Annons

Felkod 36

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Har precis köpt en begagnad kamera (Canon 5D mark II) och fått med förra ägarens 16 gb CF kort. Han har aldrig haft problem kortet tidigare, men jag kan inte lägga över mer än ett par bilder i taget till datorn innan överföringen avbryts och datorn hävdar att jag har tagit ut kortet på ett felaktigt sätt och felkod 36 kommer upp. När jag istället försöker föra över bilderna via sladd direkt från kameran dyker enheten inte ens upp i datorn. Någon som har någon idé vad som är fel och hur jag åtgärdar det? Är det minneskortet eller datorn som är konstig? Tacksam för hjälp! /Z
 

Falumas

Aktiv medlem
Hej!
Har precis köpt en begagnad kamera (Canon 5D mark II) och fått med förra ägarens 16 gb CF kort. Han har aldrig haft problem kortet tidigare, men jag kan inte lägga över mer än ett par bilder i taget till datorn innan överföringen avbryts och datorn hävdar att jag har tagit ut kortet på ett felaktigt sätt och felkod 36 kommer upp. När jag istället försöker föra över bilderna via sladd direkt från kameran dyker enheten inte ens upp i datorn. Någon som har någon idé vad som är fel och hur jag åtgärdar det? Är det minneskortet eller datorn som är konstig? Tacksam för hjälp! /Z
Kör du Windows eller OS/X på din PC? Vilken version? Finns det olika USB-mode att ställa in i någon meny på kameran? Har du något annat kort du kan testa med?

/Karl
 
Tack för svar! Jag har Mac OS X och har inte uppdaterat mitt operativsystem (Leopard) sen jag köpte den 2008 , kan det vara problemet? (Hur uppdaterar jag till Snowleopard och Lion? Tacksam om någon kan ge svar även på det.) Nu har jag lagt över bilderna till en annan dator (PC, utan problem) och sedan överfört bilderna till ett SD-kort och sedan in i Macen igen. Det funkade, men är ju en väldigt omständlig väg!

"Finns det olika USB-mode att ställa in i någon meny på kameran?"
- Ingen aning, men kan ju försöka kolla upp det.
 

Falumas

Aktiv medlem
Tack för svar! Jag har Mac OS X och har inte uppdaterat mitt operativsystem (Leopard) sen jag köpte den 2008 , kan det vara problemet? (Hur uppdaterar jag till Snowleopard och Lion? Tacksam om någon kan ge svar även på det.) Nu har jag lagt över bilderna till en annan dator (PC, utan problem) och sedan överfört bilderna till ett SD-kort och sedan in i Macen igen. Det funkade, men är ju en väldigt omständlig väg!

"Finns det olika USB-mode att ställa in i någon meny på kameran?"
- Ingen aning, men kan ju försöka kolla upp det.
Det verkar vara ett OS/X-problem som jag inte haft, kör själv Windows så mycket som möjligt. Det finns dock gott om OS/X-kunniga här på forumet så du får säkert hjälp snart av någon av dom.

/Karl
 

bildsten

Aktiv medlem
Glappkontakt och slitna kontakter kan ge knepiga och svårfunna fel.
Det kan vara ett avbrott i kabeln som bara yttrar sej i bland men också problem med usb-porten på macen.
 
Jag bytte sladd, men samma sak hände. Tycker det är underligt, eftersom datorn kan ta emot ett fåtal bilder i taget utan problem - men när jag ska lägga över ett par hundra på en gång tar det stopp. Jag har två USB-portar på min mac, men det händer samma sak oavsett vilken jag använder.. (Har även kollat på kameran, men det verkar inte gå att ställa in olika USB-mode.)

Så det måste ju vara något med datorn... Men vad?
 

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
nu har jag inte stött på ditt problem tidigare men har några frågor.

När du koplar in kameran i datorn använder du EOS utility? och är det rätt version?

när du skall föra över bilderna från minneskortet, använder du ett speciellt program? har du provat att formatera minneskortet? (då du nu redan lyckats föra över bilderna)
jag vet att jag fick ett problem med att föra över bilder när jag använde nått överförings program, kommer inte ihåg vilket eller om jag hade kameran eller minneskortläsare däremot.

att uppgradera till snow leopard skall inte vara nödvändigt men är annars rätt billigt och enkelt. skall väll även vara hyffsat billigt med lion också men har inte kollat.
 
Tack för allas engagemang :) Jag har provat att formatera kortet, men det gjorde ingen skillnad. Jag använder inget program, utan stoppar bara in sladden och drar över bilderna från filmappen som dyker upp på skrivbordet till en bildmapp på datorn.

Jag vet inte om det är relevant, men jag har haft Nikon fram tills jag köpte denna Canon-kamera för en vecka sedan. Har aldrig haft problem med Nikon, så kan det vara något mjukvaruproblem? Men som sagt, de första bilderna i överföringen går in utan problem och det var heller inget problem att få in bilderna via CF-kort - PC - SD-kort - Mac. Det är bara problem när det är direkt från CF-kort till Mac.

EOS Utility har jag aldrig använt, men det kanske skulle vara något.
 

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
Tack för allas engagemang :) Jag har provat att formatera kortet, men det gjorde ingen skillnad. Jag använder inget program, utan stoppar bara in sladden och drar över bilderna från filmappen som dyker upp på skrivbordet till en bildmapp på datorn.

Jag vet inte om det är relevant, men jag har haft Nikon fram tills jag köpte denna Canon-kamera för en vecka sedan. Har aldrig haft problem med Nikon, så kan det vara något mjukvaruproblem? Men som sagt, de första bilderna i överföringen går in utan problem och det var heller inget problem att få in bilderna via CF-kort - PC - SD-kort - Mac. Det är bara problem när det är direkt från CF-kort till Mac.

EOS Utility har jag aldrig använt, men det kanske skulle vara något.
För att kunna föra över bilder från kameran till datorn med sladd så används EOS utility (finns säkert något annat sätt men det vet jag inget om) det är därför den inte visas när du kopplat in den i datorn.

för du över bilderna till macens interna hårddisk?
för du över själva bildmappen eller tar du alla bilderna och för över dem till en mapp på datorn?
vad har du för minneskortläsare? har du möjlighet att prova en annan?
kan helt enkelt vara så att det är något fel i kontakterna som enbart visar sig på mac.
tydligen så är just felkod 36 ett vanligt förekommande problen i många linux/unix miljöer men ingen verkar veta exakt vad det beror på.
 

joakim d

Aktiv medlem
Felkod 36 beror med stor sannolikhet på att kortet är formaterat med ett Windows format (FAT som är ett gammalt dos-format) som Mac OS X inte kommer överens med, felet uppstår när OS X försöker skriva en fil där namnet börjar med . vilket inte går för det formatet. Jag tror detta beror på att kortet är formaterat i förra ägarens dator så pröva att formatera om det i kameran istället, fungerar inte det så formatera först i datorn och sedan i kameran.

Återkomm om inte detta fungerar och lycka till!
 

joakim d

Aktiv medlem
Nu först såg jag att du redan prövat att formatera kortet, så min lösning kanske inte fungerar då.

Eftersom SD kortet fungerar måste jag fråga om du använder kortläsare för det? Det kanske saknas drivrutiner på datorn för att få OS X Leopard och en 5D att fungera tillsammans, du har ingen kortläsare som tar CF kort att testa med?
 

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
Felkod 36 beror med stor sannolikhet på att kortet är formaterat med ett Windows format (FAT som är ett gammalt dos-format) som Mac OS X inte kommer överens med, felet uppstår när OS X försöker skriva en fil där namnet börjar med . vilket inte går för det formatet. Jag tror detta beror på att kortet är formaterat i förra ägarens dator så pröva att formatera om det i kameran istället, fungerar inte det så formatera först i datorn och sedan i kameran.

Återkomm om inte detta fungerar och lycka till!
Detta brukar vara när man för över från datorn till minneskort/flashdrive/extern hårdisk som är formaterad i det formatet (enl min erfarenhet iaf) och inte tvärtom som är fallet här. Och inte formaterar man väl korten i datorn? eller?
 

joakim d

Aktiv medlem
Det framgår inte hur du försökte få över bilderna men eftersom jag har en dator med OS X 10.5 (leopard) så var jag ju bara tvungen att testa lite. Först ska jag säga att jag aldrig haft några problem med att läsa CF kort i kortläsare med denna dator så något fel 36 har jag aldrig sett.

När jag kopplar kameran direkt till datorn så dyker den inte upp i Finder men när jag öppnar programmet Image Capture så hittar programmet kameran direkt och jag kunde utan problem kopiera över 320 bilder till hårddisken. Jag kör OS X 10.5.8 och kameran har firmvare version 2.0.9 om det kan vara till någon nytta.
 
Det hjälpte tyvärr inte med EOS utility :-( Och jag kan fortfarande inte komma i kontakt med kameran, om jag sätter i sladden direkt från kameran till datorn.
 

joakim d

Aktiv medlem
Detta brukar vara när man för över från datorn till minneskort/flashdrive/extern hårdisk som är formaterad i det formatet (enl min erfarenhet iaf) och inte tvärtom som är fallet här. Och inte formaterar man väl korten i datorn? eller?
OS X försöker skriva en fil till kortet även om den bara läser det så det kan nog ske i båda fallen, att formatera i datorn var förslag för att ev kunna få bort det gammla FAT formatet annars ska man ju alltid formatera i kameran.
 

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
Det hjälpte tyvärr inte med EOS utility :-( Och jag kan fortfarande inte komma i kontakt med kameran, om jag sätter i sladden direkt från kameran till datorn.
Koppla ihop kameran med datorn, sätt sedan på kameran, starta sedan eos utillity så skall du kunna få kontakt med den och kunna välja om du vill överföra bilderna till datorn och lite annat i programmet.

är fortfarande nyfiken på om du med kortläsaren överför själva mappen med bilder, eller om du drar över själva bilderna?
 
ANNONS