Annons

Speedlite tillsammans med Elinchrom studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

martin991

Aktiv medlem
Hej!
Jag är på väg att beställa ett Elinchrom D-lite 4 To go Kit och är lite sugen på att skaffa en tredje blixt. För att hålla ned kostnaden så kom jag på att man kanske kunde använda min Speedlite 430 EX II tillsammans med en softbox så blir det tillräckligt bra som komplement till de andra.
Jag har hittat ett par softboxar på kaffebrus och funderar på antingen 60x60 eller 80x80. Är det någon som testat dessa olika och har någon uppfattning om en 430 EX II klarar 80x80 eller om jag måste ta en mindre?
Den andra frågan är om det kommer bli problem med olika färgtemperatur när jag blandar två olika typer och märken på blixtar?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Blixten är säkert tillräckligt kraftfull för softboxarna i många situationer. en softbox gör sig ändå bäst på nära håll. För studioblixtar är problemet oftast det omvända - att de inte går att ställa ner tillräckligt.

Färgtemperaturen kan alltid bli ett bekymmer om man fotograferar med olika tillbehör eller olika blixtar. En kamerablixt som din 430EX kan ge rätt blått ljus på låg effekt. Ett gammalt gulnat paraply kompenserar det... ;)

Jag har faktiskt sällan upplevt problem med olika färgtemp från olika blixtar/ljusformare. Olika motiv är olika känsliga. Produktfoto i studio ära mer känsligt än porträtt i miljö. Med ett litet kit färgbalansfilter (ex Kodak Wratten) så får du styr på temperaturen. Bra då att jobba uppkopplat mot datorn så att du direkt kan kolla och korrigera.
 
ANNONS