Annons

"Kamerasoftbox" på Photax?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
För väldigt många år sedan hade jag en uppblåsbar softbox till kamerablixten. Samma princip som den du länkar till. Visst blir det bättre ljus men det är inte så att du häpnar.

Idag använder jag den "lilla vita" plastkåpan (bouncern) som går att köpa till de flesta (?) blixtar för ca 300.- eller slår blixten indirekt. Tycker det fungerar väl så bra som min uppblåsbara bouncer som bara ligger i förrådet.
 

Ambre

Aktiv medlem
Mjo, misstänker att skillnaden inte är enorm, har ju redan en bouncer... tycker dock oftast det blir bäst ljus om man har möjlighet att studsa i tak eller vägg... tack för ditt svar =)
 

Petsan

Aktiv medlem
Den gör framförallt sitt jobb vid foto utomhus eller i mkt stora rum där det är svårt att studsa en blixt mot ytor (dvs där bouncern även spelar ut sin roll). Vid direktljus tycker jag att den ger ett klart snyggare blixljus än utan (och klart bättre än med bouncer). Har haft både en hopfällbar med pappskivor och en uppblåsbar. Gillade den uppblåsbara klart bättre. Mer behändig och mindre skör. Har inte testat just denna modell där blixthuvudet riktas uppåt. Detta ger ett något större avstånd mellan softbox och kamera än de andra konstruktionerna. Finns väl vissa fördelar med detta, åtminstone i teorin.

Dessa softboxar är ju främst för att mjuka upp direkt fyll-ljus där andra ljuskällor dominerar. De ger naturligtvis inte samma effekt som även en liten "riktig" softbox. Men rätt använda ger de ett mycket bra resultat (inte för skarpt, men inte så mjukt att de tappar stuns...). De fungerar även förträffligt vid närbild och macro.

/Peter
 

erro.se

Aktiv medlem
Det beror väl lite på vad du tänker dig att du ska fota med hjälp av den lilla softboxen?

Till små motiv, typ lika stora som själva softboxen funkar den säkert hyfsat. Ska du fota nåt större, porträtt, människor, helfigur, så lär du behöva större softbox.

Om det är mjukt ljus (d.v.s. mjuka skuggövergångar) du vill ha så är det samma sak som stort ljus. Ett vanligt sätt att få stort ljus är att rikta blixten mot vit vägg eller tak istället.

Edit: såg att du redan känner till detta med vägg/tak... duger inte det? Vad vill du uppnå?
 
ANNONS