Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildvisare för gallring av raw filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
Har länge letat efter en bra, snabb och enkel bildvisare som klarar raw filer, men inte haft turen att hitta någon som har vad jag söker. Och det är inte mycket.
jag vill kunna bläddra mellan två eller tre bilder hyffsat snabbt, zooma in till 100%, och viktigast av allt så vill jag kunna ta bort filen genom programmet (hellst genom att trycka på delete). Det är allt jag vill... Är det någon som vet en bra bildvisare med dessa funktioner? Börjar bli lite lätt trött på alla jag testar.

jag söker inte ett program som "ordnar" mina filer, eller skapar ett bibliotek, jag vill bara kunna se vilka bilder som skärpan sitter på etc och ta bort de som är dåliga och ev dubletter.

jag sitter på en mac förövrigt (vänligen håll mac vs pc argumenten till de dussintals trådar dedikerade till det)

är mycket tacksam för hjälp.
 

j2^

Aktiv medlem
Har länge letat efter en bra, snabb och enkel bildvisare som klarar raw filer, men inte haft turen att hitta någon som har vad jag söker. Och det är inte mycket.
jag vill kunna bläddra mellan två eller tre bilder hyffsat snabbt, zooma in till 100%, och viktigast av allt så vill jag kunna ta bort filen genom programmet (hellst genom att trycka på delete). Det är allt jag vill... Är det någon som vet en bra bildvisare med dessa funktioner? Börjar bli lite lätt trött på alla jag testar.

jag söker inte ett program som "ordnar" mina filer, eller skapar ett bibliotek, jag vill bara kunna se vilka bilder som skärpan sitter på etc och ta bort de som är dåliga och ev dubletter.

jag sitter på en mac förövrigt (vänligen håll mac vs pc argumenten till de dussintals trådar dedikerade till det)

är mycket tacksam för hjälp.
Adobe Photoshop Lightroom gör allt du nämner, och mer. (Finns dessutom till både OS/X och Windows, så vi slipper den diskussionen helt ;) )
 

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
Adobe Photoshop Lightroom gör allt du nämner, och mer. (Finns dessutom till både OS/X och Windows, så vi slipper den diskussionen helt ;) )
Detta visste jag inte... Har precis skaffat mig Lightroom och bara börjat skrapa lite lätt på ytan. Skall ta och leta rätt på den funktionen.

tackar för tipset.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Detta visste jag inte... Har precis skaffat mig Lightroom och bara börjat skrapa lite lätt på ytan. Skall ta och leta rätt på den funktionen.

tackar för tipset.
När du tittar på bilderna så tryck på x för de som du vill ta bort.
När du markerat klart så gå sedan in & välj att ta bort markerade filer.
Kommer inte ihåg exakt vad det heter men valet är det sista i listan.
 

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
Skall testa detta så fort jag blir ivägsläppt från jobbet.
finns acdsee till mac? Tror det är över tolv år sen jag använde det senast.

tackar för alla tipsen.
 

drjoshua

Aktiv medlem
Gå in på Adobes hemsida för Lightroom och kolla på instruktionsfilmerna. De är kategoriserade efter olika arbetsuppgifter. En handlar just om import och gallring av bra bilder.

Bra videor som ger smarta tips.
 

ArneB

Aktiv medlem
Har länge letat efter en bra, snabb och enkel bildvisare som klarar raw filer, men inte haft turen att hitta någon som har vad jag söker. Och det är inte mycket.
jag vill kunna bläddra mellan två eller tre bilder hyffsat snabbt, zooma in till 100%, och viktigast av allt så vill jag kunna ta bort filen genom programmet (hellst genom att trycka på delete). Det är allt jag vill... Är det någon som vet en bra bildvisare med dessa funktioner? Börjar bli lite lätt trött på alla jag testar.

jag söker inte ett program som "ordnar" mina filer, eller skapar ett bibliotek, jag vill bara kunna se vilka bilder som skärpan sitter på etc och ta bort de som är dåliga och ev dubletter.

jag sitter på en mac förövrigt (vänligen håll mac vs pc argumenten till de dussintals trådar dedikerade till det)

är mycket tacksam för hjälp.
Lightroom klarar detta ganska bra, men personligen tycker jag det är lite slött för just gallringar. ACDSee är bra och har en, så vitt jag vet, unik feature: Image basket. Du kan välja ut bilder från ett minneskort, och när du gått igenom alla, kopierar du över dem till hårddisken.

ACDSee är snabbt men det tar lite tid innan de senaste kameramodellernas RAW-filer stöds. Programmet kostar en slant, men är en mycket kompetent och snabb bildvisare.

Två andra bra program som är utmärkta för det du vill är:
- IrfanView (http://www.irfanview.com/). Den klarar även nya kameramodellers RAW-filer. Programmet kostar inget.

- FastStone Image Viewer (http://www.faststone.org). Fungerar som IrfanView, men har även en mycket kompetent batchprocess för t ex spara många bilder som jpeg. Du kan ange värden för kvalitet och storlek i pixlar mm. Det är även enkelt att lägga på en logga eller text på alla bilder. Programmet kostar inget.

- PhotoMechanic (http://www.camerabits.com). Används av många sportfotografer, men kostar en slant.

Ser att du kanske använder Mac. Ovanstående tips gäller Windows. ACDSee finns till Mac, om jag minns rätt.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Vill du att det ska gå snabbt så är det Photo Mechanic som gäller.
Enormt snabbt, och det har dessutom en massa bra funktioner för att jobba med metadata.

Jag använder det personligen i kombination med LightRoom eftersom funktionen för detta i LR inte är tillräckligt snabb. Men samtidigt så sparar LR mig en massa tid när jag väl gjort urval och "textning".
Mer om PM finns här:
http://oldblogg.photo-it.net/?p=6
 

Billingen

Aktiv medlem
Daniel,
Jag såg att du kör Canon, och då har du väl ZoomBrowser som följer med vid köp. Suverän visning av dina bilder och gör allt det du begär, och ännu mer om du skulle vilja. Ingen anledning att gå över ån efter vatten, så att säga, när du har fått detta program med din kamera.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Daniel,
Jag såg att du kör Canon, och då har du väl ZoomBrowser som följer med vid köp. Suverän visning av dina bilder och gör allt det du begär, och ännu mer om du skulle vilja. Ingen anledning att gå över ån efter vatten, så att säga, när du har fått detta program med din kamera.
Sorry, men ZoomBrowzer saknar en hel del av det PM har.
Framförallt vad det gäller arbetet med att "tagga" bilderna/metadata.
(Jag brukar jobba under extrem tidspress, så jag har lagt mycket tid på att hitta ett optimalt arbetsflöde).
 

Billingen

Aktiv medlem
Sorry, men ZoomBrowzer saknar en hel del av det PM har.
Framförallt vad det gäller arbetet med att "tagga" bilderna/metadata.
(Jag brukar jobba under extrem tidspress, så jag har lagt mycket tid på att hitta ett optimalt arbetsflöde).
Visst men nu var det ju inte det trådskaparen frågade efter. Mitt tips riktade sig till honom.
 

theTnT

Aktiv medlem
Fungerar som IrfanView, men har även en mycket kompetent batchprocess för t ex spara många bilder som jpeg. Du kan ange värden för kvalitet och storlek i pixlar mm.
OT då IrfanView inte finns för Mac, men den kan också batchprocessa. Fast jag har inte undersökt det så noga så kanske är den inte tillräckligt kompetent.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Alla verkar tycka LR är slött för galllring, men då saknas säkert en viktig detalj i arbetsflödet och det är att skapa 1:1 previews innan man sätter sig ner för att jobba.




/Stefan R. Nilsson
 

erro.se

Aktiv medlem
I den mån man behöver 1:1 för gallring ja. Själv nöjer jag mig med 1680px previews och det duger bra för en genomgång i fullscreen i Library mode för mig. De få gånger jag behöver zooma in till 1:1 så klickar jag bara på bilden och en sekund senare har jag en korrekt 1:1-visning.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
I den mån man behöver 1:1 för gallring ja. Själv nöjer jag mig med 1680px previews och det duger bra för en genomgång i fullscreen i Library mode för mig. De få gånger jag behöver zooma in till 1:1 så klickar jag bara på bilden och en sekund senare har jag en korrekt 1:1-visning.
Som alla säger... Lagring är billigt och 1s på 1500 bilder är 1500 sekunder.




/Stefan R. Nilsson
 
ANNONS