Annons

Fuji XT3 har lanserats

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Precis, utvecklingskostnaden är inte att leka med, det blir mycket som blir nytt när sensorn blir större. Det är inte "bara" att byta sensorn som du antydde.

Självfallet är inte skillnaden i pris enbart tillverkningskostnad.
Glöm inte Fujis utvecklingskostnader. Inte givet att de är lägre bara för att sensorn är mindre. Varför skall man betala extra bara för att spegellös FF är nytt för C/N och att de fick starta från, inte noll, men närmre (har ju EOS-M och hade Nikon 1). Prestanda per krona räknas. Varför skall jag bry mig om deras utgångsläge?

Canons går med bra vinst. Får bara ihop det med hög vinstmarginal på kameror, objektiv och tillbehör. Nikons kameradivision har ökad vinst trots minskad försäljning. Talar för bra marginal. Sony ökar väl båda?

Jag har inte lust att bidra till deras vinster. Ju mer de tjänar desto mer betalar jag för deras marginaler.

Som sagt, jag är inte spekulant på XT3. Intressant är dock att trots trenden med priser hos andra och trots de stora framstegen så är XT3 billigare vid lansering än XT2. Ganska sympatiskt.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Grepp

Det jag aldrig gillade med X-T2 var greppet. Det underlättades med ett batterigrepp men helt ergonomiskt blev det aldrig. Därför blev jag positivt överraskad när jag testade X-H1 som kändes klockren.

Nu blir jag lite förvånad när X-T3 ärver det gamla greppet från X-T2 (om än med några justeringar)

Finns det någon medveten logik i detta som jag missar?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det jag aldrig gillade med X-T2 var greppet. Det underlättades med ett batterigrepp men helt ergonomiskt blev det aldrig. Därför blev jag positivt överraskad när jag testade X-H1 som kändes klockren.

Nu blir jag lite förvånad när X-T3 ärver det gamla greppet från X-T2 (om än med några justeringar)

Finns det någon medveten logik i detta som jag missar?
En del har kanske mindre händer än du har. Många verkar vilja ha en kamera som är så liten och lätt som möjligt.
Eftersom jag släpat på Canon FF kameror och objektiv under väldigt många år är jag mer för ergonomi än jag skyr vikt.
Jag föredrar också X-H1 före X-T2. Detta trots jag inte har så stora händer.
X-H1 är nog nog optimal för mina händer. Dessutom är greppet mycket bättre än X-T2 för större objektiv.
Med 50_140 och 100-400 satte jag gärna batterigreppet på kameran. Med X-H1 struntar jag ofta i det och stoppar istället ett par batterier i fickan.
Jag har inga problem att fota även porträttbilder på det sättet. Skall jag fota ett dop eller bröllop me mycket porträttbilder så sätter jag givetvis på greppet.
 

Photocon

Aktiv medlem
Ja vi är 2 av alla som sjunger Fujis lov. Förmodligen blir vi då klassade som märkesanhängare. Fast det finns mycket att som konsument gilla hos Fuji. Deras konstanta FW uppgraderingar som adderar nya funktioner. Objektiven som är suveräna. Deras sätt att hela tiden förbättra en modell utan att ändra på allt. Man känner alltid igen sig. Sedan en bildkvalité som är otroligt bra för en APS-C kamera.
Personligen har jag inget sug från prylnisse att byta till Canons eller Nikons nya FF spegellösa. Tycker faktisk att jag redan med X-H1 har ett bättre system.
Fast det är jag. Andra kan tycka helt annorlunda.
Nja, att jag gillar Fuji framgår ju klart. Av liknande skäl som du men om jag hittat ett annat system med samma egenskaper hade jag struntat i om det stod Nikon, Canon, Trabant eller Durex eller Gummans Såpa på loggan.

Har använt Nikon, Canon, Leica, Hasselblad, Sony m fl men mest Nikon och är nog ganska så långt ifrån fanboy man kan komma. Har provat det mesta o använt det som passat mig bäst.

APS-C system. Då passar Fuji mig bäst. Hade jag stannat hos Nikon skulle jag nog valt D500 dslr men eftersom jag behöver FF ibland o jag ville ha mindre kamerahus som var spegellösa så kompletterar jag med Sony A7RII. Gillar dock inte Sonys objektiv och använder gärna 3partstillverkade objektiv.

Så nu har jag en bantad utrustning med både aps-c o ff.
Annars hade jag behållit D8X0 o skaffat D500.
Z känns inte mogen än.
Så jag sitter nöjd.
 

howlingsun

Medlem
Ja vi är 2 av alla som sjunger Fujis lov. Förmodligen blir vi då klassade som märkesanhängare. Fast det finns mycket att som konsument gilla hos Fuji. Deras konstanta FW uppgraderingar som adderar nya funktioner. Objektiven som är suveräna. Deras sätt att hela tiden förbättra en modell utan att ändra på allt. Man känner alltid igen sig. Sedan en bildkvalité som är otroligt bra för en APS-C kamera.
Personligen har jag inget sug från prylnisse att byta till Canons eller Nikons nya FF spegellösa. Tycker faktisk att jag redan med X-H1 har ett bättre system.
Fast det är jag. Andra kan tycka helt annorlunda.
Ett till Fujifilm fan här. Jag har min X-E3 för att jag behöver en liten kamera att ta med mig i vardagen. Till den har jag 23/2, 27/2.8 och 50/2.
Jag har en annan kamera när jag ska ut och fotografera landskap osv. Det blev för mycket kompromisser hela tiden med att försöka få ett kamerasystem som hade allt.

X-E3 med 27/2.8 är ju galet liten, inga problem i rockfickan och väger ju ingenting. Skulle vilja ha IBIS och vädertätning, men inte om jag måste gå upp till X-H1 storleken. Inget dåligt i sig med X-H1 storleken, men passar ju inte alls för mitt behov. Hade denna nya X-T3 haft ibis hade det kanske kunnat vara värt det, speciellt vid något rabatt tillfälle senare.
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Ett till Fujifilm fan här. Jag har min X-E3 för att jag behöver en liten kamera att ta med mig i vardagen. Till den har jag 23/2, 27/2.8 och 50/2.
Jag har en annan kamera när jag ska ut och fotografera landskap osv. Det blev för mycket kompromisser hela tiden med att försöka få ett kamerasystem som hade allt.

X-E3 med 27/2.8 är ju galet liten, inga problem i rockfickan och väger ju ingenting. Skulle vilja ha IBIS och vädertätning, men inte om jag måste gå upp till X-H1 storleken. Inget dåligt i sig med X-H1 storleken, men passar ju inte alls för mitt behov. Hade denna nya X-T3 haft ibis hade det kanske kunnat vara värt det, speciellt vid något rabatt tillfälle senare.
Vad är ibis för något.
 

Brix

Aktiv medlem
Hade de också haft kvaliten hos FF hade jag köpt X för länge sedan.
Vad exakt syftar du på med kvalité? Man får inte bättre bildkvalité med FF bortsett från när det gäller brus och dynamiskt omfång då. Det mesta av bildkvalitén ligger ju annars i objektivet och inte i kameran/sensorn. Men visst, om brus och dynamiskt omfång är viktigt för dig så förstår jag om du helst håller dig till FF. Jag tror dock inte att X-T3 kommer vara särskilt långt efter FF sett till de aspekterna. Gapet mellan APS-C och FF har verkligen minskat på senare år.
 

Bengf

Aktiv medlem
Trevligt pris på X-T3 med objektiv. Vet inte om jag uppfattade DPR rätt, tyckte dom skrev om ytterligare ett grepp förutom det nya vertikalgreppet, anpassat för att lättare hålla tyngre objektiv.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Trevligt pris på X-T3 med objektiv. Vet inte om jag uppfattade DPR rätt, tyckte dom skrev om ytterligare ett grepp förutom det nya vertikalgreppet, anpassat för att lättare hålla tyngre objektiv.
Nej det finns nog bara ett grepp med 2 batterier och AF-L knapp, joystick för fokus samt avtryck.

Det är bra att ha för att få balans när man fotar med långa teleobjektiv.
 

Photocon

Aktiv medlem
Trevligt pris på X-T3 med objektiv. Vet inte om jag uppfattade DPR rätt, tyckte dom skrev om ytterligare ett grepp förutom det nya vertikalgreppet, anpassat för att lättare hålla tyngre objektiv.
Det är sannolikt ett dummy-grepp utan batteri eller kommunikation med kameran.
Kameran blir lite större o greppvänlig. Har funnits sedan länge till Fujikameror. Ofta med inbyggd Arcaskena.
 

Brix

Aktiv medlem
Trevligt pris på X-T3 med objektiv. Vet inte om jag uppfattade DPR rätt, tyckte dom skrev om ytterligare ett grepp förutom det nya vertikalgreppet, anpassat för att lättare hålla tyngre objektiv.
Det var antagligen MHG-XT3 de syftade på då, som är precis likadant som det som finns till X-T2, dvs. MHG-XT2.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ni har säkert rätt- Kan inte påstå jag kan alla tillbehör till Fuji.
Själv har jag batterigreppen till både X-T2 och X-H1.
Tycker de är väldigt användbara när man fotar event och tar mycket porträttbilder samt tar många bilder så man behöver fler batterier.
De säljs ofta med rabatt när man köper en kamera. Annars är de ganska dyra.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har extragreppet till min X-Pro 2. Jag tyckte det var onödigt när jag först köpte kameran (med 35/2 WR), men med större objektiv (som 56/1,2) är det klockrent - dessutom använder jag det stativfästet rätt ofta.

X-T3 ser ut att ha mycket trevlig prestanda, och till ett bra pris. Att den också fått en helt ny sensor torde bevisa för en del (framför allt då vissa Sonyfanatiker) att Fuji (eller andra) inte alls måste hålla till godo med samma sensorer som sitter i Sonys kameror, utan att det finns andra alternativ. Det är förstås inte alls omöjligt att sensorn i den här kameran tillverkas av Sony, men där om vet vi än så länge intet.

Själv är jag hur nöjd som helst med min kamera, och kommer inte att byta på ett bra tag. Jag kör med tre fasta objektiv som inte är allt för stora, och då passar formen på X-Pro 2 bra. Skulle jag få för mig att plåta mer med tele igen skulle jag dock allvarligt överväga antingen X-T3 eller en kommande X-H2.
 

PMD

Aktiv medlem
Du vet att den är APS-C med tanke på att du jämför priser?
Tveksamt om skillnaden i sensorstorlek motiverar 9000 kr. Vi får väl se var priserna landar om ett halvår eller två.

Canons priser har förvisso legat rätt högt de senaste åren, men det tycks inte ha spelat så stor roll för försäljningen (eller så tror Canon att kunderna tycker att dyrt=bra).

Fujifilm tycks ligga kvar på sin vanliga prisnivå.
 

iSolen.se

Guest
Vad exakt syftar du på med kvalité? Man får inte bättre bildkvalité med FF bortsett från när det gäller brus och dynamiskt omfång då. ....
Oj. "Bortsett från", nja, du efterbearbetar nog inte dina bilder så mycket. Vi som gör det uppskattar verkligen DR (som gör att man kan lyfta skuggor och rädda högdagrar), lågs brus (som gör att bilderna inte ser dåliga ut i detalj), och hög upplösning (även om man inte använder den höga upplösningen skalar man ner redigerade bilder så att redigeringsdefekter försvinner).
 

PMD

Aktiv medlem
dessutom ligger prestanda på pappret mellan XT 3 nära Sony A9 som kostar 45000kr nu (men fanns på cyberphoto ett par veckor sedan för 35000kr).
Prestanda när det gäller sekvenstagning ligger rätt nära Olympus E-M1 II och Panasonic G9 (de båda kamerorna har dessutom sensorer som är närmare i storlek än vad Sony A9 har).
Annat skiljer säkert men de båda m4/3-kamerorn har ett eller ett par år på nacken.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Prestanda när det gäller sekvenstagning ligger rätt nära Olympus E-M1 II och Panasonic G9 (de båda kamerorna har dessutom sensorer som är närmare i storlek än vad Sony A9 har).
Annat skiljer säkert men de båda m4/3-kamerorn har ett eller ett par år på nacken.
Nu vet jag inte var du hittat den siffran. DPR verkar väldigt positiva.
Min numera gamla X-T2 hängde med riktigt bra. Den skulle nog inte klarat en sportfotografs krav när det gäller mörka hallar och hockey.
Fast den klarade bra lekande hundar och barn.

Om den är så bra som DPR antyder så bör den vara riktigt bra.
 
ANNONS