Annons

Light Painting

Produkter
(logga in för att koppla)

dHb

Aktiv medlem
Hittar ingen aktuell tråd om detta så skapar en här där vi kan dela tankar och idéer.
Mod får gärna flytta tråden till någon annan kategori om den inte passar här.

Efter att ha läst en artikel här på Fotosidan om Ljusmålning i mörker blev jag minst sagt fascinerad.
Har tidigare lekt lite med ficklampor men detta va en helt annan division!

Inhandlade ett par "lasersvärd" på BR leksaker för 80kr st och nu är jag helt uppslukad av detta.
Möjligheterna är oändliga och man får verkligen utlopp för kreativitet.

En sak som jag har lite problem med är att hitta fokus när det är kolsvart.
Det har funka ok att lägga en ficklampa på det avstånd man vill ha fokus, riktad mot kameran och sedan manuellt justera fokus på ljuspunkten.
Kanske finns bättre sätt?
 
Senast ändrad:

jelu1661

Aktiv medlem
Angående fokus; går det inte rätt bra att blända ned hyffsat och ställa fokus efter objektivets avståndsskala sisådär på en höft (och köra vidvinkligt om möjligt)?
 

MrDip

Aktiv medlem
Lekte lite med handhållen blixt. Ingen superbild men körde 30sec exponering och 20-30 blixtar för att belysa tak, fasad, gräs och blommor. Gillar ljusmålning, ska leka mer nära jag får tid :)
 

Bilagor

dHb

Aktiv medlem
Angående fokus; går det inte rätt bra att blända ned hyffsat och ställa fokus efter objektivets avståndsskala sisådär på en höft (och köra vidvinkligt om möjligt)?
Ok jag är inte så duktig på kameran än. På objektivet jag har finns ingen skala utan ringen snurras utan något stopp så har inget att gå på förutom det jag ser i sökaren eller displayen.

Av de bilder jag tar blir ungefär 1 av 10 nått att ha här är en av de bättre
 

Bilagor

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
långa exponeringstider genererar alltid mer brus även på låga iso. om jaginte missminner mig så har det med att sensorn blir varm eller något i den stilen att göra.
på mina kameror har det alltid funnits en efterexponeringsfunktion. dvs kameran exponerar med stängd slutare och använder brusdatan ifrån den bilden för att reducera bruset i den riktiga bilden. Finns säkert bättre förklaringar.

sen måste jag fråga hur du gjort på din bild? vad har du för grejjor? är det fiklampa endast eller är det lasersvärden du snackade om? riktigt nyfiken
 

dHb

Aktiv medlem
Ok tack för ditt svar, min kameran bearbetar bild efter varje exponering (brusredusering) antar det är det du menar eller är det någon annan funktion?

Jag använder "lasersvärd" från BR leksaker billigaste varianten som kostar 80:-/st och några LED lampor.
Tog en bild så är det lättare att se :)
 

Bilagor

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
Det är den funktionen jag menar ja. Har inte lagt på minne vad det heter så det blir lite udda utläggningar ibland.

Ah, väldigt intressant tillvägagångs sätt. tänk att det fanns så användbara saker i leksaksaffären^^.
Dags att införskaffa diverse led lampor då.
 
ANNONS