Annons

Instagrambild kapad efter P3 Guld...

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoMath

Medlem
Jag hade ackreditering till P3 Guld i Scandinavium i lördags, och fick med mig ett gäng bra bilder från röda mattan, galan, vinnarscenen och galafesten.
Jag framkallade en bild direkt när jag kom hem, ett porträtt, med en stor svensk artist.
Jag lade upp den på mitt Instagramkonto lördag natt, och taggade artisten söndag eftermiddag, då det hade varit kul om hen skulle gilla bilden.
Jag följer artisten på Instagram, och imorse såg jag min bild i hens flöde, med tiotusentals "likes". Hen har inte frågat om att få använda bilden, eller angivit mig som källa.
Jag känner mig orätt behandlad, och undrar vad detta Forum tycker om bildkapning och hur man bör agera när det händer.
Hur ska jag någonsin kunna nå ut med mina bilder, om de läggs ut utan tillstånd och koppling till mig? Mycket upprörande! Bilden på Instagram är omärkt, medan mina bilder på Flickr alla är märkta i nederkant. Det är väl ändå jag som äger bilden?
Jag har skickat ett meddelande till hen via Instagram, där jag framförde att bilden ska tas bort från hens konto, eller att kompensation diskuteras.
Bör jag kontakta skivbolaget, Sveriges Radio, eller måste jag släppa det?
 

AFJ

Aktiv medlem
Visst är det din bild men sannolikt har väl artisten noll koll på hur det funkar med upphovsrätt.

Det är väl bara att avvakta svar från hen.

Jag kan inte se att Sveriges Radio eller skivbolaget har något direkt att göra med detta.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Jag hade ackreditering till P3 Guld i Scandinavium i lördags, och fick med mig ett gäng bra bilder från röda mattan, galan, vinnarscenen och galafesten.
Jag framkallade en bild direkt när jag kom hem, ett porträtt, med en stor svensk artist.
Jag lade upp den på mitt Instagramkonto lördag natt, och taggade artisten söndag eftermiddag, då det hade varit kul om hen skulle gilla bilden.
Jag följer artisten på Instagram, och imorse såg jag min bild i hens flöde, med tiotusentals "likes". Hen har inte frågat om att få använda bilden, eller angivit mig som källa.
Jag känner mig orätt behandlad, och undrar vad detta Forum tycker om bildkapning och hur man bör agera när det händer.
Hur ska jag någonsin kunna nå ut med mina bilder, om de läggs ut utan tillstånd och koppling till mig? Mycket upprörande! Bilden på Instagram är omärkt, medan mina bilder på Flickr alla är märkta i nederkant. Det är väl ändå jag som äger bilden?
Jag har skickat ett meddelande till hen via Instagram, där jag framförde att bilden ska tas bort från hens konto, eller att kompensation diskuteras.
Bör jag kontakta skivbolaget, Sveriges Radio, eller måste jag släppa det?


Du har tagit fotot på en viss person och lagt ut på Instagram.
Jag har för mig att så fort du lagt upp en bild på Instagram så "äger" instagram rättigheterna till ditt foto om jag inte minns fel eller hört fel.
Artisten i sig tyckte väl att du helt random fotograf fick en bra bild på honom/henne och lade ut den i sitt flöde. Rätt eller fel? vet ej.
Men dåligt att inte fråga dig eller i alla fall skriva att det var just DU som tog denna bild.
Någon har säkert ett bra svar här
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har du prövat med kondom på kameran så att bilderna inte sprider sig? De går tydligen att trä på benet, så du kan inte klaga på att kameran är för stor.

(Jag gissade rätt på första försöket vem "boven" var.)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du har tagit fotot på en viss person och lagt ut på Instagram.
Jag har för mig att så fort du lagt upp en bild på Instagram så "äger" instagram rättigheterna till ditt foto om jag inte minns fel eller hört fel.
Artisten i sig tyckte väl att du helt random fotograf fick en bra bild på honom/henne och lade ut den i sitt flöde. Rätt eller fel? vet ej.
Men dåligt att inte fråga dig eller i alla fall skriva att det var just DU som tog denna bild.
Någon har säkert ett bra svar här
Nej, det strider såväl mot lagstiftning som Instagrams villkor att lägga upp bilder som man inte har rättigheterna till, alternativt fått tillstånd av rättighetshavaren för att göra så.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Nej, det strider såväl mot lagstiftning som Instagrams villkor att lägga upp bilder som man inte har rättigheterna till, alternativt fått tillstånd av rättighetshavaren för att göra så.

okej då vet jag det.
Då tycker jag att du PhotoMath skriver i hennes flöde att det var du som tog bilden och vill ha cred för det! jävla artister
 

Tell

Aktiv medlem
Visst är det din bild men sannolikt har väl artisten noll koll på hur det funkar med upphovsrätt.
Ja det är jävigt picky med att man inte ska pirata deras musik, men dom får ju såklart sno bilder hur dom vill.. ;\


Såg nu vem det handlade om också, lycka till att få nån kontakt direkt med henne. Är väl möjligtvis musikbolaget som du kanske kan få kontakt med. Är för övrigt inte förvånad att hon gör som hon gör..
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Om du vet vad artisten i fråga heter i folkbokföringen kan du helt enkelt skicka en faktura hem till personen. Det kan hända en av tå saker: antingen får du betalt, eller så måste artisten bestrida fakturan.

Om artisten bestrider fakturan kan du välja att gå vidare till domstol, för att få fastlaget huruvida artisten är betalningsskyldig eller inte. Du behöver inte dra till med några fantasibelopp om du inte vill.

Hur som helst lär du få kontakt med antingen artisten själv eller någon som representerar denne.
 

Krille

Aktiv medlem
Normalt sett tycker jag det är ett tråkigt och oacceptabelt beteende när folk snor ens bilder och publicerar i sina egna sociala flöden, om det nu är instagram, flickr eller vad som helst, utan att be om lov.

I det här fallet är jag däremot benägen att tycka att du är väl gnällig. Du har tagit ett porträtt av den här artisten och publicerat i ditt flöde. Har svårt att tänka mig någon annan anledning än att bilder av kändisar väcker uppmärksamhet och drar besökare.

Har du fått tillstånd av den aktuella artisten att publicera bilder på henne? Och oavsett svaret så tycker jag att du nog får acceptera att hon vill visa en bild som föreställer henne själv. Det handlar ju inte om en beställd porträttfotografering eller ett reklamjobb. Du har tagit en bild utan att hon kände till det och hon har använt din bild utan att du kände till det. Känns som att det går på ett ut.

I dina kläder skulle jag bli smickrad oavsett om du får cred eller inte för bilden. Och är du smart så drar du istället fördel av situationen och sprider bilden så mycket du bara kan, med ditt namn väl synligt. Om det är många som har sett bilden i artistens Instagram-flöde är det kanske också många som känner igen den ifall den dyker upp på andra sidor. Vips så har du massor av gratis-reklam.

Ifall du istället väljer att inta en tuff attityd kan det hända att artisten å sin sida kräver att du drar tillbaka bilden. Och ett tu tre har du dåligt rykte i den branschen, i värsta fall med resultat att folk inte ställer upp och låter sig fotograferas av dig.

Man måste acceptera att fotografi inte bara handlar om att ta utan också att ge. Och i början av en fotokarriär är det extra viktigt att vara flexibel och ödmjuk.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Vänder lite på ordningen när jag citerar här.
För att göra mitt svar mer logiskt.

...
Har du fått tillstånd av den aktuella artisten att publicera bilder på henne?
Så länge det inte är frågan om marknadsföring så behövs inte det.
Något som instagram knappas faller under.
Så ts behöver inte det över huvud taget.

...
Du har tagit en bild utan att hon kände till det och hon har använt din bild utan att du kände till det. Känns som att det går på ett ut.
Eftersom ts var ackrediterad som fotograf, så kände artisten definitivt till att hen blev fotograferad.

...
Man måste acceptera att fotografi inte bara handlar om att ta utan också att ge.
...
Något som många artister är extremt dåliga på.
Det finns åtskilliga "kontrakt" som rör konsertfotografering.
Där artisterna ställer krav som är fullständigt oacceptabla.
Samtidigt som samma artister är väldigt noga med upphovsrätten till sina egna verk.

Personligen tycker jag att både artister och fotografer ska vara noga med sin upphovsrätt.
Även om man är nybörjare.

Att "sälja sig billigt" är över huvud taget ett dåligt sätt att ta sig in i en bransch som redan är drabbad av en extrem prispress.
Det är endast ett sätt att skjuta sig själv i foten.

Vänligen,
/Daniel, yrkesfotograf.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Jag kan förstå att det känns fel när de stjäl din bild sådär, men att börja jaga dem och kräva in pengar för en sketen liten Instagram bild är oftast mer jobb än det är värt i slutändan. Släpp det hela och gå vidare är min rekommendation. Låt det fungera som en läxa för framtiden och se det här lilla övertrampet som att du får lite reklam för dig som fotograf mot att du tar en förlust.

För framtiden så vattenstämpla dina bilder bättre så besparar du dig själv lite huvudvärk.

/ Magnus
 

PhotoMath

Medlem
Instagram äger inte rättigheterna till bilden...

Du har tagit fotot på en viss person och lagt ut på Instagram.
Jag har för mig att så fort du lagt upp en bild på Instagram så "äger" instagram rättigheterna till ditt foto om jag inte minns fel eller hört fel.
Artisten i sig tyckte väl att du helt random fotograf fick en bra bild på honom/henne och lade ut den i sitt flöde. Rätt eller fel? vet ej.
Men dåligt att inte fråga dig eller i alla fall skriva att det var just DU som tog denna bild.
Någon har säkert ett bra svar här
Tack för din kommentar! Har googlat lite, och Instagram äger inte rättigheterna till bilderna, utan det gör alltid fotografen. Instagram kan dock använda bilderna för eget ändamål. Det är inte samma sak som att annan användare fritt får använda vilken bild som helst som läggs upp där utan att be om lov. Inte OK!
 

PhotoMath

Medlem
Personligen tycker jag att både artister och fotografer ska vara noga med sin upphovsrätt.
Även om man är nybörjare.

Att "sälja sig billigt" är över huvud taget ett dåligt sätt att ta sig in i en bransch som redan är drabbad av en extrem prispress.
Det är endast ett sätt att skjuta sig själv i foten.

Vänligen,
/Daniel, yrkesfotograf.
Tack för ett sakligt och klokt svar! Håller med dig helt och fullt. Även om jag är en amatör, så handlar väl fotograferandet, i alla fall delvis för oss alla på det här sidan, att man vill nå ut med sina bilder.Det är inte pengarna som är drivkraften för mig, inte alls, utan det är något annat. Jag vill beröra den som tittar, och skapa något som jag själv är stolt över. Det är mina drivkrafter.
 

Homy

Aktiv medlem
Ja vattenstämpel är ett måste på internet. Du kan anmäla upphovsrättsintrång till Instagram om hon inte anger dig som fotograf.
 

iSolen.se

Guest
Ja vattenstämpel är ett måste på internet. ...
Verkligen inte. Man får inte ta bilder som inte har logga på sig.

TS: Du har ju redan försökt den vänliga vägen. Du hade tillstånd.

Du har lyckats ta en bild som blivit väldigt populär (grattis) på din bekostnad, inget namn angivet, ingen länk till dig (ograttis).

Gör det enda som verka bita: Skicka en faktura på bildstölden. Tycker inte heller du ska vara så snäll att du hemlighåller namnet, hon visar ju inte dig någon respekt.
 

Umi71

Aktiv medlem
Jag tycker du skickar en aktuarie till henne om hon inte tar bort den, skulle bli ett jäkla liv om det var tvärt om och du hade några pratade låtar från henne.

Rätt ska vara rätt.
 

Hankki

Aktiv medlem
Du har många fina bilder på instagram. Nu när jag sagt det vill ja fråga hur det står till med att publicera bilder på böcker och skivomslag? Vid försäljning ja men i övriga sammanhang? Jag står på din sida gällande artistbilden men anser att någon annan än du har rättigheterna till skiv och bokomslagen och du har ingen rätt att publicera dem.
 
ANNONS