Annons

Mac som klarar av tyngre bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

bigsmooth

Aktiv medlem
Tänkte köpa en Nikon d800 och i och med det också uppdatera mig på datorfronten. Kör för tillfället med en Macbook Pro som har ett par år på nacken. Inser att den inte kommer orka med de tunga bildfiler som d800an kommer spy ur sig.

Vad hade ni spenderat en budget på runt 20000:-?

1. Beg Mac Pro som man kan vässa till. Har en bra skärm sen tidigare
2. iMac a)ny b)beg som är maxad
3. Ny bärbar, kanske den med retinaskärmen.

Spelar inte jättestor roll att datorn ska vara portabel. Vill mest att den ska vara kraftfull nog att lattja med stora bildfiler utan slöa ner.

Vad hade ni satsat på?

Ps. Min nuvarande funkar utmärkt till det mesta, så den får funka som kompliment vi resor etc.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Tänkte köpa en Nikon d800 och i och med det också uppdatera mig på datorfronten. Kör för tillfället med en Macbook Pro som har ett par år på nacken. Inser att den inte kommer orka med de tunga bildfiler som d800an kommer spy ur sig.

Vad hade ni spenderat en budget på runt 20000:-?

1. Beg Mac Pro som man kan vässa till. Har en bra skärm sen tidigare
2. iMac a)ny b)beg som är maxad
3. Ny bärbar, kanske den med retinaskärmen.

Spelar inte jättestor roll att datorn ska vara portabel. Vill mest att den ska vara kraftfull nog att lattja med stora bildfiler utan slöa ner.

Vad hade ni satsat på?

Ps. Min nuvarande funkar utmärkt till det mesta, så den får funka som kompliment vi resor etc.
Den nya bärbara med Retina-skärm. Men den blir ju dyrare än 20 lapp.
Eller vänta ett tag tills det kommer nya iMacs, för det gör det _troligtvis_ i år.
 

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
En beggad mac pro, och en ssd-disk om du inte redan har det i den. sen köper du till lite ram minne så du kan maxa det med. eftersom du redan har en bra skärm och inga krav på bärbarhet så är det mitt förslag.

Vill du komma billigt undan så byt ut den interna disken mot en ssd, och maxa ram. kostar inte mycket mer än 1500 för delarna och väldigt lätt att göra.
 

jimmy ekdahl

Aktiv medlem
En beggad mac pro, och en ssd-disk om du inte redan har det i den. sen köper du till lite ram minne så du kan maxa det med. eftersom du redan har en bra skärm och inga krav på bärbarhet så är det mitt förslag.

Vill du komma billigt undan så byt ut den interna disken mot en ssd, och maxa ram. kostar inte mycket mer än 1500 för delarna och väldigt lätt att göra.
Jag har en MBP med tre år på nacken, hur mycket ram kan man slänga i den, har för mig att det finns nån begränsning för hur mycket den kan tillgodogöra sig så att säga?
 

Photosession

Aktiv medlem
Jag har en MBP från 2009 som jag maxat med minne och det är 8 GB.
Om din inte är äldre än det så får du i lika mycket minne i den.
 

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
Jag laddade min 15" late 2008 med 8 gig ram. de nyare modellerna skall klara upp till 16. Detta är vanligtvis inte vad apple skriver officiellt att de klarar däremot. vad har du för storlek och modellnamn?

8 gig borde den klara iaf.
 

bigsmooth

Aktiv medlem
min nuvarande mbp är den som kom hösten -08 med följande spec -

Model Name: MacBook Pro
Model Identifier: MacBookPro5,1
Processor Name: Intel Core 2 Duo
Processor Speed: 2.4 GHz
Number Of Processors: 1
Total Number Of Cores: 2
L2 Cache: 3 MB
Memory: 4 GB
Bus Speed: 1.07 GHz

Kanske ska maxa upp den med 8g ram och en ny ssd disk. Kanske borde räcka?
iaf i väntan på de nya iMac

Är ram-minne och snabb ssd viktigast när jobbar mycket i lightroom och photoshop?
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Ungefär lika långt som ett snöre

Jäkligt bra i mitt tycke, lite sämre i vissa andras. Är du den typen som målar väggarna i en neutralgrå färg och jobbar i väldigt kontrollerad belysning kanske du bör överväga en bättre skärm, i övrigt tror jag den räcker utmärkt
 

snap01

Aktiv medlem
jag kör med imac 2,8ghz intel core i7 med 16 gb ram minne o tycker att det går segt att jobba med filerna från D800. Om jag jämför med D3x så är det stor skillnad. Min burk är 1,5 år gammal om jag inte minns fel. Vet dom som säger att det tar upp till 30 sekunder att öppna en fil från D800 fast med min burk tar det ca 4 sekunder mer sedan så tar vissa delar av bildbehandlingen längre tid än tex bilder från D700. Så på ett snitt så tar det ungefär 20 sekunder längre tid per bild för mig att jobba med D800. Om jag har max med jobb en dag så får jag sitta 90 min längre tid med bilderna. Jag kommer byta upp min bärbara samt funderar på att köra mac pro o en eizo skäm igen. Om man inte behöver göra så många bilder så kanske min dator funkar men gör du mycket bilder o inte vill lägga ner runt 20 sek längre tid per bild så skulle jag köpa det snabbaste di hittar o inte mindre än 16gb minne.
 

faltpihl

Aktiv medlem
Varför Mac?
Jag hade aldrig lagt pengarna på en dator (eller annan produkt) från Apple..
Du kan ju lätt bygga ihop en PC med en riktig kalibrerad skärm för din budget...
 

snap01

Aktiv medlem
fast det enklaste vore om Nikon kunde göra som Canon o låta en välja storlek på raw format i kameran för många gånger så skulle lägre upplösning räcka o kan man välja storlek på jpg på alla kameror så borde man kunna välja det på raw oxå.
 

snap01

Aktiv medlem
Varför Mac?
Jag hade aldrig lagt pengarna på en dator (eller annan produkt) från Apple..
Du kan ju lätt bygga ihop en PC med en riktig kalibrerad skärm för din budget...
varför mac? för att det är stabilt det fungerar utan omstarter etc. Jag har inte hört någon säga att det ska vara snabbare med en pc han jag känner som kör pc tar det 30 sek att öppna filen för mig tar det 4 sek. Dom flesta av mina fotograf kollegor kör mac genomgående o det finns nog skäl för det.
 

bigsmooth

Aktiv medlem
Varför Mac?
Jag hade aldrig lagt pengarna på en dator (eller annan produkt) från Apple..
Du kan ju lätt bygga ihop en PC med en riktig kalibrerad skärm för din budget...
Kommer aldrig gå tillbaka till PC igen. Inte haft ett enda problem med Mac de senaste fem åren. Med PC hade man problem var och varannan vecka.

Kanske får bli en Mac Pro helt enkelt då. Hur stor skillnad gör det med en SSD istället för en vanlig HD?
 

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
Kommer aldrig gå tillbaka till PC igen. Inte haft ett enda problem med Mac de senaste fem åren. Med PC hade man problem var och varannan vecka.

Kanske får bli en Mac Pro helt enkelt då. Hur stor skillnad gör det med en SSD istället för en vanlig HD?
Skillnaden är enorm. jag bytte till ssd i min mbp från 2008 och det är som att ha en ny dator. nästa datorköp så blir det en ssd till den med. tyst energisnålt och snabbt.
 

faltpihl

Aktiv medlem
Nja jag håller inte med. Jag har kört PC i alla år (testat Mac, och även kört Linux en hel del) och jag laddar in mina 24Mpix RAW filer i lightroom väldigt fort. Aldrig tagit tiden, men några hundra bildfiler går på nån minut att importera, tar ytterligare någon/några minuter att rendera previews på alla bilder. Kör med SSD.

Har aldrig haft några bekymmer med min dator. Har inte formatterat om eller installerat om något på några år, fungerat smärtfritt. Kostanden är dessutom en bråkdel av vad motsvarande Apple produkt skulle kosta..
 
ANNONS