Annons

Mac som klarar av tyngre bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Nja jag håller inte med. Jag har kört PC i alla år (testat Mac, och även kört Linux en hel del) och jag laddar in mina 24Mpix RAW filer i lightroom väldigt fort. Aldrig tagit tiden, men några hundra bildfiler går på nån minut att importera, tar ytterligare någon/några minuter att rendera previews på alla bilder. Kör med SSD.

Har aldrig haft några bekymmer med min dator. Har inte formatterat om eller installerat om något på några år, fungerat smärtfritt. Kostanden är dessutom en bråkdel av vad motsvarande Apple produkt skulle kosta..
Det finns inga prestanda/stabilitets-argument att byta åt något håll, däremot kan det ju finnas emotionella och vane-argument som kan vara nog så viktiga.

Det finns massor med trådar här på FS som diskuterar ämnet.

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Tänkte köpa en Nikon d800 och i och med det också uppdatera mig på datorfronten. Kör för tillfället med en Macbook Pro som har ett par år på nacken. Inser att den inte kommer orka med de tunga bildfiler som d800an kommer spy ur sig.

Vad hade ni spenderat en budget på runt 20000:-?

1. Beg Mac Pro som man kan vässa till. Har en bra skärm sen tidigare
2. iMac a)ny b)beg som är maxad
3. Ny bärbar, kanske den med retinaskärmen.

Spelar inte jättestor roll att datorn ska vara portabel. Vill mest att den ska vara kraftfull nog att lattja med stora bildfiler utan slöa ner.

Vad hade ni satsat på?

Ps. Min nuvarande funkar utmärkt till det mesta, så den får funka som kompliment vi resor etc.
Är 40MB stor bildfil? Så stor är ju redan RAW-filen. Du menar några hundra MB antar jag så du kan jobba med en handfull lager.

Laptop går bort direkt, tom desktops blir slöa med 36MP i varje led. Typsikt 3ggr långsammare än D700-bilderna.

Beg går bort av samma anledning, du behöver snabb CPU = ny CPU.

Massor med minne förstås.

SSD är självklart, du bör ha fler än en.
 

Allemyr

Aktiv medlem
Svårt val, men finns många bra.
iMac 27" är bra men blir varm när man gör tyngre grejer, men det är nog mestdels när det gäller film redigering.
Själv kör jag en iMac 27" quad, å en PC med ett GTX 580 3gb, grafikkortet är mkt användbart med filmrendering, men för foto tror jag inte det finns ngn poäng.

Att ha fyra platser för hårddiskar hade nog avgjort mitt val till Mac Pro's fördel.
Finns prisvärda 7200 rpm 3tb diskar, komplettera det med en SSD så kommer du långt, även fast det båda versionerna som är aktuella av iMac och Mac Pro har quad core processorer så hade jag gått på en Mac Pro, kanske finns ngn 8 kärnig men frågan är om det ryms i budgeten?

Sen om du har skärm redan eller så ska köpa, så kika på ngn med matt IPS panel runt 27" det gör mkt :)

Har samma paneler & samma skärm yta i mina datorer å det är väldigt skönt, bra storlek att jobba med, iallafall för film.

http://www.blocket.se/stockholm/Mac_Pro_2x2_8GHz_Quad_Core_Intel_Xeon_40343591.htm?ca=15&w=3

där har du förresten en billig 2 gånger quad core, ungefär dubbelt så snabb som en iMac 27" quad core.

Många lediga platser för hårddiskar. Grafikkortet tycker jag inte du ska bry dig så mkt om.
 

easyrider

Aktiv medlem
Är 40MB stor bildfil? Så stor är ju redan RAW-filen. Du menar några hundra MB antar jag så du kan jobba med en handfull lager.

Laptop går bort direkt, tom desktops blir slöa med 36MP i varje led. Typsikt 3ggr långsammare än D700-bilderna.

Beg går bort av samma anledning, du behöver snabb CPU = ny CPU.

Massor med minne förstås.

SSD är självklart, du bör ha fler än en.
Typsikt 3ggr långsammare " Tur att jag har en D700 och funderar på att uppgradera till D3s. Antar att MBP 2011 15 tum med SSD I7 2.2 ghz och 8gb ram får det tungt med filerna från D800?
 

iSolen.se

Guest
Typsikt 3ggr långsammare " Tur att jag har en D700 och funderar på att uppgradera till D3s. Antar att MBP 2011 15 tum med SSD I7 2.2 ghz och 8gb ram får det tungt med filerna från D800?

Hur långt är ett snöre?

Det går förstås tre gånger långsammare med D800-filer än med D700-filer när filerna är tre gånger större.

Och alla filter tar tre gånger längre tid att köra osv.

Om det ökar från 3 ms till 9ms kanske det inte är så mycket att bråka om men om man ska ladda 100 filer och varje tar en sekund och man ökar den tiden till tre sekunder...ja...det är inte komplicerad matematik :)

Men så blir ju slutresultatet tre gånger större också (dregel)...och bättre...
 

easyrider

Aktiv medlem
Hur långt är ett snöre?

Det går förstås tre gånger långsammare med D800-filer än med D700-filer när filerna är tre gånger större.

Och alla filter tar tre gånger längre tid att köra osv.

Om det ökar från 3 ms till 9ms kanske det inte är så mycket att bråka om men om man ska ladda 100 filer och varje tar en sekund och man ökar den tiden till tre sekunder...ja...det är inte komplicerad matematik :)

Men så blir ju slutresultatet tre gånger större också (dregel)...och bättre...
Tja, det matematiska fattar jag. Borde ställt frågan annorlunda har någon med samma mac eller liknande spec använt filer från D700 och D800 i LR4 och PS6 el PS5. Om ja var den "upplevda" långsammare arbetsprocessen acceptabel eller inte? Jag kanske helt enkelt borde prova själv. Har dock inte ett minneskort på ex 8gb med D800 filer.
 

iSolen.se

Guest
Tja, det matematiska fattar jag. Borde ställt frågan annorlunda har någon med samma mac eller liknande spec använt filer från D700 och D800 i LR4 och PS6 el PS5. Om ja var den "upplevda" långsammare arbetsprocessen acceptabel eller inte? Jag kanske helt enkelt borde prova själv. Har dock inte ett minneskort på ex 8gb med D800 filer.
Om man säger så här. Förut behövde jag inte vänta. Nu hinner jag göra något annat några sekunder här och där. Besvärande? En aning. Jag har redan SSD diskar och minne, det är bara processorn jag kan göra något åt.
 

PMD

Aktiv medlem
Pojkar, pojkar, trådskaparen bad om råd om en Macintosh som klarar tyngre bildbehandling. Då tycker jag att vi ska hålla oss till att ge sådana råd i den här tråden, och inte skräpa ner den med inlägg om PC och Windows.

Åter till ämnet!
 

PMD

Aktiv medlem
Ungefär lika långt som ett snöre

Jäkligt bra i mitt tycke, lite sämre i vissa andras. Är du den typen som målar väggarna i en neutralgrå färg och jobbar i väldigt kontrollerad belysning kanske du bör överväga en bättre skärm, i övrigt tror jag den räcker utmärkt
Gillar man inte iMac:ens skärm för bildbehandling så går det ju alltid att koppla till en bättre skärm.
 

ESS

Aktiv medlem
Alltså?


Apple har just släppt den bästa bärbara datorn hittils i universum, den har 4-kärnig processor, 8gb ram, blixtsnabb disk, supertunn, urfräst ur ett stycke solid aluminium, har det bästa operativsystemet och har den ÖVERLÄGSET bästa skärm som någonssin suttit i en bärbar.

Den kostar 20000kr och trådskaparen har 20000 i budget. I min värld borde tråden tagit slut redan på första sidan!
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Alltså?


Apple har just släppt den bästa bärbara datorn hittils i universum, den har 4-kärnig processor, 8gb ram, blixtsnabb disk, supertunn, urfräst ur ett stycke solid aluminium, har det bästa operativsystemet och har den ÖVERLÄGSET bästa skärm som någonssin suttit i en bärbar.

Den kostar 20000kr och trådskaparen har 20000 i budget. I min värld borde tråden tagit slut redan på första sidan!
Ja, men den bör väl ha mer än 8 gb ram som standardkonfigurationen har. Med 16 gb kostar den 23445 kronor. Och vad jag har hört går det inte att uppgradera minnet själv, så det måste man göra vid beställning och sedan hålla sig till det.

För mer prestanda för pengarna (för det verkar vara prestanda och inte mobilitet som räknas för trådskaparen) skulle jag lätt vänta och se vad det kommer för iMac snart.
 

Mesch

Aktiv medlem
jag kör med imac 2,8ghz intel core i7 med 16 gb ram minne o tycker att det går segt att jobba med filerna från D800. Om jag jämför med D3x så är det stor skillnad. Min burk är 1,5 år gammal om jag inte minns fel. Vet dom som säger att det tar upp till 30 sekunder att öppna en fil från D800 fast med min burk tar det ca 4 sekunder mer sedan så tar vissa delar av bildbehandlingen längre tid än tex bilder från D700. Så på ett snitt så tar det ungefär 20 sekunder längre tid per bild för mig att jobba med D800. Om jag har max med jobb en dag så får jag sitta 90 min längre tid med bilderna. Jag kommer byta upp min bärbara samt funderar på att köra mac pro o en eizo skäm igen. Om man inte behöver göra så många bilder så kanske min dator funkar men gör du mycket bilder o inte vill lägga ner runt 20 sek längre tid per bild så skulle jag köpa det snabbaste di hittar o inte mindre än 16gb minne.
Sitter och jämför en 8-core w3520 xeon@2,67Ghz på jobbet (win 7 pro) med min mbp 2009 Dual core 2.25Ghz
Lika mycket minne i båda snabb 3,5" disk i jobbdatorn och 2,5 hybrid i macken.

De är oväntat lika i prestandan med D800 filerna och det är inte snabbt :-(
 

Mesch

Aktiv medlem
Ja, men den bör väl ha mer än 8 gb ram som standardkonfigurationen har. Med 16 gb kostar den 23445 kronor. Och vad jag har hört går det inte att uppgradera minnet själv, så det måste man göra vid beställning och sedan hålla sig till det.

För mer prestanda för pengarna (för det verkar vara prestanda och inte mobilitet som räknas för trådskaparen) skulle jag lätt vänta och se vad det kommer för iMac snart.
Du kan byta minne utan att bryta garantin på en Apple. Det är inte svårt på någon modell jag sett.
HD är jobbigt att byta på iMac har jag sett.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Du kan byta minne utan att bryta garantin på en Apple. Det är inte svårt på någon modell jag sett.
HD är jobbigt att byta på iMac har jag sett.
Jag har inte sagt något om garantin?

Som det ser ut går det inte att utöka varken ram eller flashminne i efterhand i MacBookPro med Retina, som är den modellen jag pratar om.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.454076/fastlott-minne-i-nya-macbook-pro
http://www.ifixit.com/Teardown/MacBook-Pro-with-Retina-Display-Teardown/9462#.T9iU9449xqE
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Kolla den här bilden då och säg hur lätt du tror de är att byta ramminne
http://guide-images.ifixit.net/igi/vkuKGsNkWXXe1BRv.large

Kan även saxa in sluttexten från artikeln
MacBook Pro with Retina Display 15" Mid 2012 Repairability Score: 1 out of 10 (10 is easiest to repair).

Proprietary pentalobe screws prevent you from gaining access to anything inside.

As in the MacBook Air, the RAM is soldered to the logic board. Max out at 16GB now, or forever hold your peace—you can't upgrade.

The proprietary SSD isn't upgradeable either (yet), as it is similar but not identical to the one in the Air. It is a separate daughtercard, and we’re hopeful we can offer an upgrade in the near future.
 
ANNONS