Annons

Fotovärlden - förlegad kvinnosyn

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Trådskaparen formulerar inte ett problem. Han konstaterar (eller påstår något om) ett sakförhållande.

Om TS tycker att det är ett problem borde han väl ha skrivit något om det?
Aha nä jag tolkar det som att han ser detta som ett problem. Ibland behöver man inte skriva något ordagrant för att det ska tolkas på olika sätt. Så ja jag tolkar det som att han ser ett problem i att fotovärlden ser ut som att det gör och att han tycker att fotovärlden borde se annorlunda ut. Men han kanske inte menar det så, han kanske kan svara på det själv.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag håller med. I många "porträttsammanhang" tex så handlar det nästan uteslutande om bilder av klassiskt vackra kvinnor i utmanande, sensuell eller ingen klädsel. För mig handlar detta inte så mycket om porträtt som bilder vars enda syfte är att gubbar ska ha något att sitta och glo på. Det verkar inte finnas någon seriös porträttfotogrupp på tex fb som inte översvämmas med den sortens "porträtt". Blir väldigt snabbt tröttsamt. Samma sak på instagram. Även mer respekterade fotografer fotar väldigt mycket halvnaket. Det är som att kvinnor inte är intressanta i fotosammanhang med mindre att de börjar klä av sig framför kameran och åma sig. Och även de som faktiskt fotar tjejer med kläderna på är det alltid plutiga miner, huvuden på sned, sensuella blickar och romantiserad redigering. Och det är ALLTID unga, snygga tjejer som ser ut som modeller. Suck, liksom. Jag är inte ett dugg feministiskt lagd, men detta slår mig allt mer.
Det låter som du beskriver de miljontals selfies som kvinnor tar av sig själva gång på gång vareviga dag.
Jag har fotat män och kvinnor under mer än ett halvt sekel och jag kan inte påminna mig att jag tagit sådana bilder någonsin.
Enligt trådskaparen så tillhör jag den värsta kategorin av alla; gammal, gubbe som bor i yttersta glesbygden.
Det kan inte bli värre än så.
 

hornavan

Aktiv medlem
Aha nä jag tolkar det som att han ser detta som ett problem. Ibland behöver man inte skriva något ordagrant för att det ska tolkas på olika sätt. Så ja jag tolkar det som att han ser ett problem i att fotovärlden ser ut som att det gör och att han tycker att fotovärlden borde se annorlunda ut. Men han kanske inte menar det så, han kanske kan svara på det själv.
Det håller jag med om. Han ser definitivt ett problem och han pekar dessutom ut syndabockarna; äldre män i glesbygden. Ju äldre desto värre.
Hur skulle det låta om jag påstod att ungdomar (födda efter 70) i storstan står för en majoritet av alla våldsbrott?
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Det låter som du beskriver de miljontals selfies som kvinnor tar av sig själva gång på gång vareviga dag.
Jag har fotat män och kvinnor under mer än ett halvt sekel och jag kan inte påminna mig att jag tagit sådana bilder någonsin.
Enligt trådskaparen så tillhör jag den värsta kategorin av alla; gammal, gubbe som bor i yttersta glesbygden.
Det kan inte bli värre än så.
haha, ja där har vi ett av de "dubbelmoral" grejerna jag tänkte på i dagens sverige också, en enorm moral panik å ena hållet men sedan ser man detta andra fenomen som totalt går mot alla sådana normer om könsroller etc. Lite lustigt det där.
Och ja, du och en hel del andra blev dragna över en kant där ,Ja lite hederlig gammal åldersfascism är alltid trevligt, när det gäller åldrar kan man alltid generalisera lite utan att någon ska behöva lida eller ta åt sig ;)
 

hornavan

Aktiv medlem
haha, ja där har vi ett av de "dubbelmoral" grejerna jag tänkte på i dagens sverige också, en enorm moral panik å ena hållet men sedan ser man detta andra fenomen som totalt går mot alla sådana normer om könsroller etc. Lite lustigt det där.
Och ja, du och en hel del andra blev dragna över en kant där ,Ja lite hederlig gammal åldersfascism är alltid trevligt, när det gäller åldrar kan man alltid generalisera lite utan att någon ska behöva lida eller ta åt sig ;)
Trådskaparen är nära att falla för åldersstrecket han själv markerat, han är 39 år, som tur är så är han stockholmare så där flyttar han omedelbart sig själv längre bort från den farliga gränsen.
Jag tar inte åt mig av storstadsmentaliteten att alla utanför tullarna är sämre på allehanda vis, han får också gärna klanka ner på min ålder. För mig visar det vem som verkligen har problem.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Trådskaparen är nära att falla för åldersstrecket han själv markerat, han är 39 år, som tur är så är han stockholmare så där flyttar han omedelbart sig själv längre bort från den farliga gränsen.
Jag tar inte åt mig av storstadsmentaliteten att alla utanför tullarna är sämre på allehanda vis, han får också gärna klanka ner på min ålder. För mig visar det vem som verkligen har problem.
"Stockholm, en provinsiell stad i ett perifert land i en avlägsen flik av planeten som de flesta människor i världen inte ens vet finns."

https://www.expressen.se/kultur/nej-nu-ar-det-dags-jag-slutar-kopa-klader-/
 

PMD

Aktiv medlem
Aha nä jag tolkar det som att han ser detta som ett problem. Ibland behöver man inte skriva något ordagrant för att det ska tolkas på olika sätt. Så ja jag tolkar det som att han ser ett problem i att fotovärlden ser ut som att det gör och att han tycker att fotovärlden borde se annorlunda ut. Men han kanske inte menar det så, han kanske kan svara på det själv.
TS brukar då och då skapa trådar med ett mer eller mindre provocerande inlägg och sen inte delta i tråden, så om han vill formulera ett problem så tycker jag att han bör göra det explicit.
 

PMD

Aktiv medlem
Det håller jag med om. Han ser definitivt ett problem och han pekar dessutom ut syndabockarna; äldre män i glesbygden. Ju äldre desto värre.
Hur skulle det låta om jag påstod att ungdomar (födda efter 70) i storstan står för en majoritet av alla våldsbrott?
TS gör ett påstående om hur en del (många) fotografier av kvinnor ser ut och han gör ett påstående om vilka ålderskategorier av fotografer som tar sådana bilder.

Det finns ingen problemformulering. TS kan lika gärna tycka att situationen är bra som att den behöver ändras.

Formuleringen "förlegad kvinnosyn" och "tillbaka minst 20 år i tiden" kan tyda på att han vill se en modernare kvinnosyn, men som en del inlägg i den här tråden har konstaterat så är en modernare kvinnosyn kanske inte är så annorlunda.

Exakt vad TS efterfrågar är ganska oklart. Om han nu efterfrågar något.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Inom djurvärlden så får många hannar kämpa så in bomben för att göra motparten intresserad, hur skall bli i människovärden, att mötas på dansgolvet har väl varit lite av godkända tillfällen, lite som ett tjäderspel bland människor, med risk för en hurring också förstås om händer rör sig för vågat, men anmäld blev sällan någon förr i tiden, det räckte med en örfil eller snabb taxi hem.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Inom djurvärlden så får många hannar kämpa så in bomben för att göra motparten intresserad [...]
I djurvärlden, bland vissa arter, är slagsmålet hannar emellan avgörande. Den snubbe som besegrar alla andra snubbar (inte sällan med dödlig utgång) får tjejerna.
En ny alfahanne biter ihjäl sin föregångares avkomma.
Bland spindlar finns det arter där honan äter upp hanen efter parningsakten. Och arter där honan lämnar sig själv som föda till sina nykläckta bebisar.

Vi är också djur. Men att jämföra oss och våra mellanmänskliga relationer till motsvarigheter i djurvärlden blir inte alltid det bästa.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det låter som du beskriver de miljontals selfies som kvinnor tar av sig själva gång på gång vareviga dag.
[...].
Det här är ett av de problem jag ser med ”den förlegade kvinnosynen i fotovärlden”. Det att tjejer bara får bekräftelse när de objektifierar sina egna kroppar.

Alla söker vi bekräftelse för vilka vi är och för vad vi gör.

I fotovärlden blir kvinnan ganska ofta (av sig själv och av andra) förminskad till att vara sin kropp och sitt utseende.

Vad kan vi gubbar över femtio göra för skillnad här?

Jag själv publicerar mest bilder på tjejer som spelar fotboll. Många bilder på Instagram. Jag har femton- och sextonåriga tjejer som följare på mitt konto.
För något år sedan var det inte ovanligt att dessa unga tjejer hade sig själva i trosor och bh som profilbild. Nu idag ser jag med glädje att flera istället väljer en av mina bilder på dem själva som agerande fotbollspelare till profilbild. Inte alla - men fler.
Edit: men de kanske bara har skaffat flera olika konton. Ett för fotboll. Ett annat för ”smygporr”.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag kan nog faktiskt helt klart hålla med om att även om det finns saker som var "förlegade" på 70-80 talet jämförelsevis med idag så är det här årtiondet och tiden vi lever i nu fruktansvärt ytlig och full med dubbelmoral. Vi har nog aldrig varit så kluvna när det gäller identitet och vem man ska vara. Å ena stunden ska människor få säga vara och tycka vad som helst, men i nästa andetag blir någon annan sårad och klarar inte av den formen av öppenhet.
Ända skillnaden när det gäller just jämställdheten är kanske att både kvinnor och män är lika fåfänga och ytliga istället för tidigare då rollerna var lite mer "traditionella" när det gällde just utseendet etc.

Angående just denna tidens dubbelmoral och "icke konsekvens " så såg jag en rolig tråd om "våldet i Tv" när det gällde musik videos på 80-talet och ett program som blev granskat som hette "Bagen" med Cia Berg. Där det var en video som påminde om Michael Jacksons Thriller med sminkade zombies etc, vilket var oerhört chockerande för programledaren Siwert Öholm och granskningsnämnden som var med i diskussionen också haha. Många yngre kommenterade vilken "moral panik" som existerade då. Men idag är det en otrolig moral panik när det gäller precis ALLT med kränkningar hit och dit, medan man på den tiden mer var orolig över hur saker skulle påverka tex barn med att visa döda människor på den sändningstiden och hur våld skulle påverka dom med dataspel etc.
I Dagens säkerhets tänkande lättkränkta samhälle får alla barn tillgång till youtube och allt skit på internet och alla spel med död och förintelse utan mer än att folk rycker på axlarna och säger att alla andra gör så, så det är klart att man inte kan neka ett barn detta! ;)

Så, det var lite Off topic hehe...men en rolig parallell till hur saker och ting förändras bara ...
Jag tror nog de flesta trots allt kan se att vi i Sverige idag generellt i det verkliga livet har väldigt få öppna grova kränkningar av både kvinnor och män. Vilket inte hindrar att mycket döljs i det fördolda. Sådant har decennier av hård pressbevakning säkrat även om Mee too visat att inte ens vårat välordnade land är helt fläckfritt. De allra flesta vet att sköta sig och de som inte gör det hängs idag ut skoningslöst på nätet och när det sker hakar gammelmedia ofta på de också. Det finns idag tillräckligt många Martin Timell liknande exempel på att fallen kan bli mycket hårda för de som bryter normen och det upprätthåller idag rättningen i leden.

Jag kan ändå inte avstå från att dra en parallell mellan den rovdrift på kvinnor och barn i porr- och pedofilvärlden med det vi tidigare kunnat se exv. på den vanliga arbetsmarknaden. På 60- och 70-talen skedde parallellt med det internationella uppvaknande och den politiska radikalisering som Viet-Nam -kriget orsakade även en radikalisering nationellt i Sverige och på det följde en stenhård facklig kamp kantad av vilda strejker. Detta har lett fram till att vi idag har betydligt bättre arbetsvillkor och arbetsmiljö - i Sverige och för de som är inne i systemet - och inte minst har kvinnorna gynnats av detta.

Vad som däremot också hände parallellt med förbättringarna i Sverige var en "outsourcening" av taskiga arbetsförhållande och stenhård lönedumpning främst i de länder dit produktionen flyttades när dessa spelades ut mot varandra när storföretagen shoppade runt för bästa möjliga produktionsvillkor. Asbest förbjöds i Sverige men produktionen flyttades först vidare till Grekland och sedan vidare ut i världen bara för att nämna en skitig farlig hantering.

Samma mönster har vi sett i porr- och pedofili-världarna. Vi kan leva i vår bubbla här i Sverige och känna oss lite godare, bättre och tjusigare än de flesta andra och här i vårt land för vi bekämpar både kvinnoförtryck, pedofili och dåliga arbetsvillkor och självfallet har vår uttalat feministiska regering skrivit på FN:s barnkonvention men trots det så var det bara en vecka sedan det flöt lite skit till ytan då det visade sig att en del av pedofiliindustrin styrs från Sverige. DN skrev att svenskar tydligen förlägger videoinspelningar av övergrepp på barn i Syd-Ost Asiens länder där man ännu inte lyckas skydda sina barn.

Det är sedan länge känt att en stor del av Internet-trafiken är porr och pedofili. Det mesta produceras förmodligen i USA (för vi gör ju inte längre det i någon större skala då andra har betydligt större komparativa fördelar ekonomiskt att göra detta och det är ju detta som gör att vi kan känna oss lite bättre än resten av denna sunkiga värld.). Råvaran i form av kvinnor och barn kommer ofta från samhällen i visst sönderfall som forna öststater och icke muslimska länder i Asien.

Men en stor del av denna porr konsumeras faktiskt i Sverige så rent objektivt är det väl tveksamt om vi är särskilt mycket bättre och finare än andra i dessa avseenden. Det är i allmänhet inte svenska kvinnor som man driver rovdrift på och som utsätts för de värsta övergreppen längre utan andra i många fattiga länder. När det gäller miljön så pratar man numera även om den miljöpåverkan som vår konsumtion orsaker genom importen av produkter producerade i länder där man sällan bryr sig särskilt om miljöhänsyn. Är det inte rimligt att tillämpa en liknande syn på kvinnoförtryck, övergrepp på minderåriga oavsett var detta skett om vi faktiskt bidrar till att övergreppen sker genom att efterfråga slutprodukterna? Om det dessutom finns sverigebaserade företag och privatpersoner med anknytning till bl.a. Syd Ost Asien som faktiskt driver veritabel förlagsindustri och tydligen i en del fall fjärrstyr övergreppen på barn och kvinnor i realtid över nätet, så har vi väl ett visst ansvar att se till att det upphör.

När det gäller produktionen så är förmodligen yrkesfotograferna betydligt färre än alla andra. Det är länge sedan bristen på kameror som kan framställa både stillbild och video varit någon begränsande faktor för framställning av sexrelaterat material. Det här handlar nog inte om en utpekad yrkesgrupps sunkiga moral utan detta är nog mer ett generellt samhällsproblem idag.
 
Senast ändrad:

rikitikitavi

Aktiv medlem
Vilket problem tror du TS ser, och varför tror du det?
Jag tror inte vi behöver utveckla det mer, jag har förstått att du gärna vill kunna ha det ordagrant för att göra en tolkning, jag beskrev precis hur jag tolkade det hela endast grundat på det han skrev, det räckte för mig. Varför jag kan göra den tolkningen, för att jag fungerar så, du gör inte det utan behöver det lite mer ordagrant, en skillnad mellan dig och mig helt enkelt.
Någon annan där och flera andra verkade ha haft samma tolkning så vi läser helt enkelt in saker på olika sätt.
Om min tolkning var rätt vet jag inte, men det behöver vi inte gissa oss till, utan det kan trådskaparen få svara på själv.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
TS brukar då och då skapa trådar med ett mer eller mindre provocerande inlägg och sen inte delta i tråden, så om han vill formulera ett problem så tycker jag att han bör göra det explicit.
Ok, ja det visste jag inte:) Nä det verkar ansvarslöst att droppa det och inte ta del av det han startat ;) Men det verkar fungera, jag brukar inte delta i dom men den här gången tittade jag in och skrev några rader.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
TS gör ett påstående om hur en del (många) fotografier av kvinnor ser ut och han gör ett påstående om vilka ålderskategorier av fotografer som tar sådana bilder.

Det finns ingen problemformulering. TS kan lika gärna tycka att situationen är bra som att den behöver ändras.

Formuleringen "förlegad kvinnosyn" och "tillbaka minst 20 år i tiden" kan tyda på att han vill se en modernare kvinnosyn, men som en del inlägg i den här tråden har konstaterat så är en modernare kvinnosyn kanske inte är så annorlunda.

Exakt vad TS efterfrågar är ganska oklart. Om han nu efterfrågar något.
Tror allt blir föremål för tolkningar och den här typen av diskussioner just för att det är i skrift. Om någon person kommer fram till mig, eller en vän skulle sitta och prata med mig och göra exakt det "påstående" som du säger att han gör, då skulle jag direkt tolka det som att han ser detta som någon form av problem. Och troligtvis du också, eller iaf ställa följdfrågan till honom direkt och fråga vad vill du ha sagt med det?
För ingen droppar endast ett påstående utan att antyda något med det eller utan att egentligen ha en agenda eller se ett problem med det. Det kan man dock göra i skrift på det här viset, och då blir det föremål för ordklyveri och diskussioner av den här typen där man tassar runt vad det egentligen handlar om. Ofta därför jag aldrig ger mig in i diskussioner på forum etc för att det sällan leder någonstans eftersom det är så stora risker för feltolkningar när man inte har personen framför sig och kan få de svar man vill ha direkt.

Men men kanske leder det ibland till något vettigt ;)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
I djurvärlden, bland vissa arter, är slagsmålet hannar emellan avgörande. Den snubbe som besegrar alla andra snubbar (inte sällan med dödlig utgång) får tjejerna.
En ny alfahanne biter ihjäl sin föregångares avkomma.
Bland spindlar finns det arter där honan äter upp hanen efter parningsakten. Och arter där honan lämnar sig själv som föda till sina nykläckta bebisar.

Vi är också djur. Men att jämföra oss och våra mellanmänskliga relationer till motsvarigheter i djurvärlden blir inte alltid det bästa.
Jag vet inte jag, vi är verkligen inte mycket bättre än just djur fast med en maskerad yta av att vara smarta och ha något slags fungerande rättssamhälle och rättvis behandling av andra ;)
Det känns som att hela våran existens ibland går ut på just detta spel. Alla krig och bråk, vad handlar det ofta om. Att få makt och pengar och få det man vill, vad vill de med makt och pengar alltid ha i slutändan? Få bestämma men också imponera och få visa sig stor...så en form av parningslek detta också visar det sig hehe.

Nej jag är inte helt seriös, men det ligger lite sanning i det!
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Set jag påstår och menar samt tycker är dåligt är att fotovärlden har väldigt förlegad kvinnosyn jämfört mot många andra branscher områden.
Jag undrar varför inte det kommit längre.
 
ANNONS