Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felkod 36

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
OS X försöker skriva en fil till kortet även om den bara läser det så det kan nog ske i båda fallen, att formatera i datorn var förslag för att ev kunna få bort det gammla FAT formatet annars ska man ju alltid formatera i kameran.
så fat formatet blir kvar även om man formaterar i kameran?

och att osx försöker skriva en fil till kortet även om den bara skall läsa det visste jag inte heller. mycket man lär sig ibland.
 
Det framgår inte hur du försökte få över bilderna men eftersom jag har en dator med OS X 10.5 (leopard) så var jag ju bara tvungen att testa lite. Först ska jag säga att jag aldrig haft några problem med att läsa CF kort i kortläsare med denna dator så något fel 36 har jag aldrig sett.

När jag kopplar kameran direkt till datorn så dyker den inte upp i Finder men när jag öppnar programmet Image Capture så hittar programmet kameran direkt och jag kunde utan problem kopiera över 320 bilder till hårddisken. Jag kör OS X 10.5.8 och kameran har firmvare version 2.0.9 om det kan vara till någon nytta.
Tack Joakim. Jag har också OS X 10.5.8, min kameras firmware version är 2.0.8. Image capture kan kanske vara en väg, men det vore skönt att bara göra det på samma enkla sätt som förut och inte behöva ladda ner ännu ett program bara för att komma åt mina bilder? (Eller ska Image Capture redan finnas på datorn? Jag har letat, men kan inte hitta programet?)
 
Koppla ihop kameran med datorn, sätt sedan på kameran, starta sedan eos utillity så skall du kunna få kontakt med den och kunna välja om du vill överföra bilderna till datorn och lite annat i programmet.

är fortfarande nyfiken på om du med kortläsaren överför själva mappen med bilder, eller om du drar över själva bilderna?
Yay! Det verkar funka! Så i framtiden måste jag alltså alltid gå via EOS Utility för att få tag i mina bilder? (Tidigare har jag själv dragit över mina bilder från kortläsare, alltså inte tagit en hel mapp.)

Stort tack till alla som har försökt och lyckats hjälpa mig! :)
/Zandra
 

joakim d

Aktiv medlem
Bra att det fungerar, Image Capture ingår i Mac OS X och ligger i Program mappen men jag vet ej vad det heter på svenska. Så här ser ikonen ut:
 

Bilagor

joakim d

Aktiv medlem
Är inte det mer för att få ex.vis iPhoto att kunna visa raw-filerna?

Så är det iaf när det gäller mina Nef-filer från någon av mina Nikon-kameror.
Vet inte, skulle olika kameror från samma tillverkare ha olika raw-format? Det känns osannolikt, jag tror det är kameran Apple menar när de skriver att 10.5.7 har stöd för 5D Mrk II.
 

Falumas

Aktiv medlem
Vet inte, skulle olika kameror från samma tillverkare ha olika raw-format? Det känns osannolikt, jag tror det är kameran Apple menar när de skriver att 10.5.7 har stöd för 5D Mrk II.
Även om det är osannolikt är det så, alla nya kameror får nya RAW-format. Nikons och Canons egna programvaror måste också uppdateras för att kunna läsa dom nya RAW-filerna.

Jag tror att linuxwesslan har rätt i sitt antagande.

/Karl
 

Matte_J

Aktiv medlem
Vet inte, skulle olika kameror från samma tillverkare ha olika raw-format? Det känns osannolikt, jag tror det är kameran Apple menar när de skriver att 10.5.7 har stöd för 5D Mrk II.
Felmeddelandet kommer från MacOS filhanterare Finder och har inget med kameran att göra, utan någon av de inblandade lagringsenheterna, dvs flashkortet eller hårddisken. Kortet använder ett vedertaget filsystem, med all sannolikhet någon variant av FAT. I Finder har det funnits stöd för att skriva till och läsa från FAT sedan länge. Felet har alltså inget med kameran, drivrutiner eller programvaror att göra, utan med något slags problem att läsa från kortet eller att skriva till hårddisken bilderna ska kopieras till. Antingen fel på den delen av disken/kortet det gäller eller nåt obskyrt fel på filrättigheter.

Anledningen till att det fungerar att kopiera via någon annan programvara kan tex vara att den inte bryr sig om filerna är korrupta eller inte eller att den hanterar filrättigheterna annorlunda.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Även om det är osannolikt är det så, alla nya kameror får nya RAW-format. Nikons och Canons egna programvaror måste också uppdateras för att kunna läsa dom nya RAW-filerna.

Jag tror att linuxwesslan har rätt i sitt antagande.

/Karl
Alldeles riktigt. Systemuppdateringen 10.5.8 inkluderar stöd för att öppna raw-formatet i fråga. Det gäller bara när filerna ska visas i Finder eller i tex Förhandsvisning. Har man någon annan raw-hanterare som klarar det aktuella formatet spelar systemuppdateringen ingen roll.
 
Suck. Nu skulle jag försöka lägga in bilder igen (har inte gjort det sedan sist jag skrev, då jag tyckte att det funkade). Men nej, nu beter det sig på samma sätt och även om jag har en viss hjälp av programmet Bildinsamling är det ändå som om datorn efter någon minut "puttar" ifrån sig kortet och skyller på "Felkod 36". När jag öppnar EOS Utility kan jag bara komma åt "Monitor Folder" och inget annat. Jag har lyckats lägga in ca 1000 bilder till slut, men jag har fått göra om det fem gånger tills verkligen alla bilder har lagts in på datorn, eftersom datorn avbryter överföringen gång på gång. Några nya bilder läggs in för varje gång, men för att få med alla måste det som sagt göras många gånger. Tröttsamt.

Några nya tips? Någon skrev att jag skulle formatera om kortet i datorn, för att bli av med någon FAT-grej? Hur gör man det i så fall? Har redan formaterat om kortet i kameran en gång. Tror ni att problemet löser sig om jag köper ett helt nytt kort?

- Zandra
 
ANNONS