Annons

Liten och lättanvändig kompaktkamera för att filma extremsporter

Produkter
(logga in för att koppla)

MatthiasF

Medlem
Hej!

Vore supertacksam om någon kunde hjälpa mig i kameradjungeln. Jag är nämligen ganska ny på det här med film och letar nu efter något som är litet och behändigt att ha med sig i ryggsäcken när jag cyklar downhill. Gärna lätt att använda också och ska gå så snabbt att möjligt att börja filma med från det att jag riggat upp kameran. Om det finns kompaktkameror med ett helautomatisk läge så hade det varit guld. Cyklar ofta med andra så vill inte att det ska behöva vänta för mycket.
Eftersom det är downhill och även lite andra extremsporter jag kommer filma mest, så vill jag gärna kunna filma med hög FPS så att man kan få till schyssta slowmo-scener. Minst 60 FPS på 1080p, men gärna högre.

Jag har kollat på kamerorna nedanför. Vad tror ni? Den behöver inte vara så liten som RX100, men ska få plats i min ryggsäck på 20l ihop med en DJI Mavic Air.

Canon PowerShot G7 X Mark III
Sony CyberShot DSC-RX100 V
Sony CyberShot DSC-RX100 VI
Panasonic Lumix DMC-LX100 II
Panasonic Lumix DMC-TZ100
Panasonic Lumix DMC-FZ2000
GoPro Hero 7 Black
DJI Osmo Pocket

Mvh Matthias
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag skulle valt en videokamera. De kan man få billigt och de har oftast bättre Autofokus för rörliga motiv.
Jag har avancerade kameror från Fuji och Canon som kan ge bättre kvalitet men de är ofta usla på att följa ett rörligt motiv som någon på en mountainbike.

Trött på att jag måste lära mig filma som ett proffs och behöva skaffa en rigg för att få det bra skaffade jag en Panasonic HC-VXF990. Finns nog en senare modell nu.
För mig är stillbilder en sak och video en annan.
 

MatthiasF

Medlem
Jag skulle valt en videokamera. De kan man få billigt och de har oftast bättre Autofokus för rörliga motiv.
Jag har avancerade kameror från Fuji och Canon som kan ge bättre kvalitet men de är ofta usla på att följa ett rörligt motiv som någon på en mountainbike.

Trött på att jag måste lära mig filma som ett proffs och behöva skaffa en rigg för att få det bra skaffade jag en Panasonic HC-VXF990. Finns nog en senare modell nu.
För mig är stillbilder en sak och video en annan.
Det verkar som att väldigt många använder sig av G7X Mark III och lovordar den. Tror du VXF990 kommer vara bättre än den?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det verkar som att väldigt många använder sig av G7X Mark III och lovordar den. Tror du VXF990 kommer vara bättre än den?
Jag är verkligen ingen expert på video. Har kameror som skall vara väldigt bra på det.
Vad jag upplever är att videokameror har bättre autofokus än vad stillbildskameror med bra video har.

Det var skälet till att jag skaffade en videokamera. Visst kan jag få bättre kvalitet med min Fuji X-H1 men då måste jag fota video seriöst. Det vill jag inte.
Är fotograf och videoklipp är mer slog.
 

PMD

Aktiv medlem
Har du tittat på Gopro? Jag tycker att det verkar vara kompetenta kameror, och det finns rätt mycket tillbehör för att fästa kameran på lämpligt sätt för extremsport.
 

MatthiasF

Medlem
Jag har en GoPro 7 Black som jag kör med monterad på bröstet, men känns inte riktigt som den är så bra att filma från stativ osv?
 

MatthiasF

Medlem
Är den för liten och pillig för stativanvändning?
Nu går jag emot mig själv lite, när jag sa att jag inte vill behöva pilla med massa inställningar. Men det känns som att Gopron är lite för simpel, och att det hade varit bra med möjlighet att kan ställa in lite fler grejer ibland.
 
ANNONS