Annons

Blåst på konfekten (ny kamera - ny mjukvara)

Produkter
(logga in för att koppla)

Taylor

Aktiv medlem
Jag har en Sony A6000 iii och en Sony RX100 iii som jag kör RAW (och jpg) med.

Jag köpte Lightroom 6 för några månader sen och jag har lärt mig programmet hyggligt

Förra veckan köpte jag köpt en Sony Alpha 7iii och jag har tagit en del bilder med en nu.

När jag skulle öppna bilderna jag tagit med Alpha 7:an i Lightroom så var det kört. Efter lite forskning på Sonys hemsida så visar det sig att kameran kräver Lightroom 7.3 för att det ska funka.

Till min besvikelse finns inte Lightroom 7.3 att köpa. Den måste jag prenumereras på. Surt, sa räven.

Jag gillar inte det.

Finns det någon annan mjukvara som går att köpa och som klarar samma justeringar som Lightroom?

Jag har provat Sonys rekommenderade Imaging Edge, men det är långt ifrån Lightrooms förmågor. Likaså Dark Table, RAW Therapy m.m.

Det finns andra mjukvaror också, men de måste man också prenumerera på. Då kan jag hålla mig till Lightroom 7.3 och krypa till korset.
 

Roger Kindström

Aktiv medlem
Blåst på konfekten

Capture one 12 pro har väl en variant för Sonny.
Jag använder sjäv CO 12 pro för Windows och tycker att det i många stycken är bättre än Lightroom. Har också senaste Lightroom 6.

/Roger
 

martley

Aktiv medlem
Jag är inte så hemma på någon av programvarorna du nämner eftersom de flesta ligger utanför min budget i pris och även om jag tänjde på den så skulle datorn jag har förmodligen inte orka med dem.
Med det sagt så har jag en fundering om ifall det inte finns något förlustfritt filformat annat än RAW-formatet som kommer från kameran som det program Sony rekommenderar kan exportera till och som sedan Lightroom kan importera. Det blir visserligen ett par steg extra, men då kan du fortsätta ditt huvudsakliga arbete med dina bilder i den Ligtroom-version du har.
 

Hundblues

Medlem
Jag vet att jag inte vet, men jag tänker på något som jag tror heter dng. Är inte det ett generiskt filformat med samma prestanda som raw. Kan du inte konvertera til dng och sedan importera dem till dng? Eller också har jag missuppfattat något.
 

martley

Aktiv medlem
Capture one 12 pro har väl en variant för Sonny.
Jag använder sjäv CO 12 pro för Windows och tycker att det i många stycken är bättre än Lightroom. Har också senaste Lightroom 6.

/Roger
Man inte ska inte anmärka på stavning, och det är inte det jag är ute efter, men med tanke på den så uppmärksammade jag nyligen när jag lyssnade på Fotosidans podd att varumärket inte uttalas "sonny" som jag trott utan "soouny". Samtidigt nämndes "nickon" och inte "najkon". Men båda ligger kanske närmre japanskt uttal, vad vet jag.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Förstår inte frågan riktigt. Hur försöker kameran kommunicera med LR?

När du ska föra över bilderna från kameran kan du väl bara mellanlagra dom i en mapp på skrivbordet innan du importerar dom till LR-Biblioteket?
Om det är pga att den nya kameran använder nåt "muppat" format så byt det i samband med att du mellanlagrar filerna.
LR har då ingen chans att veta vilken kamera bilderna ursprungligen togs med :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Förstår inte frågan riktigt. Hur försöker kameran kommunicera med LR?

När du ska föra över bilderna från kameran kan du väl bara mellanlagra dom i en mapp på skrivbordet innan du importerar dom till LR-Biblioteket?
Om det är pga att den nya kameran använder nåt "muppat" format så byt det i samband med att du mellanlagrar filerna.
LR har då ingen chans att veta vilken kamera bilderna ursprungligen togs med :)
Kör man jpeg spelar det förstås ingen roll, men vill man köra råformat måste programmet ha stöd för den specifika kameran. Eftersom Adobe inte längre uppdaterar LR6 så finns inte stöd för t ex A7 III. Man kan konvertera filerna manuellt till DNG med Adobes verktyg för detta ändamål och den vägen kunna köra råfiler från en ej stödd kamera, men det är ju rätt opraktiskt.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Mitt tips är att du provar med de bildhanteringsprogram som finns till tex Linux. De kostar inget. Själv använder jag Digikam och Gimp (ibland Darktable). Råomvandlingen sköter jag med ufRAW.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag vet att jag inte vet, men jag tänker på något som jag tror heter dng. Är inte det ett generiskt filformat med samma prestanda som raw. Kan du inte konvertera til dng och sedan importera dem till dng? Eller också har jag missuppfattat något.
Japp, är man nöjd med LR6.x men vill använda RAW från nyare kameror så finns DNGConverter från Adobe så man kan gå "omvägen" över DNG-formatet.

Tycker man det är krångligt och vill lägga tid på att lära sig ett nytt program så kan man ju botaniseras runt bland de förslag som nämnts.
 

Polar300

Aktiv medlem
DxO är ett köpeprogram fortfarande - och har säkerligen stöd för din nya kamera.
Jag trivs bra med mitt DxO...
 

iSolen.se

Guest
Jag har en Sony A6000 iii och en Sony RX100 iii som jag kör RAW (och jpg) med.

Jag köpte Lightroom 6 för några månader sen och jag har lärt mig programmet hyggligt

Förra veckan köpte jag köpt en Sony Alpha 7iii och jag har tagit en del bilder med en nu.

När jag skulle öppna bilderna jag tagit med Alpha 7:an i Lightroom så var det kört. Efter lite forskning på Sonys hemsida så visar det sig att kameran kräver Lightroom 7.3 för att det ska funka.

Till min besvikelse finns inte Lightroom 7.3 att köpa. Den måste jag prenumereras på. Surt, sa räven.

Jag gillar inte det.

Finns det någon annan mjukvara som går att köpa och som klarar samma justeringar som Lightroom?

Jag har provat Sonys rekommenderade Imaging Edge, men det är långt ifrån Lightrooms förmågor. Likaså Dark Table, RAW Therapy m.m.

Det finns andra mjukvaror också, men de måste man också prenumerera på. Då kan jag hålla mig till Lightroom 7.3 och krypa till korset.
Inte det svar du vill ha men du kanske kan prova LR CC ett tag, du får PS på köpet vilket kan vara skoj att lära sig? Du kan säga upp prenumerationen när du vill (även om det står annorlunda i reglerna)
 

AWid

Aktiv medlem
Konvertera till DNG med DNGconverter eller byt programvara. Själv använder jag ON1 som fungerar alldeles utmärkt och kan köpas. Har LR6.14 kvar för bl a utskrifter. ON1 kostar 99$ men säljs ofta på kampanj för 69$.

ON1 är lite mer avancerat än LR med bl a lagerhantering. Däremot är utskriftsdelen rätt kass. Därför har jag LR kvar för just egna utskrifter. ON1 kan testas i 30 dagar utan kostnad.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
För Sony är väl Capture One för Sony det självklara valet eftersom man köper den rabatterade sonyversionen till ett mycket lägre pris. Skall man ha den till andra kameramärken också ja då får man betala mer. Den skall d u hantera Sonyfiler bättre än Adobe.
 

Taylor

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Jag är mycket tacksam för det.

Jag måste säga att jag kör Mac så alla Windows- och Linux-alternativ får jag lägga åt sidan. Jag ber om ursäkt för att jag inte upplyste r om det i första posten.

Efter att läst igenom alla poster så ska jag nog testa Capture One. Fast eftersom det programmet kostar så kan jag lika bra prenumerera på Lightroom.
Alternativt konvertera bilderna till DNG och sedan öppna de i Lightroom 6.
Jag har inte bestämt mig ännu. Ska testa lite med konvertering först.

Svar till post #11: Det lutar nog åt det i alla fall. P.S. Photoshop har jag redan.

Jag laddade precis hem DNG converter så nu ska jag prova det.

Tack ännu än gång för alla svar.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Vill du slippa prenumerationer så finns också DxO PhotoLab 2 att testa i 30 dagar. Samt köpa om du gillar det.
Väldigt snabbarbetat och levererar extremt fint resultat.
 

Taylor

Aktiv medlem
Vill du slippa prenumerationer så finns också DxO PhotoLab 2 att testa i 30 dagar. Samt köpa om du gillar det.
Väldigt snabbarbetat och levererar extremt fint resultat.
Det känd så surt att behöva betala 140 Dollar igen för en programvara. Jag har ju nyss lagt ut 1600:- för Lightroom som inte funkar i min A7:a.

Jag testade att ladda hem DNG converter och till min förvåning så blev filstorleken bara hälften så stor som ursprungsfilen.

Hur mycket av kvaliteten förlorar jag på det?
 
ANNONS