att spåra paketet själv. Ringde postombudet och fick bekräftat att det stora paketet hade tre tydliga adresslappar med min Åkersberga-adress....??

På min fråga om varför Postnord inte snabbt (och enkelt) åtgärdat sitt misstag fick jag svaret att det inte var möjligt utan att avsändaren var tvungen att fylla i ett dokument gällande överförande av ägarrätt. Laddade ner dokumentet som var fullt med frågor varav några märkliga samt på svenska. Jag åkte tur och retur Åkersberga -Segeltorp och hämtade paketet.

Häromdagen fick jag informationen från Postnord att betala 117,9 kronor i moms och avgifter för ett litet brev från Japan som jag betalat 235,08:- för (Paypal). Nåväl, På Postnords sida för inbetalning av moms råkar jag ut för att betalningstjänsten (Svea ekonomi) inte fungerar, har försök ett par gånger och har även bett om hjälp via Postnords kundtjänst vid två tillfällen. Har gått en vecka nu utan svar och snart går paketet i retur.

Har handlat på nätet i 30 år men aldrig blivit behandlad av något företag som med Postnord.

/Stephan
 

iSolen.se

Guest
Ingen aning. Har inte haft problem än så länge. Rätt ofta jag gjort så med sms på mina tavlor från Bestcanvas. Vissa har faktiskt blivit kantstötta och tavlorna skadade. Reklamation gjordes då direkt till Bestcanvas.
Men håller med ballar av stål! :)
Det bör såklart ses över hur de sköter reklamation. De kanske inte har några på sig så därför de kör på detta vis.
Men jag gillar att de ringer upp och kollar om man är på plats. Det underlättar/effektiviserar mitt och deras jobb.

/stefan
Tavlor har ju bara värde för dig så där kan du ju göra hur som helst.

Inte lägger ett ombud en ny digitalkamera på gräsmattan framför huset och knappast du heller.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tavlor har ju bara värde för dig så där kan du ju göra hur som helst.

Inte lägger ett ombud en ny digitalkamera på gräsmattan framför huset och knappast du heller.
Som jag skrev. Den dyraste saken jag kvitterat ut med sms var en Sony A7R2, sprillans ny från affär. Hoppas du klassar den som en ny digitalkamera.

Tillägg: Tavlor värda 8-10000kr i enbart Printningskostnad är inte småpotatis.

/stefan
 

iSolen.se

Guest
Man bör inte skälla på Postnord så mycket när det gäller det här debaclet. Det var finansministern som såg till att Postnord tvingades genomföra förändringen på alldeles för kort tid.
Det är trots att de själva som gjort en generös tolkning av lagen som faktiskt inte ändrats.

Sen kan man ju klaga på tullverket men de kanske inte tyckte småpaket var viktiga förrän de började välla in, om de ens var medvetna om vad PostNord höll på med.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är trots att de själva som gjort en generös tolkning av lagen som faktiskt inte ändrats.
Ja, Posten borde förstås aldrig ha eldat på kinabeställningsbrasan genom att låta bli att ta ut tull och moms för billiga försändelser, men när de nu fick instruktioner att ändra på det så borde de ha fått mer tid på sig att få till ett fungerande system. Förmodligen hade det varit bättre för alla, inklusive statskassan.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det som jag har svårt att förstå i sammanhanget är varför det skall ta så lång tid att leverera efter att försändelsen tullklarerats och avgifterna betalats. Jag skickade ett paket i fredags med PostNord till Örebro och det har redan kommit fram. Varför kan inte PostNord leverera ett annat paket, nämligen mitt importpaket, som bara skall gå inrikes nu? Det kan ju knappast vara annorlunda än det jag skickade och som redan kommit fram.
 

iSolen.se

Guest
Ja, Posten borde förstås aldrig ha eldat på kinabeställningsbrasan genom att låta bli att ta ut tull och moms för billiga försändelser, men när de nu fick instruktioner att ändra på det så borde de ha fått mer tid på sig att få till ett fungerande system. Förmodligen hade det varit bättre för alla, inklusive statskassan.
"Ändra på det" - de skulle ju ha gjort det hela tiden.

PostNord borde dessutom reagerat för länge sedan när paketen började välla in.

Det var väl DN som uppmärksammade högarna med paket. PostNord måste vetat om detta långt tidigare men gjorde inget.
 

iSolen.se

Guest
Det som jag har svårt att förstå i sammanhanget är varför det skall ta så lång tid att leverera efter att försändelsen tullklarerats och avgifterna betalats. Jag skickade ett paket i fredags med PostNord till Örebro och det har redan kommit fram. Varför kan inte PostNord leverera ett annat paket, nämligen mitt importpaket, som bara skall gå inrikes nu? Det kan ju knappast vara annorlunda än det jag skickade och som redan kommit fram.
Kanske för att de ligger i ett lager med 800 000 andra paket.
 

PMD

Aktiv medlem
Det som jag har svårt att förstå i sammanhanget är varför det skall ta så lång tid att leverera efter att försändelsen tullklarerats och avgifterna betalats.
Jag misstänker att det helt enkelt är överbelastning. Med underbemanning och rutiner och system som inte är intrimmade så går det helt enkelt inte fortare.
 

iSolen.se

Guest
Och eftersom de inte gjorde det så fick de instruktioner om att ändra på det. Det är väl ganska välkänt hur den här situationen uppkom?
Ja men de är inte utan skuld, de borde gjort rätt från början och hade bättre möjligheter än någon annan att se vad som hände och om de tvekat kunde de rådgjort med sin övervakningsmyndighet. Att de blev stressigt. Tråkigt men det gick ju så långt att det blev regeringsnivå och panik. En viss minister såg miljarder oskattat och så kunde man ju inte ha det.
 
ANNONS