Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DN fick rätt mot Skyttedal

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Så jätteolika dömde de väl inte? Är det något annat än bedömningen av vilka av bilderna som omfattas av 23 § i URL som skiljer?
Nej, såvitt jag förstår är skillnaden att överdomstolen säger att alla tio bilder var okej att publicera, medan den lägre domstolen ansåg att bara de bilder som föreställde Ebba Busch med israeliska vapen var okej.

När den tidigare domen kom beskrevs den i flera fall som att ”DN förlorade” fast det i verkligheten var tvärtom.
 

martinot

Aktiv medlem
Järnrörsfilmen släpptes år senare och så även bilderna från Skyttedals fejja.
Ok. Så egentligen så kan det vara så att bilder aldrig slutar vara "nyhetsvärde", även om de är hur gamla som helst (som jag förstår det)? Dvs. om man alltid kan komma upp med ett argument att det är intressant att publicera dessa?
 

martinot

Aktiv medlem
Skyttedal visade sina bilder på Facebook med inställningen "offentligt", dvs alla som var inloggade på Facebook kunde se dem, oavsett vem man var "vän" med. Hon lade också upp någon av bilderna på Istagram (i ett konto som inte är privat.) Detta anser domstolen uppfylla lagens krav på offentliggörande, vilket jag tycker låter rimligt.

Utifrån domens skrivningar kan man dra slutsatsen att om bilderna hade visats i en sluten grupp på Facebook eller bara för Skyttedals vänner så hade de inte ansetts vara offentliggjorda, om inte kretsen hade varit enastående stor (jag tror att vi resonerar om åtminstone tiotusentals personer).
Tycker detta låter rimligt med att man anser att de är "offentliga" när man valt att publicera det på att socialt nätverk (eller liknande) med en sådan inställning.
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
Skyttedal har begärt resning i Högsta domstolen.

Är väl egentligen extra intressant nu i artikel 11 & 13-tider. Individen blir överkörd från två håll. Media stoppar dig från att länka till deras sajter men får samtidigt full rätt att gratis använda ditt material.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Skyttedal har begärt resning i Högsta domstolen.

Är väl egentligen extra intressant nu i artikel 11 & 13-tider. Individen blir överkörd från två håll. Media stoppar dig från att länka till deras sajter men får samtidigt full rätt att gratis använda ditt material.
Det är en intressant aspekt.
Tack.
 

VargenW

Aktiv medlem
Den kristna högern gillar inte tryckfrihet. Det är något man i vilket fall som helst kan konstatera.
 
ANNONS