Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R IV

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Imponerande eller ej? Finns väl alltid möjligheter att sura över att Sony inte garanterar 100% vattentätt hus.

Lite antiklimax tycker jag med själva eventet. Hade kanske väntat mig lansering av fler kamerahus på en gång men det kanske är smart att inte störa nyhetssplashet med allt för mycket info på en gång.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är väl bara att gratulera Sony till en teknisk tour de force. Potential till otrolig AF. Hög bps trots 60mp. Högupplöst EVF med 0,78x förstoring.

Nu är jag närmast en objektivfantast som utgör grunden till mina val men som kamera är denna på pappret otrolig. Blir spännande att se hur konkurrenterna svarar (och när)!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag undrar om inte en av de viktigaste "selling points" som finns bland alla funktioner och finesser i denna kamera, i jämförelse med allt Sony kommit med hittills, är möjligheten att få 26 MP i APS-C mode. Det är ju lika mycket och mer än vad Sonys nuvarande APS-C hus har. Det kommer göra kameran klart mer mångsidigt användbar än tidigare modeller.

Övriga förbättringar som skett är väl i huvudsak rätt välavvägda. Än fler av de kritiserade designval som tidigare gjorts har nu åtgärdats - tänker främst på korten som nu båda är av samma snabba typ. Greppet och storleken generellt har vuxit ett par tre mm här och där och det är inget jag gillar men det gör säkert andra glada. Jag gillar fortfarande efter tre-fyra generationer A7:eek:r A7r bäst. I jämförelse med tid/bländar-rattarna på A7r suger de vi haft sedan A7 II verkligen - små, smala och hala. Gillar inte de alls och IV:ans är inget undantag. Tyvärr är detta ett par av kamerornas viktigaste reglage.

Med det sagt så finns det få kameror nu som kan matcha IV:ans specar. Det goda är dessutom att med 60 MP så kommer Sonys alla fina G- och GM-objektiv att prestera ännu bättre än de gjort med 36 och 42 MP. Det kommer slås en rad nya rekord i perceptuell upplösning bara genom att skruva på objektiven på detta kamerahus.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem

Bengf

Aktiv medlem
Det är väl bara att gratulera Sony till en teknisk tour de force. Potential till otrolig AF. Hög bps trots 60mp. Högupplöst EVF med 0,78x förstoring.

Nu är jag närmast en objektivfantast som utgör grunden till mina val men som kamera är denna på pappret otrolig. Blir spännande att se hur konkurrenterna svarar (och när)!
Det har varit rykten om en Canon med 70mp sensor, vi får väl se hur det blir.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
https://www.dpreview.com/articles/39...o-know?slide=2

"A new 'Focus Priority' mode prompts the camera to acquire focus with the aperture wide open, which is especially useful when shooting a small apertures in low light conditions, where the camera could otherwise struggle"

Bravo Sony - äntligen en spegellös som fattar detta!

Vidare riktigt bra:

https://www.dpreview.com/articles/39...o-know?slide=4

"As with the A7R III, the IV has dual card slots, but now both of them support UHS-II."
Det blir intressant att se vad "kostnaden" eventuellt blir för den funktionen i möjligen färre bps/sek i continous. Eller så funkar det bara i single shot.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Trådlös tethering/direktfångst med dator och mobiler skulle jag gärna haft i min A7 III:a, då jag kör mycket sånt, men nu kom det alltså. Lite konstigt att det kommer först nu för det här är ju inga nyligen upptrampade stigar rent tekniskt. Wifi har ju funnits även i Sonys systemkameror länge och trådlös printning har ju funnits ett bra tag det med och det i rena konsumentprinters t.o.m. så det var verkligen dags att även Sony fixade detta i A7r IV.

Det här kan säkert även en del studiofotografer gilla.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Imponerande eller ej? Finns väl alltid möjligheter att sura över att Sony inte garanterar 100% vattentätt hus.

Lite antiklimax tycker jag med själva eventet. Hade kanske väntat mig lansering av fler kamerahus på en gång men det kanske är smart att inte störa nyhetssplashet med allt för mycket info på en gång.
Nu är det väl inte många andra tillverkare som kommer med garantier för vattentäthet heller. Problemet för Sony är att även om de nu fixat till vädertätningen så att den är i klass med alla andra inte vattentäta kameror. Kommer folk som behöver sådant att välja bort Sony tills Youtube svämmar över med filmer av folk som använder gräver ned sin Sony i ökensand för att sedan ta upp den och skölja av den i duschen. Det är lätt att få dåligt rykte men svårt att tvätta bort det
 

martinot

Aktiv medlem
Det blir intressant att se vad "kostnaden" eventuellt blir för den funktionen i möjligen färre bps/sek i continous. Eller så funkar det bara i single shot.
Tror det är för single shot. Men inte heller där är det något problem, för man kan enkelt välja detta med en inställning hur man vill ha det (dvs. prioritera minimalt shutter lag, eller prioritera att få säkrast AF med fokus via full bländaröppning).

Så alla kan få som man själv vill. Win-win. 🙂
 

Bengf

Aktiv medlem
Skall bli intressant när DPR provar med full öppning, vid tagnings ögonblicket lär den ju gå på inställd mindre bländaröppning om man nu valt det enligt DPR, men den låser då fokus på största bländare och ändrar sig inte, EV står väl kvar på -3 vid f/2,0 som jag uppfattade det.
 

PMD

Aktiv medlem
Som martinot påpekade så ska det gå att välja bort den funktionen. Det kan vara praktiskt om man har ett objektiv som lider av fokusskift.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu är det väl inte många andra tillverkare som kommer med garantier för vattentäthet heller. Problemet för Sony är att även om de nu fixat till vädertätningen så att den är i klass med alla andra inte vattentäta kameror. Kommer folk som behöver sådant att välja bort Sony tills Youtube svämmar över med filmer av folk som använder gräver ned sin Sony i ökensand för att sedan ta upp den och skölja av den i duschen. Det är lätt att få dåligt rykte men svårt att tvätta bort det
Väldigt sant Uno.:)

Detsamma har väl gällt AF. Erkännandet av real time AF har väl även det varit lite yrvaket trots att vi är inne på andra generationen nu. Nu finns ju dessutom även objektiven. Alla är glada i sin tro och det är väl bäst så. Det är jobbigt att byta system.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tror det är för single shot. Men inte heller där är det något problem, för man kan enkelt välja detta med en inställning hur man vill ha det (dvs. prioritera minimalt shutter lag, eller prioritera att få säkrast AF med fokus via full bländaröppning).

Så alla kan få som man själv vill. Win-win. 🙂
Visst det blir toppen i mörker. Ihop med en bra EVF så kommer man dessutom se vad man siktar på.
 

martinot

Aktiv medlem
Visst det blir toppen i mörker. Ihop med en bra EVF så kommer man dessutom se vad man siktar på.
Tydligen har de köpt in samma Sony OLED-panel som Panasonic har i sina senaste EVF:er, dvs. de som sitter på deras nya S1-serie av fullformatare.

Då många hyllar de på S1:eek:rna som överlägset bäst på marknaden så kommer nog EVF:en på nya A7R också att bli i absolut toppklass.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tydligen har de köpt in samma Sony OLED-panel som Panasonic har i sina senaste EVF:er, dvs. de som sitter på deras nya S1-serie av fullformatare.

Då många hyllar de på S1:eek:rna som överlägset bäst på marknaden så kommer nog EVF:en på nya A7R också att bli i absolut toppklass.
Det är ju viktigt att den är snabb också och inte bara har hög upplösning.
 

Bengf

Aktiv medlem
Var det inte så att EVF med A9 växlade ner frekvensen vid 20bps, alltså frekvensen går ner till 60 mot annars 120, vet ej hur det fungerar med A7RIV, eller om någon förändring skedde med nyare FW hos A9.

10bps med 61mp imponerar, man har tydligen också rundat av dom lite vassa kanterna runt avtryckaren, det nämns att lägsta ISO går ner till 50 med A7RIV, Nikon har varit lite ensamma om ISO 64 som hjälpt till högt DR, försa om det är äkta ISO50. bilder tagna med iso50 nämns vid några förtester.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
"A new 'Focus Priority' mode prompts the camera to acquire focus with the aperture wide open, which is especially useful when shooting a small apertures in low light conditions, where the camera could otherwise struggle"

Bravo Sony - äntligen en spegellös som fattar detta!
Jag pratade med en av de lokala (brittiska) Sony-representanterna hur det här systemet fungerar och han hade själv bara hunnit testköra det en kortare stund. Det han noterade var att det faktiskt inte alltid blir maxbländare - när han (med det här läget aktiverat och ett objektiv vars maxbländare var f/2,8) körde med inställd bländare 11 så bländade kameran upp till f/4 för fokuseringen, men när han körde med större bländare bländade objektivet upp hela vägen till maxbländaren f/2,8 för fokuseringen. Det verkar alltså finnas en viss begränsning i hur långt (hur många steg) objektivet bländas upp, detta troligen för att inte äventyra serietagningshastigheten.

Allmänt om maximala serietagningshastigheten så finns det så att säga tre maxhastigheter:

- 10 bilder/sek med full AF- och AE-följning, men inte med live view i sökaren
- 8 bilder/sek med full AF- och AE-följning med live view i sökaren
- 7 bilder/sek med full AF- och AE-följning och tyst (elektronisk) slutare
 
ANNONS