Annons

Fotografera blixtnedslag

Produkter
(logga in för att koppla)

gliz68

Aktiv medlem
Tänkte skaffa mig en pryl till, en lightning & motion trigger till min eos 550D.
Hittat en som jag tänkte köpa men undrar här först om den levererar vad jag önskar.
Tänkte fotografera blixtar med den. Gärna någon med erfarenhet av den eller annan modell. Den heter MOVO PHOTO LC100-C och är kompatibel till CANON eos, bland annat.
Är den värd att satsa på? Inte farligt dyr men man vill ju inte kasta pengarna i sjön.
 

BM_Photo

Aktiv medlem
förslag på alt.

Tänkte skaffa mig en pryl till, en lightning & motion trigger till min eos 550D.
Hittat en som jag tänkte köpa men undrar här först om den levererar vad jag önskar.
Tänkte fotografera blixtar med den. Gärna någon med erfarenhet av den eller annan modell. Den heter MOVO PHOTO LC100-C och är kompatibel till CANON eos, bland annat.
Är den värd att satsa på? Inte farligt dyr men man vill ju inte kasta pengarna i sjön.
Har själv testat någon liknande triggerlösning tidigare men var mindre nöjd med det. Istället ersattes lösningen med ett supermörkt nd filter I combination med annan triggerlösning med intervall istället. Det hela resulterade I att 95 % av fallen så fick jag med blixten eller blixtarna på bild beroende om allt skedde på samma exponering eller på nästa.

mitt förslag till blixtfotografering är Syrps variabla Super Dark ND-filter. alt ett fast 10-stop filter.
 

lonian

Aktiv medlem
Har själv testat någon liknande triggerlösning tidigare men var mindre nöjd med det. Istället ersattes lösningen med ett supermörkt nd filter I combination med annan triggerlösning med intervall istället. Det hela resulterade I att 95 % av fallen så fick jag med blixten eller blixtarna på bild beroende om allt skedde på samma exponering eller på nästa.

mitt förslag till blixtfotografering är Syrps variabla Super Dark ND-filter. alt ett fast 10-stop filter.
Vilken brännvidd körde du med då?
 

gliz68

Aktiv medlem
Vilken brännvidd körde du med då?
Har sådan där som man sätter i en adapter framför linsen, är det en sådan du menar? Har plats för 3 st filter i adaptern. kan man ställa in 550D att ta serier eller behöver man en fjärrutlösare till att göra det med?
 

gliz68

Aktiv medlem
Har själv testat någon liknande triggerlösning tidigare men var mindre nöjd med det. Istället ersattes lösningen med ett supermörkt nd filter I combination med annan triggerlösning med intervall istället. Det hela resulterade I att 95 % av fallen så fick jag med blixten eller blixtarna på bild beroende om allt skedde på samma exponering eller på nästa.

mitt förslag till blixtfotografering är Syrps variabla Super Dark ND-filter. alt ett fast 10-stop filter.
Har sådan där som man sätter i en adapter framför linsen, är det en sådan du menar? Har plats för 3 st filter i adaptern. kan man ställa in 550D att ta serier eller behöver man en fjärrutlösare till att göra det med?
 

dejantep

Medlem
Tänkte skaffa mig en pryl till, en lightning & motion trigger till min eos 550D.
Hittat en som jag tänkte köpa men undrar här först om den levererar vad jag önskar.
Tänkte fotografera blixtar med den. Gärna någon med erfarenhet av den eller annan modell. Den heter MOVO PHOTO LC100-C och är kompatibel till CANON eos, bland annat.
Är den värd att satsa på? Inte farligt dyr men man vill ju inte kasta pengarna i sjön.
Har du testat att fota med bara kameran, stativ, lång exponering och ev. fjärrutlösare? Det är lite på chans men med lite tur så funkar det
 

AWid

Aktiv medlem
Man får nog "laga lite efter läge". Exponeringen får beräknas utifrån hur man vill att bilden ska se ut utan blixt. Det blir enklare när det är mörkt ute, men ND-filter är ju alltid användbara när man vill ha lite längre exponeringstider. Triggers verkar vara ett rätt osäkert hjälpmedel.

Bifogade bild är tagen förra veckan med hjälp av intervallfotografering (Nikon Z 6 + Nikkor 24-70 S). Intervalltiden var 26 sekunder. Exponeringstid 25 s, f 11 och ISO 100. Kameran stod i ett fönster hemma (på stativ förstås) och plåtade för sig själv i knappt en timma. Det blev ca 150 bilder med "åskblixt" med på två av bilderna. Inget vidare resultat kanske, men det är väl ungefär så här man får göra. Med lite planering och och bättre val av fotoplats kan det nog bli riktigt bra bilder:)
 

Bilagor

gliz68

Aktiv medlem
Har sådan där som man sätter i en adapter framför linsen, är det en sådan du menar? Har plats för 3 st filter i adaptern. kan man ställa in 550D att ta serier eller behöver man en fjärrutlösare till att göra det med?
Förstod efter en stund vad för sorts filter du menade och har kollat på några. vilken nivå på filtret funkar med den inställning du rekommenderar?
 
ANNONS