Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Updatering firmware Sony A9?

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Väntar varje dag på mail från Sony med länk till denna spännande uppdatering. Vad jag vet ska den komma 'under mars'. Någon som vet mer?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu har den tydligen släppts

Det finns ju en del som lägger ut videos nu och kommenterar den nya A9 FW. Jag öppnade en och jag undrar om inte detta är den sämsta teknikvideo jag sett på länge. Helt fascinerande dålig. Jag undrar om inte den killen överskattar folks tålamod en del:

https://www.youtube.com/watch?v=wC-crGTLl_4

Det är nog bättre att lyssna på Mark Galer´s video istället:

https://www.youtube.com/watch?v=4KbxJ6EbZJE

OBS! Verkar som om man måste göra en backup av sina gamla inställningar (eller skriva ner dem kanske) för den nya skriver tydligen sönder alla inställningar folk gjort samt allt man mappat upp på externa knappar och Fn-menyn.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Japp det stämde. Sony var tydligen inte snabba nog att maila mig. Laddar ner nu och uppdaterar imorgon. Spännande.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hur fungerar det annars från tillverkarna med en sådan uppdatering och då tänker jag på nya köpare av kameran och då nyare batcher av A9, låt säga att någon köper en A9 under kommande sommar, ser Sony då till från fabrik att implementera denna nya FW, det vore ju bra kan man tycka.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hur fungerar det annars från tillverkarna med en sådan uppdatering och då tänker jag på nya köpare av kameran och då nyare batcher av A9, låt säga att någon köper en A9 under kommande sommar, ser Sony då till från fabrik att implementera denna nya FW, det vore ju bra kan man tycka.
Det gör de nog. De har väl inga skäl att inte leverera det bästa de kan. Problemet är väl bara det som ligger i kanalen redan och det som byter ägare på andrahandsmarknaden.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det gör de nog. De har väl inga skäl att inte leverera det bästa de kan. Problemet är väl bara det som ligger i kanalen redan och det som byter ägare på andrahandsmarknaden.
När jag köpt ny kamerautrustning så de som producerats efter ny firmware släppts har det förinstallerat. De som legat på butikernas hylla är såklart inte uppdaterade.
De och alla som inte har senaste firmware behöver ju inte gå till nån butik/serviceställe utan kan göra det hemma.
Värre är det ju på exempelvis blixtar eller objektiv som inte stöds av USB-docka. Vill man ha senaste då så får man lämna in sakerna på service.

/Stefan
 

Bengf

Aktiv medlem
Ej begagnade A9 utan osålda på hyllorna, då slipper man i alla fall att spara inställningar som verkar en aning bökigt att joxa med, bara att köra FW enligt instruktionerna. Så inte eller Scandinavian photo gör i ordning till senaste FW med kvarvarande kameror på hyllan, eller gör dom det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
När jag köpt ny kamerautrustning så de som producerats efter ny firmware släppts har det förinstallerat. De som legat på butikernas hylla är såklart inte uppdaterade.
De och alla som inte har senaste firmware behöver ju inte gå till nån butik/serviceställe utan kan göra det hemma.
Värre är det ju på exempelvis blixtar eller objektiv som inte stöds av USB-docka. Vill man ha senaste då så får man lämna in sakerna på service.

/Stefan
Sigma har ju sin objektivdocka vet jag men Sony-objektiven tror jag att jag uppdaterat via kameran någon gång om jag inte missminner mig för det var så länge sedan. Någon annan kan kanske bekräfta detta eller dementera om de vet bättre.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Sigma har ju sin objektivdocka vet jag men Sony-objektiven tror jag att jag uppdaterat via kameran någon gång om jag inte missminner mig för det var så länge sedan. Någon annan kan kanske bekräfta detta eller dementera om de vet bättre.
Har aldrig uppdaterat Sonyobjektiv. Men tamron uppdaterades mha kamerahuset.

/Stefan
 

afe

Aktiv medlem
Värre är det ju på exempelvis blixtar eller objektiv som inte stöds av USB-docka. Vill man ha senaste då så får man lämna in sakerna på service.

/Stefan
Jag använder blixtar från Godox (som känns minst lika bra kvalitetsmässigt som de originalblixtar jag ägt från Nikon, Canon och Sony). De är försedda med USB-kontakt och är lätta att uppdatera via dator.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag använder blixtar från Godox (som känns minst lika bra kvalitetsmässigt som de originalblixtar jag ägt från Nikon, Canon och Sony). De är försedda med USB-kontakt och är lätta att uppdatera via dator.
Ja blir väl vanligare med nyare modeller som kommer ut, men alla som redan är ute har inte den lyxen.

/Stefan
 

ztenlund

Aktiv medlem
När jag köpt ny kamerautrustning så de som producerats efter ny firmware släppts har det förinstallerat. De som legat på butikernas hylla är såklart inte uppdaterade.
De och alla som inte har senaste firmware behöver ju inte gå till nån butik/serviceställe utan kan göra det hemma.
Värre är det ju på exempelvis blixtar eller objektiv som inte stöds av USB-docka. Vill man ha senaste då så får man lämna in sakerna på service.

/Stefan
I en del fall går sådana uppdateringar att göra via kamerahuset, åtminstone om man har originalprylar. Nikon har några sådana blixtar t ex, givet att man har ett någorlunda sentida kamerahus.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag använder blixtar från Godox (som känns minst lika bra kvalitetsmässigt som de originalblixtar jag ägt från Nikon, Canon och Sony). De är försedda med USB-kontakt och är lätta att uppdatera via dator.
Såg att även Nissin i700 med Air 1 commandern nu finns för Fuji. Den har ju funnits för Nikon, Canon och Sony i över tre år nu och jag gillar den skarpt. Var nog en av de första radioblixtarna som fanns för Sony och den fanns ett bra tag innan Sony kom med sina.

https://www.dustinhome.se/product/5011038823/di700a-fuji-inkl-commander-air-1?ssel=false&LGWCODE=5011038823;89813;5443&gclid=EAIaIQobChMInq2DsN2g4QIVUuWaCh3qhQLzEAQYAiABEgJPh_D_BwE

Jag fattar inte hur den ska uppdateras (har ingen USB i alla fall) men på något sätt måste det väl gå men med ett pris på ca 2500 spänn så får jag väl köpa en ny om det skulle behövas och inte skulle gå.:) - blir ju ändå billigare än att köpa Sony-grejor som jag ändå inte vet skulle tillföra något.

Håller med om kvaliteten på dessa tredjepartsblixtar är förvånansvärt hög för pengarna och jag uppskattar att den zoomar och justeras automatiskt för att lysa ut den brännvidd man för tillfället har inställd eller monterad på kameran (förutsatt att man använder objektiv som kan kommunicera med kameran förstås).
 

afe

Aktiv medlem
Såg att även Nissin i700 med Air 1 commandern nu finns för Fuji. Den har ju funnits för Nikon, Canon och Sony i över tre år nu och jag gillar den skarpt. Var nog en av de första radioblixtarna som fanns för Sony och den fanns ett bra tag innan Sony kom med sina..
Hur länge Nissin har funnits för Fuji är inte så intessant för oss som kör med Godox som funkar för i princip alla kameror. Det räcker med en sändare som passar kameran så kan man köra med alla deras TTL-blixtar (även icke-TTL, men då blir det förstås manuellt).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hur länge Nissin har funnits för Fuji är inte så intessant för oss som kör med Godox som funkar för i princip alla kameror. Det räcker med en sändare som passar kameran så kan man köra med alla deras TTL-blixtar (även icke-TTL, men då blir det förstås manuellt).
Nää det är det ju inte för ni har ju redan gjort ert val men det kanske finns andra som inte gjort det och nu har ju de bara lite mer att välja mellan. Det är bra grejor till överkomliga priser.

Det viktiga är ju inte att den fungerar för "i princip" alla kameror utan för just det system man själv har och Nissins blixtar är anpassade för de egenheter som finns i de olika systemen och det finns varianter även för Nikon och Canon också som anpassats till de systemen också.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jätte bra med FW som kan hålla liv i äldre kameror och att som det verkar nu att man inte byter modell så ofta. Hade nog hoppats att Sony ändå skulle komma med en något större variant, man kommer till en viss vikt och storlek som ändå innebär att man bär kameran hängande runt halsen, fina kamera remmar gör att något hg extra inte får så stor betydelse.
 
ANNONS