Annons

Skicka bilder från systemkamera till bl.a. telefon och nätet

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tony Nortrup hade i en tidigare video en genomgång av hur usla i hans ögon moderna systemkameror är på att kommunicera med telefoner och sociala media. Nedan finner ni en länk som visar hur smidigt det faktiskt funkar att skicka bilder till både telefoner och sociala media från Sonys senaste generationer av systemkameror i A7 II eller A6300 eller senare över WIFI med hjälp av NFC (Near Field Communication) och Play Memories-appen i kamerorna.

https://youtu.be/kP6dLnr_SKU

Så åtminstone de problemen är redan lösta av både Sony och några andra.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vad jag kan se är det fortfarande helt hjärndött. Filmen visar ju bara hur du flyttar bilderna till din telefon. Inte hur du får ut dem på nätet. Vad jag förstår av filmen sker det genom att du ansluter din telefon till kameran via WiFi med kameran som router.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
De flesta lösningar med inbyggd wifi har alldeles för dålig prestanda. Det är därför som seriösa kameratillverkare inte bygger in detta i sina mer professionella hus. Istället erbjuder de påhängsutrustning som faktiskt fungerar.

Alternativt. Med Eye-Fi, Toshiba Flashair, eller motsvarande kan nästan vilken kamera som helt få wifi anslutning, och via appar automatiskt skjuta över bilder till en server i molnet. Det funkar, men prestandan suger.

Jag användrr själv EyeFi. Jag har två minneskort i kameran. På CF-kortet sparar jag raw medan en kopia i minsta jpg-storlek hamnar på EyeFi kortet för vidarebefordran upp i molnet. Det fungerar för mina behov.


Petter...
 

andste

Medlem
Nu kanske andra har upplevelser som inte stämmer överrens med mina, jag har förvisso ingen Sony stillbildskamera men dock en Sony videokamera som också i teorin kan skicka innehåll till PlayMemories appen men i praktiken fungerar det inte vidare bra.

Jag har en iPhone jag vill skicka till och att få kameran och telefonen att se varandra är ibland smått omöjligt och när det väl fungerar så är det på tok för långsamt, lär väl upplevas som snabbare om det är bilder man vill föra över.

Det drar extremt mycket batteri både på kameran och telefonen att föra över material mellan enheterna. Jag såg en youtube film igår från B&H om jag inte missminner mig om tips och trick för sonys kamera system och att stänga av wifi var en av de första punkterna de tog upp för att spara på just batteritiden.


Playmemories appen var sist jag använde den (november förra året) väldigt grundläggande ivf för min kamera men har förstått att det är mer utvecklat och mer funktionalitet till alpha serien så där kanske man man har mer nytta av den.

Som sagt mina uppleverser än så länge av PlayMemories appen på iPhone för andra kanske det fungerar mycket bättre, det är helt klart ett steg i rätt riktning men enligt mig så når det inte riktigt fram över målsnöret.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad jag kan se är det fortfarande helt hjärndött. Filmen visar ju bara hur du flyttar bilderna till din telefon. Inte hur du får ut dem på nätet. Vad jag förstår av filmen sker det genom att du ansluter din telefon till kameran via WiFi med kameran som router.
Ja men du kan ju också exv. skicka upp dina bilder till din egen lagring i Sonys molntjänst eller Flicker eller något annat lämpligt ställe. I de fallen behöver man inte gå via någon telefon om man inte vill. En av sakerna Northrup gnällde över var ju att det skulle vara så knöligt att få bilder till sociala media och det behöver det ju inte vara. Du har ju en vanlig WIFI-koppling till vald accesspunkt så det är ju inget konstigt med det.

Prestanda är alltid problem om man ska pumpa mycket data men ett sätt att få bättre sprutt i överföringar är väl att även skapa JPEG:s i anpassad storlek för sociala media så att man inte överlämnar det till systemet. Jag tycker inte det är fel att detta fungerar direkt i kameran men man kan ju köra PlayMemories i PC:n och skicka upp större mängder i molnet om man vill det istället. Det går ju det med. Där kan man ju dessutom synka hela kataloger också om man har det behovet utan att beehöva noja över kort batteritid.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu kanske andra har upplevelser som inte stämmer överrens med mina, jag har förvisso ingen Sony stillbildskamera men dock en Sony videokamera som också i teorin kan skicka innehåll till PlayMemories appen men i praktiken fungerar det inte vidare bra.

Jag har en iPhone jag vill skicka till och att få kameran och telefonen att se varandra är ibland smått omöjligt och när det väl fungerar så är det på tok för långsamt, lär väl upplevas som snabbare om det är bilder man vill föra över.

Det drar extremt mycket batteri både på kameran och telefonen att föra över material mellan enheterna. Jag såg en youtube film igår från B&H om jag inte missminner mig om tips och trick för sonys kamera system och att stänga av wifi var en av de första punkterna de tog upp för att spara på just batteritiden.


Playmemories appen var sist jag använde den (november förra året) väldigt grundläggande ivf för min kamera men har förstått att det är mer utvecklat och mer funktionalitet till alpha serien så där kanske man man har mer nytta av den.

Som sagt mina uppleverser än så länge av PlayMemories appen på iPhone för andra kanske det fungerar mycket bättre, det är helt klart ett steg i rätt riktning men enligt mig så når det inte riktigt fram över målsnöret.
Ja WIFI är ju inget man ska ha på jämt så det är ju inte meningen att den ska vara på jämt precis som en hel del annat man bör stänga av. Det är väl inget speciellt för den här typen av funktioner. Man slår på det när man behöver det.
 

Jewster

Aktiv medlem
Jag har kört EyeFi på min äldre Fuji XE-1 (som saknar egen wifi) och det är inga problem. Den lösning jag körde skickade inte till moln som nämns ovan utan via wifi som telefonen kopplar upp sig mot.
Men man ska se upp vilket EyeFi man köper. Några enklare modeller är sådana att de skickar ALLA foton man tar till telefonen. Vilket såklart bränner batteri i bägge enheterna och plats på telefonens minne. Värdelöst. Väljer man rätt modell så kan man (som sig bör) välja ett eller flera foton.

Med min nya Fuji XT-1 med inbyggt Wifi är det ännu enklare.
Telefonen känner igen kamerans wifi, så så snart jag tittar på en bild i kameran och vill ladda över den till telefonen trycker jag bara på wifi, öppnar appen i telefonen och väljer recieve, väljer skicka bilden i kameran och poff så är den över.

Sonys NFC verkar ju ännu smidigare. Men absolut inget problem med Fujis system som det är. Har aldrig failat för mig.
 

-----Per-----

Aktiv medlem
Det går också utmärkt att överföra bilder från kameran till mobil med en "vanlig" USB kabel. men det är kanske för enkelt. Fungerar iaf med Android och Canon DSLR.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad jag kan se är det fortfarande helt hjärndött. Filmen visar ju bara hur du flyttar bilderna till din telefon. Inte hur du får ut dem på nätet. Vad jag förstår av filmen sker det genom att du ansluter din telefon till kameran via WiFi med kameran som router.
Det finns ett antal små appliktioner man kan ladda ner gratis med hjälp av "PlayMemories" som Gary Fong tycker borde hetat Sony Connect istället. De gör det ännu smidiagre.

Antingen synkar man kamera och telefon genom att välja "Send to Smartphone" och välja de bilder eller aktuell bild eller alla. Sedan visas en QR kod man kan skanna av med PlayMemories i telefonen som läser denna. Sedan sker synken.

... eller så laddar man ner "Sync to Smartphone" så sker det ännu smidigare.

... eller så laddar man ner "Direct Upload" och den öppnar upp möjligheter att ladda upp filerna via Internet från kameran direkt via någon accesspunkt och en sådan kan ju vara telefonen eller någon annan WIFI-punkt.

Jag tror inte att prestandan är sämre än något annat via telefonen. Jag har kört både Netflix och HBO i flera år över min gamla Samsung S2:s router utan några större problem till min dator och TV. Så lite bilder går nog jättefint. Visst kan man använda Eye-Fi eller liknande på kameror som inte har detta inbyggt men jag har rätt svårt att se att se att det skulle tillföra något i dessa kameror. Jag har tidigare funderat på den lösningen men nu tycker jag det ser riktigt bra och smidigt ut. Jag har svårt att se att något man "bultar på" som extra tillbehör skulle vara så mycket bättre än detta.

Till den som föreslog USB-kabel så kan man ju säga att det inte är något fel med det heller men jag tror faktiskt det är lite stökigare om man konfigurerat sin kamera och telefon korrekt och dessutom ska man ju alltid ha en kabel med sig. Det har i alla fall inte jag normalt.

Jag har en helt ny telefon nu och den här lösningen funkar faktiskt riktigt bra. Jag kanske borde visa lösningen för fotograferna på det museum jag jobbade på tidigare. Sånt här kan öppna helt nya möjligheter även för folk som INTE fotar med telefoner främst utan som har andra grejor professionellt i jobbet. Det skulle t.ex. kunna vara folk som dokumenterade hur Stockholms Stads konst (Stadens Konst) mår på stan. Vid en inventering skulle en fotograf mycket väl kunna föra över sina bilder till sin telefon och från den sedan vidare direkt in i museets FotoWare-system och bli synligt direkt för museets personal.

Möjligheterna för att på samma sätt låta allmänheten skicka in bilder i systemet i samband med vissa evenemang eller inventeringar skulle då nödvändigtvis inte diskriminera de som INTE använder telefoner utan riktiga systemkameror. Det skapar nya möjligheter faktiskt och inget skulle heller hindra att man laddade upp bilderna till en molnlagringstjänst som i sin tur indexeras av FotoWare-systemets Index Manager. Jag tycker det här ser både smidigt, flexibelt och intressant ut faktiskt och det kostar heller inget extra vare sig för Eye-Fi -kort eller påbultad extra WIFI-utrustning.

På mina semestrar plåtar jag i princip aldrig med telefon och det har ju gjort att jag sällan skickar några bilder hem till vänner och bekanta. Det blir enklare att göra det nu trots att jag i princip aldrig plåtar med mobiltelefon. Men det kan ju bli ändring på det med. Det är ju en hyfsad 13 MP -kamera i min nya telefon och det finns hyfsad AF, face detection och smidiga beskärningsverktyg m.m. som jag inte haft i min gamla kamera, så det har hänt en del där sedan min gamla S2 var ny.

Jag tror Tony Northrup skulle kunnat bli hyfsat nöjd med den här typen av lösningen som han tidigare tyckt sig sakna i systemkamerorna även om de av naturliga skäl aldrig kan bli lika okomplicerade som i telefonerna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Borde även funka med en sådan här.
Det var ju just begränsningen i den lösningen (kortläsare och dator) som sagde Tony Nothrup kritiserade. Skälet till det var ju främst att den i jämförelse med WIFI i kameran kräver en massa extraattiraljer man kanske inte alltid har med sig. Argumentet för att ibland integrera med telefon var ju också att en del sociala medier i en del fall helt bygger på att man sänder sina bilder från just telefoner och att det alltså i en del fall inte ens gått att göra uploads av bilder till dessa från dator.

Har man bara tillgång till en telefonsignal så har man ju sin accesspunkt och port till nätet var man än befinner sig även om man lämnat datorn hemma. Det scenariet har jag varit i ett antal gånger på resor. Jag tror en del uppskattar den möjligheten. Genom det kan man ju göra backup till lagring på nätet också och en del lösningar synkar "on the fly" när bilderna tas.

Det är ju inget fel i att använda dator och kabel till nätet tillsammans med minneskortläsare och även helt avstå från WIFI som många annars mest använder av praktiska skäl mobilt när man medvetet försakar sin uppkopplings fulla prestanda men ibland behöver man även andra verktyg i lådan där den infrastruktur saknas som man annars har hemma eller an vill ladda upp bilder man av olika skäl inte tagit med telefon.

https://youtu.be/AGp3JXKtHBM

Kolla 7:30 in i filmen och lite framåt så kan ni se Tony "in action" i denna video om "The death of the consumer camera". Här kommenterar han ju just den lösning med kortläsare som du skickat en bild på. Ett av huvudskälen till att folk väljer telefon istället för dessa är ju dels att kameratelefonerna blivit så bra nu och att de har en överlägset enklare och smidigare kommunikation med nätet och funktioner och applikationer där än vad både konsument- och mer proffsiga kameror i allmänhet har idag. Men det börjar nog röra på sig nu trots allt och fler än Sony löser nu dessa problem och gör dessa funktioner till standard i både enklare och mer avancerade kameror både i kompakt- och systemkamerasegmenten.

Men varför inte använda mobilen direkt då? Visst, de flesta gör självfallet det hellre men en del vill hellre ta sina bilder med systemkameran och då är man där tillbaka till ruta ett igen om kameran inte har denna typ av stöd. Jag har heller inte varit någon större fan av en del tidigare telefonbaserade implementeringar Sony gjort men det känns ganska genomtänkt och stabilt nu faktiskt.

Det finns ju annat telefonbaserat också men vad ska man med kamerafjärr i mobilen tyckte jag exv. själv när man kan ha den gamla hederliga IR-fjärren man haft bra länge tidigare. Den är ju fortfarande både liten, snabb, smidig och krånglar aldrig. Möjligen var jag lite bränd av den rätt mediokra telefonfjärr som Samsung gjort till min Smart-TV. Men man kan ändra sig där med, för om jag nu inte normalt har med mig denna kamerafjärr jag har så finns ju alltid telefonappen. Den bästa funktionen är inte den bästa funktionen nödvändigt utan den man faktiskt har tillgång till när man behöver den.

Tony's budskap är inte att exv. inneskortläsarna ska bort och den typen av arbetsflöden utan istället vad kameratillverkarna behöver/borde titta på för att nästa generation ska kunna ta sin fotografi "to the next level" utan att tycka att arbetsflödena med systemkameror är så primitiva att de väljer bort dem på samma sätt som de redan valt bort kompakterna.
 

afe

Aktiv medlem
Antingen synkar man kamera och telefon genom att välja "Send to Smartphone" och välja de bilder eller aktuell bild eller alla. Sedan visas en QR kod man kan skanna av med PlayMemories i telefonen som läser denna. Sedan sker synken..
Ännu enklare är att hålla NFC-punkten på telefonen mot NFC-punkten på kameran (sidan av handgreppet på A6x00) med en bild öppen i kamerans visningsläge - då startar appen automagiskt och hämtar bilden (konverterar till jpg om den är tagen i råformat).
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker inte det är fel att detta fungerar direkt i kameran men man kan ju köra PlayMemories i PC:n och skicka upp större mängder i molnet om man vill det istället. Det går ju det med. Där kan man ju dessutom synka hela kataloger också om man har det behovet utan att beehöva noja över kort batteritid.
Ja, det är utmärkt att det fungerar direkt från kameran, men det fungerar ju bara om man är i närheten av en WiFi-accesspunkt (som man kan logga in på). Ute sådär i allmänhet behöver man nog oftast gå via en telefon som har 3/4G-nätanslutning.
 

Per

Aktiv medlem
Det går också utmärkt att överföra bilder från kameran till mobil med en "vanlig" USB kabel. men det är kanske för enkelt.
Med de flesta appar (om det nu är publicera på nätet man är ute efter) behöver man ju inte heller överföra något till mobilen först - det räcker att ansluta kamerans minneskort till mobilen och sedan posta direkt från minneskortet till nätet.
 
ANNONS